Tramwaj z Unii

Ruszają projekty transportowe w programie Rozwój Polski Wschodniej. Pięć miast wojewódzkich ściany wschodniej za pieniądze unijne zmodernizuje komunikację miejską, na ulice wyjadą ekologiczne autobusy i tramwaje, trolejbusy i szynobusy.

Ruszają projekty transportowe w programie Rozwój Polski Wschodniej. Pięć miast wojewódzkich ściany wschodniej za pieniądze unijne zmodernizuje komunikację miejską, na ulice wyjadą ekologiczne autobusy i tramwaje, trolejbusy i szynobusy.

- Ruszamy z dużymi projektami transportowymi dla miast wojewódzkich - ogłosiła szefowa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Dorota Jabłońska. PARP pełni rolę instytucji pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w latach 2007 - 2013.

Na likwidację opóźnień w rozwoju społeczno-gospodarczym pięciu województw Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego Unia Europejska przeznaczyła 2,3 mld euro, czyli 3,4 proc. środków na lata 2007-2013. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem projektów do realizacji. Opracowywana jest specjalistyczna dokumentacja, pozyskiwane są pozwolenia na budowę, ogłaszane przetargi na wybór wykonawców dokumentacji projektowej. Zaś ci, którzy mają już przygotowaną dokumentację wkrótce ruszą z realizacją projektów.

Reklama

Prezydenci 5 miast wojewódzkich podpisali z PARP-em tzw. preumowy do 6 największych kontraktów w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Łączna wartość zaplanowanych do realizacji projektów to prawie 400 mln euro. W Białymstoku, Kielcach, Lublinie, Olsztynie i Rzeszowie powstaną m.in. nowoczesne systemy zarządzania ruchem miejskim, czyste, ekologicznie linie autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe. Inwestycje te będą służyć nie tylko mieszkańcom, ale również przyczynią się do wzrostu ekonomicznej aktywności regionów oraz ich atrakcyjności dla inwestorów i turystów biznesowych. Białystok ruszy z dwoma projektami o łącznej wartość 77,77 mln euro. Za te pieniądze zostanie zakupiony ekologicznie czysty tabor autobusowy oraz zmodernizowane i przebudowane drogi. Miasto zyska także centrum sterowania ruchem w zakresie zarządzania komunikacją zbiorową. Projekt Olsztyna (o wartości 105,28 mln euro) przewiduje wprowadzenie nowego środka transportu, jakim prawdopodobnie będzie tramwaj. Dodatkowo zostanie wprowadzony system obszarowego sterowania ruchem, system informacji pasażerskiej, system biletu elektronicznego, a także zmodernizowana infrastruktura związana z transportem publicznym. - Stawiamy na ekologię, więc chcemy namówić mieszkańców, aby częściej korzystali z transportu publicznego - mówi wiceprezydent Olsztyna Tomasz Głażewski.

Trolejbusy, autobusy, szynobusy

W Lublinie projekt wyceniony na 91,98 mln euro oprócz modernizacji infrastruktury drogowej, budowy systemu zarządzania ruchem i komunikacją, przewiduje zakup autobusów zasilanych gazem ziemnym oraz rozbudowę trakcji trolejbusowej. - Chcemy kupić około 70 trolejbusów i 100 autobusów - precyzuje wiceprezydent Lublina Elżbieta Kołodziej. Rzeszów (wartość projektu 86,18 mln euro) planuje wprowadzić nowy środek transportu jakim są szynobusy. Ponadto projekt obejmuje wdrożenie systemu komunikacji publicznej, przebudowę i rozbudowę lokalnego układu komunikacyjnego oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu publicznego. Projekt Kielc (68,89 mln euro) połączy północną część aglomeracji, która pełni rolę sypialni, z centrum miasta. Projekt obejmuje m.in. budowę ulic usprawniających obsługę komunikacyjną, pętli i zatok autobusowych, montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów oraz zakup nowoczesnego taboru autobusowego. - Droga będzie mieć 2 km, a miejsce na nią musimy wygospodarować poprzez zburzenie około 50 domów. Ludzi tych nie możemy zostawić na ulicy, lecz właściciele dostaną pieniądze za domy, a lokatorzy - mieszkania. Chcemy rozpocząć tę inwestycję w przyszłym roku i w ciągu dwóch lat ją wykonać - mówi Wojciech Lubawski, prezydent Kielc.

- Program dla Polski Wschodniej został opracowany w ten sposób, by kierowane tam środki dały dużą wartość dodaną, czyli służyły realizacji głównie dużych projektów. Kilka z nich obejmie wszystkie pięć wschodnich regionów. Pieniądze powinny być wykorzystywane w trzech dziedzinach - poprawy dostępności komunikacyjnej, szerokiego dostępu do Internetu, zwłaszcza dla uczniów, oraz wsparcia wyższych uczelni w projektach tworzonych wspólnie z podmiotami gospodarczymi, np. przy tworzeniu parków technologicznych - dodaje minister rozwoju regionalnego

Elżbieta Bieńkowska, Małgorzata Barwicka

Fundusze Europejskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »