Pojedynczy Punkt Kontaktowy biznes.gov.pl
28 grudnia 2009 r. na mocy Dyrektywy Usługowej oraz rozdziału 2a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Ministerstwo Gospodarki utworzyło Pojedynczy Punkt Kontaktowy. Jest on przeznaczony dla przedsiębiorców zarówno polskich, jak i zagranicznych oraz urzędników i konsumentów.
Pojedynczy Punkt Kontaktowy powstał przede wszystkim dla osób prowadzących lub planujących rozpocząć działalność gospodarczą, a zatem dla obecnych oraz przyszłych przedsiębiorców. Za pośrednictwem strony internetowej Pojedynczego Punktu Kontaktowego przedsiębiorca może znaleźć szczegółowe informacje o interesującej go dziedzinie działalności gospodarczej, takie jak: właściwe przepisy prawa, kontakty do organów realizujących procedurę oraz szczegółowe instrukcje jak zrealizować daną procedurę administracyjną. Punkt to również miejsce, gdzie można znaleźć podstawowe informacje dotyczące rozpoczynania działalności gospodarczej. PPK oferuje pomoc przedsiębiorcom przez Centrum Pomocy, które udziela informacji m.in. na temat warunków rozpoczynania i wykonywania działalności gospodarczej. Na pytania przedsiębiorców odpowiadają konsultanci oraz eksperci z właściwych urzędów administracji publicznej oraz instytucji otoczenia biznesu.
Polski punkt kontaktowy jest częścią sieci EUGO, która zrzesza punkty kontaktowe ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
W elektronicznym Punkcie Kontaktowym (ePK) zamieszczono blisko 600 opisów procedur w większości zatwierdzonych przez właściwe organy, z których mogą korzystać urzędnicy i przedsiębiorcy.
[Sprawdź, czy na liście znajdują się opisy właściwe dla twojego urzędu i ewentualnie zgłoś ich aktualizację lub uzupełnienie.
Zajrzyj też do katalogu instytucji i sprawdź, czy twój urząd i realizowane przez niego procedury są właściwie opisane.]
Punkt kontaktowy zapewnia dostęp do informacji w zakresie:
1. Procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Ogólnych zasad świadczenia usług w państwach, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie ochrony konsumentów;
3. Danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji.
4. Sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych.
5. Publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców.
6. Środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między właściwym organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami.
7. Wydanych lub opracowanych przez właściwe organy wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej.
8. Danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom.
9. Praw i obowiązków pracowników i pracodawców.
Punkt kontaktowy umożliwia złożenie drogą elektroniczną do właściwych organów wniosków, oświadczeń lub notyfikacji niezbędnych do podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej oraz uznania kwalifikacji zawodowych.
Punkt kontaktowy nie prowadzi doradztwa w indywidualnych sprawach.
Centrum Pomocy Punktu Kontaktowego odpowiada niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni roboczych, na wnioski o udzielenie informacji, o których mowa w art. 22b ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W przypadku spraw wymagających konsultacji z innymi właściwymi organami, termin ten może być przedłużony do 14 dni roboczych. Jeżeli wniosek jest błędny, nieuzasadniony lub zawiera braki, właściwy organ jest obowiązany niezwłocznie poinformować o tym wnioskodawcę. Ilekroć obowiązujące przepisy nadają uprawnienia lub nakładają obowiązki związane z działalnością gospodarczą, właściwe organy są obowiązane zapewnić możliwość ich wykonania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.