Zwolnienia w fabryce Stellantis w Gliwicach. Pracę straciło 500 osób
Fabryka Stellantis w Gliwicach jest kolejną, która dołącza do zwolnień grupowych w naszym kraju. - Zakończyliśmy współpracę z 500 pracownikami - potwierdziła nam Agnieszka Brania, rzeczniczka prasowa fabryk Stelllantis w Polsce. Chodzi o pracowników agencji tymczasowej. Zwolnienia wymusiła m.in. konieczność dostosowania wielkości produkcji do obecnej - w ocenie koncernu - bardzo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym.
Zwolnienie 500 osób w fabryce Stellantis w Gliwicach - o których jako pierwszy poinformował Business Insider - ma nastąpić z dniem 30 września.
- Zakład LCV w Gliwicach poinformował swoich pracowników i pracownice o konieczności dostosowania wielkości produkcji do obecnej, bardzo trudnej, sytuacji na rynku motoryzacyjnym - przekazała nam rzeczniczka prasowa fabryk Stelllantis w Polsce.
Stellantis, tłumacząc powody podjęcia decyzji o zwolnieniu 500 osób w gliwickiej fabryce, wskazuje na kilka problemów.
- Jako zakład musimy się dostosować do warunków rynkowych i wynikających z prawodawstwa unijnego, zmierzających w kierunku pełnej elektryfikacji europejskiej floty samochodowej - powiedziała w rozmowie z Interią Biznes Agnieszka Brania, rzeczniczka prasowa fabryk Stelllantis w Polsce.
- To również m.in. cykliczne zawahania rynku, które są spotęgowane koniecznością przejścia gwałtownej transformacji na flotę w pełni elektryczną, jak wszyscy inni producenci w Europie - wyjaśniła Brania.
- Problemem jest również rosnąca konkurencja ze strony producentów chińskich - dodała.
W rozmowie z nami rzeczniczka fabryk Stelllantis w Polsce doprecyzowała, że zwolnienia nie są wynikiem "cyklicznego spadku sprzedaży o tej porze roku", tylko spowolnienia w ramach cyklu gospodarczego.
Koncern Stelllantis poinformował, że fabryka w Gliwicach jest jednym z wielu europejskich producentów zmuszonych do podjęcia działań w celu utrzymania stabilnej działalności w tych warunkach rynkowych i prawnych.
"Podjęto zatem decyzję o przejściu na system dwuzmianowy w działach produkcyjnych, począwszy od 30 września br." - przekazał oddział Stelllantis w Polsce.
Czy Stellantis planuje kolejne zwolnienia w zakładzie w Gliwicach? - Zdecydowanie nie mamy takich planów - zapewniła nas Agnieszka Brania.
Jak przekazał nam Stellantis, zmiany mają na celu dostosowanie się do obecnej sytuacji, ale nie wpływają na pozycję fabryki ani jej rolę w planie strategicznym Stellantis Dare Forward 2030. Fabryka nadal będzie produkować duże pojazdy użytkowe zarówno z napędem spalinowym, jak i elektrycznym czy wodorowym.
Do tego, "grupa aktywnie dąży do przekształcenia się w firmę technologiczną o zerowej emisji CO2 netto do 2038 roku". W gliwickim zakładzie już rozpoczęto inwestycje, które wspierają przejście na "zieloną energię" poprzez instalację systemów fotowoltaicznych i wykorzystanie biomasy do produkcji energii cieplnej.
Stellantis zapewnia, że w dalszym ciągu "utrzymuje swoje zobowiązuje do wspierania swoich polskich zakładów w tej niestabilnej sytuacji rynkowo-ekonomicznej".
Stellantis to francusko-włosko-amerykański koncern samochodowy z siedzibą w Amsterdamie. Powstał w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA. W portfolio koncernu są takie marki jak m.in. Opel, Fiat, Alfa Romeo, Citroen, Peugeot, Lancia, Jeep, Dodge, Chrysler czy Maserati.
Sebastian Tałach