Dziesięć przełomowych pomysłów biznesowych roku 2009

Niewidoczne głośniki. Woda z kranu działająca jak płyn do mycia naczyń. Szczury wyczuwające miny lądowe. Podręczne tablice suchościeralne - niektóre pomysły narodziły się w garażach, a inne w zaawansowanych laboratoriach uniwersyteckich....

W styczniu ubiegłego roku "Forbes" rozpoczął serię filmów "BreakOut!", w których przedstawiani są przedsiębiorcy, wynalazcy i myśliciele stojący za różnorodnymi zaskakującymi technologiami mogącymi odmienić świat albo przynajmniej sprawić, że ludzie stwierdzą: "Super! To jest to!".

Niektóre pomysły narodziły się w garażach, a inne w zaawansowanych laboratoriach uniwersyteckich. Niektóre z tych produktów są już dostępne na rynku, natomiast inne są ciągle w fazie prototypów. Wiele stojących za nimi przedsiębiorstw pozyskało miliony dolarów od firm oferujących kapitał inwestycyjny i niemal wszystkie zatrudniły w 2009 r. co najmniej jednego pracownika.

Reklama

Na filmach: Dziesięć przełomowych pomysłów biznesowych roku 2009

Sześć pytań, dzięki którym sprawdzisz, czy Twój nowy pomysł na biznes wypali

Poznaj 20 najbardziej obiecujących młodych firm Ameryki

Złe nawyki: 17 niedobrych zwrotów biznesowych

Nie wszystkim uda się je jednak sensownie wykorzystać, ponieważ wiele fascynujących pomysłów nie przekłada się na generowanie krociowych zysków. Jednak od względem samych zaskakujących wynalazków jest to jednak fascynująca kolekcja.

Prezentujemy poniżej pięć najlepszych pomysłów z linkami do poszczególnych fragmentów filmu, w którym przedstawiony jest przedsiębiorca oraz jego przełomowy koncept.

Lody na żądanie

Moobella, Taunton, Massachusetts. Darujmy sobie lodziarnie, które oferują 31 smaków. Automat firmy Moobella na żądanie wyrzuca kulki lodów w 96 smakach w ciągu około 45 sekund. Ta opatentowana technologia produkcji lodów przez mrożenie mieszanki mlecznej o temperaturze pokojowej ma 17 lat, a jej opracowanie kosztowało niemal 50 mln dolarów. Dwa prototypy używane są na Uniwersytecie Northeastern w Bostonie i Politechnice Worcester. Firma Pinnacle Food Services wprowadzi te maszyny głównie w stołówkach uniwersyteckich, parkach i zoo. Koszty to 400 dolarów na miesiąc plus składniki. We wrześniu Moobella uzyskała od firm oferujących kapitał inwestycyjny dodatkowe fundusze w wysokości 18 mln dolarów .

Niewidoczne głośniki

Emo Labs, Waltham, Massachusetts Firma Emo opracowała sposób umieszczania głośników o grubości 0,5 cm na brzegach telewizorów i ekranów komputerowych. Głośniki wytwarzają dźwięk nie w stożkach, magnesach i zwojach, gdzie powstaje dźwięk w tradycyjnych głośnikach, ale przy pomocy niewielkich drgań i napięcia. Firma ciągle stara się nawiązać współpracę z producentami. Produkt ma trafić do sklepów do końca 2010 r.

Woda z kranu działająca jak płyn do mycia naczyń

Activeion, Rogers, Minnesota. Musisz posprzątać po bożonarodzeniowej kolacji, a zabrakło ci płynu do mycia? Napełnij butelkę zwykłą wodą z kranu i nanieś ją na plamę. Gdy naciśniesz spust, woda w butelce firmy Activeion przejdzie przez niewielki eletryczny ładunek, który rozdzieli jej cząsteczki na te o ładunkach dodatnich i ujemnych, wytwarzając pianę. Spieniona woda jak magnes przyciąga brud i bakterie ze wszystkich powierzchni, ułatwiając wycieranie z nich brudu i tłuszczu. Activeion, wyprodukowany początkowo z myślą o firmach sprzątających, wypuścił niedawno wersję domową, która jest dostępna w sprzedaży za 169 dolarów za butelkę o pojemności 0,3 l.

Pisanie po ścianach

IdeaPaint, Cambridge, Massachusetts. Chcesz zaprezentować wynalazek? Możesz zmienić każdą ścianę, bez względu na jej powierzchnię, w tablicę suchościeralną. Trzech absolwentów Babson College stworzyło farbę, która po wyschnięciu tworzy dokładnie taką powierzchnię, po której można pisać pisakami do tablic suchościeralnych. Farba kosztuje od 3,50 do 4,00 dolarów za 0,01 metr kwadratowy podkładu. Otrzymawszy w grudniu 2009 r. kapitał inwestycyjny w wysokości 5 mln dolarów (wcześniej, w listopadzie 2008 również otrzymali 5 mln dolarów), założyciele planują wprowadzić ją do sprzedaży na początku 2010 r. przynajmniej w jednym hipermarkecie.

Szczury wykrywające miny lądowe i choroby

APOPO, Antwerpia, Belgia/ Morogoro, Tanzania. Bart Weetjens poświęcił 10 lat, by dowiedzieć się, jak można nauczyć afrykańskie szczury olbrzymie (długość 0,9 m) wykrywania min lądowych. Trwający osiem miesięcy program obejmuje odgłosy trzaskania i nagrody w postaci przysmaków. Choć szczury są, jak na szczurze standardy, olbrzymie, to są zbyt lekkie, by uruchomić zapalniki i mogą w ciągu 20 minut sprawdzić teren o powierzchni 111 m kw. - dwukrotnie większy niż byłoby to możliwe w ciągu jednego dnia przy pomocy wykrywacza metali. Sprawdził również, jak można nauczyć szczury wykrywania gruźlicy w próbkach krwi. APOPO współpracuje z rządami Kolumbii i Tajlandii oraz z kopalniami z Mozambiku.

Jak szybko awansować w pracy? Prawdziwa historia

Maureen Farrell

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: płyn | firma | szczury | Forbes | woda z kranu | pomysły | woda | głośniki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »