Reklama

Czym kuszą dziś kompleksy biurowe?

Przed wyjazdem na konferencję można oddać garnitur do czyszczenia, po pracy skorzystać z fitness, umyć auto w pobliskiej myjni, skorzystać z przychodni zdrowia, kupić kwiaty w kwiaciarni czy też pójść na dobry obiad - a wszystko w jednym budynku. Tak coraz częściej dzieje się w nowoczesnych biurowcach, które wyrastają w stolicy i na innych wiodących rynkach w Polsce. Rywalizują nie tylko cenami najmu i lokalizacją, ale także pakietem usług, które oferują.

Dziś chodzi już o to, by pracownik wszystko miał na miejscu, niejako "pod ręką". To pozwala zaoszczędzić czas, ale też sprawia, że praca w danym obiekcie komercyjnym jest po prostu wygodna. Można już nawet mówić o swoistym trendzie. Deweloperzy i zarządcy chwalą się tym, że ich biurowce oferują coraz więcej dodatkowych funkcji. Obiekty tego typu przestają być nieruchomościami z przeznaczeniem stricte do pracy. Stają się wielofunkcyjne.

Reklama

Punktem dojścia jest uczynienie biurowca i jego najbliższego otoczenia niejako niezależnym ",mikrokosmosem", który zaspokajałby większość potrzeb pracowników, ale też przyciągał okolicznych mieszkańców.

W dobie ostrej rywalizacji o najemców i dużej podaży nowoczesnych powierzchni biurowych, wyposażenie w szeroką paletę dodatkowych usług staje się niezwykle istotne. Stąd inwestorzy komercyjni traktują to jako kartę przetargową.

Dobry przykład to inwestycja Royal Wilanów w Warszawie. Ostatnio Capital Park - chwalił się, że realizuje w obiekcie, podobnie jak i w innej nieruchomości komercyjnej - Eurocentrum - koncepcję Biura Plus, czyli: oprócz nowoczesnej powierzchni biurowej dostarczenie także "pełnego wachlarza usług, na co dzień niezbędnych pracownikom. W tym samym budynku znajdą się sklepy spożywcze, restauracje, kawiarnie, gabinety masażu oraz punkty usługowe. Tak przyjaźnie skomponowana przestrzeń pomaga maksymalnie wykorzystać czas, który pozostaje po pracy na załatwienie niezbędnych potrzeb, wszystko jest "pod ręką". Takie podejście to kompleksowa odpowiedź na zmieniające się potrzeby najemców i nowoczesne podejście firm, do otoczenia, w którym funkcjonują - gdzie biuro staje się elementem tożsamości organizacji" - informuje Capital Park.

Tak więc - w biurowcu, który rośnie na Wilanowie pracownicy będą mogli np. skorzystać z pralni, w myjni obok budynku umyją samochód, w obiekcie znajdzie się też kawiarnia, drogeria, kwiaciarnia, winiarnia, restauracja, punkt biura podróży i wreszcie fitness. Jak widzimy zakres usług jest bardzo szeroki. Z pewnością może przyciągnąć do nieruchomości także klientów z zewnątrz.

Inwestorzy komercyjni zdają sobie sprawę, że pewien podstawowy pakiet oferty usługowej to dziś już właściwie standard. Wyposażenie takie jak choćby parkingi dla rowerów oraz szatnie i prysznice dla rowerzystów takim właśnie standardem z pewnością już jest. Coraz częściej w biurowcach pojawiają się także usługi związane ze zdrowiem i rekreacją. Są więc np. przychodnie zdrowotne, apteki, ale też szeroko rozwija się oferta z zakresu sportu. To oczywiście odpowiedź na zmieniające się gusta i modę na aktywny tryb życia.

Oferta sportowa to zresztą również pole rywalizacji. Wyróżniają się usługi oryginalne. Tak więc biurowiec Adgar Park West w Warszawie ma własny tor do biegania i jazdy na rowerze, a Adgar Plaza - basen i kort do squasha. Centrum sportowe do swojej dyspozycji mają również najemcy Alchemii w Gdańsku.

Adgar Park West w Warszawie okala bieżnia wykonana z tworzywa, które nigdy nie zamarza, dzięki czemu można na niej trenować przez cały rok. Na parterze kompleksu działa specjalistyczna strefa do uprawiania sportu - AdgarFit. To tam działa centrum fitness z nowoczesną siłownią, basen treningowy z systemem pływania oporowego, bieżnia antygrawitacyjna, która umożliwia trening osobom otyłym i powrót do sportu po kontuzji, a także skomputeryzowane stacje do treningu rowerowego. Dają one możliwość wpięcia własnego roweru i odbywania wirtualnych wycieczek. W kompleksie znajduje się też klinika medycyny sportowej.

Usługowe wyposażenie biurowców to tendencja widoczna także w centrach handlowych. Obiekty komercyjne dziś stają się coraz częściej obiektami wielofunkcyjnymi. Łączą funkcję handlową i biurową, ale również komunikacyjną (projekty łączone z dworcami) i nie tylko. W centrach handlowych sukcesywnie powiększa się paleta funkcji nie stricte związanych z handlem. Są więc np. place zabaw dla dzieci, miejsca rekreacji, ale również np. placówki organizacji społecznych, a nawet oddziały bibliotek.

Marcin Moneta

Dowiedz się więcej na temat: w polsce | Ale | kompleksy | dziś

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »