Klienci nie znają pośredników nieruchomości
Przeprowadzone ostatnio przez portal Domy.pl badania preferencji osób poszukujących nieruchomości wykazały, że tylko 14 proc. klientów jest zdecydowanych na przeprowadzenie transakcji we współpracy z pośrednikiem. Niemal co trzeci wyraził zdecydowanie chęć zakupu lub najmu nieruchomości samodzielnie, bez udziału specjalisty.
Na uwagę zwraca fakt, że mimo dostrzeganych trudności (m.in. braku wystarczającej ilości czasu oraz wiedzy) i ryzyka z jakim wiąże się zawarcie umowy, opiewającej na znaczne kwoty, ponad połowa (57,2 proc.) klientów na zakup i wynajem nieruchomości nie wie, czy skorzystać z usług pośrednika.
Tak liczna grupa osób niezdecydowanych to wielka szansa, ale i wyzwanie dla całej branży pośredników. Z badania portalu Domy.pl wynika, że nawet obecnie - w okresie zastoju na rynku nieruchomości - potencjał do zwiększenia liczby obsługiwanych transakcji i zwiększania zysków biur nieruchomości jest bardzo duży.
Według obiegowych opinii, niechęć do korzystania z usług pośredników nieruchomości wynika z wiążącego się z usługą obowiązku zapłacenia prowizji. Sprawdziliśmy to. Z badania wynika, że niższa prowizja przekonałaby do podjęcia współpracy z pośrednikiem 44,4 proc. niezdecydowanych.
Dla co czwartego wystarczające byłoby polecenie sprawdzonego pośrednika przez znajomego, a co siódmy deklaruje, że dałby się skusić wyższą jakością oferowanych usług. Dylematy pozostałych (16,6 proc.) rozwiązałoby reprezentowanie przez pośrednika tylko jednej strony transakcji, większa wiedza na temat zakresu prac wykonywanych przez pośrednika czy dysponowanie przez niego większą bazą atrakcyjnych ofert.
Jednak wysuwającą się na pierwszy plan przyczyną ograniczonego zainteresowania usługami pośrednictwa wśród klientów jest niewielka znajomość biur nieruchomości działających na rynku. Na pytanie "Czy znasz jakieś biura nieruchomości (nawet jeśli nie korzystałeś z ich usług)?" twierdząco odpowiedziało zaledwie 37,2 proc. badanych - osób aktywnie poszukujących ofert nieruchomości.
Blisko 63 proc. klientów nie było w stanie podać żadnej nazwy biura nieruchomości. Ci zaś, którzy znali jakieś marki, operowali przede wszystkim nazwami tych najintensywniej się promujących - Home Broker, Metrohouse i Partnerzy, Drągowski Nieruchomości. Małe, lokalne biura, które tylko sporadycznie promują swoją markę, prawie nie funkcjonują w świadomości klientów.
Jeszcze gorzej wypadły wyniki badania klientów w zakresie znajomości biur nieruchomości lub pośredników, którym ci powierzyliby znalezienie dla siebie oferty i poprowadzenie spraw związanych z bezpiecznym przeprowadzeniem transakcji. Takie zaufane biuro lub pośrednika zna zaledwie jeden na dziesięciu klientów. Aż dziewięciu na dziesięć nie wiedziałoby, z czyich usług skorzystać.
Trudność ze znalezieniem najlepszej oferty, negocjowanie ceny, sprawdzenie wiarygodności kontrahenta, itp. to zadania, które klienci coraz chętniej powierzać będą specjalistom - pośrednikom w obrocie nieruchomościami. Przede wszystkim z braku czasu, dla wygody, z przekonania, że specjalista zrobi to lepiej. Branża usług pośrednictwa ma duży potencjał do dalszego rozwoju. Pośrednicy, którym zależy na rozwoju firmy oraz ci, którzy chcą przetrwać czas kryzysu, powinni zadbać o intensywniejszą promocję świadczonych usług.
Jeszcze skuteczniej powinni reklamować nie tylko swoje oferty, ale również siebie i rozpoznawalność swojej firmy. Brak systemowych działań propagujących zalety pośrednictwa oraz zaniechanie lub prowadzenie w niewłaściwy sposób działań autopromocyjnych może doprowadzić na bardzo rozdrobnionym (a po deregulacji jeszcze bardziej) rynku do szybkiego wyłonienia kilku liderów - lokalnych i krajowych - z którymi mniejszym biurom będzie coraz trudniej konkurować.
Badanie preferencji zostało przeprowadzone w kwietniu br. na próbie 1200 respondentów - użytkowników portali nieruchomości Grupy Melog.com (Domy.pl i Oferty.net).
Źródło: Domy.pl