Duży popyt na nieruchomości premium

Tylko w ciągu ostatniego roku rynek luksusowych apartamentów wzrósł w Polsce o 9 procent i teraz jego wartość wynosi 1,3 mld zł - wynika z raportu "High Level Book" przygotowanego przez High Level Sales & Marketing.

Właściciele niewielkich rodzinnych firm, Polacy którzy wiele lat spędzili zagranicą i mieszkańcy innych krajów długo mieszkający w Polsce - to profil kupujących nieruchomości premium.

- Luksus polega na tym, że mam bo chcę, bo mi się podoba - mówiła Karolina Kaim, twórczyni marki High Level Sales & Marketing by Tacit Group. To z jej inicjatywy po raz pierwszy zbadano w Polsce segment najbardziej luksusowych nieruchomości w 7 największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu. Okazało się, że w ubiegłym roku sprzedano 700 luksusowych apartamentów, co czwarty z nich w Warszawie. W stolicy ten segment rynku stanowi 1 proc. nieruchomości, w innych miastach - 3 proc.

Reklama

"Próg wejścia", czyli minimalna średnia cena za metr kwadratowy jaką trzeba zapłacić, aby stać się właścicielem nieruchomości premium jest różna w zależności od miasta. W Warszawie wynosi on 25 tys. zł, w Trójmieście - 17,5 tys. zł, w Krakowie - 13,8 tys. zł a w Łodzi - 6,6 tys. zł. - W Warszawie najwyższe transakcje wyniosły 50 tys. zł za metr kwadratowy, a rekordową cenę 14,5 mln zł zapłacono za apartament w ekskluzywnej rezydencji Park Lane obok Łazienek - powiedziała Karolina Kaim.

Wartość apartamentów wzrastała średnio o 5 proc. w skali roku. Jest to też rynek mało wrażliwy na spowolnienie gospodarcze. - Dla naszych nabywców spowolnienie jest szansą, a nie zagrożeniem. To sektor najbardziej odporny na zawirowania - zapewniała Kaim. Dlatego kupujących nie brakuje. Przykładem jest warszawski wieżowiec Cosmopolitan (inwestor Tacit Investment), w którym sprzedano już niemal wszystkie z 235 apartamentów.

Jak mówi twórczyni marki High Level Sales & Marketing by Tacit Group, zdecydowana większość nabywców to Polacy - właściciele rodzinnych firm.

- W przypadku Cosmopolitan, co drugi z nich pochodzi z Warszawy albo okolic. Ich firmy zajmują się produkcją, przetwórstwem, rolnictwem. Jest to przeważnie biznes, który z nieznanej nam miejscowości prowadzi eksport do Europy i świata - wyjaśniała Interii Kaim. Poinformowała też, że luksusowe apartamenty najczęściej kupowane są za gotówkę.

Nieruchomość premium to przede wszystkim luksusowe apartamentowce mające wyjątkową lokalizację i unikalny, imponujący widok. Często są budowane w sąsiedztwach parków i miejskich placów. Kaim nie wykluczyła, że w Warszawie powstanie kolejny Cosmopolitan, jednak nie wcześniej niż za kilka lat. Zapewniła też, że rynek nieruchomości premium będzie coraz większy. - Naszym zdaniem rynek urośnie w tym roku o kolejne 8 - 10 procent. Oferta ekskluzywnych produktów jest coraz szersza i uważamy, że ten trend się utrzyma - powiedziała. Z roku na rok wydłużać się będzie lista miast posiadających te nieruchomości. W tym roku, po raz pierwszy, trafiła na nią Bydgoszcz.

ew

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »