Kto kupuje jeszcze mieszkania w Polsce?

Mimo nieustających podwyżek na rynku nieruchomości zainteresowanie mieszkaniami z rynku wtórnego jest bardzo duże. Największy procent kupujących stanowią millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku. Są to młodzi ludzie, którzy w miarę niedawno rozpoczęli karierę zawodową oraz życie rodzinne, co przyczyniło się do decyzji o zakupie własnego lokum.

Kto kupuje, co kupuje i za ile?

Według raportu Barometr Metrohouse i Gold Finance za II kw. 2019 r. najbardziej liczną grupę osób kupujących mieszkanie (aż 41 proc.) stanowią millenialsi, czyli osoby mające aktualnie 30-40 lat. Nabywcami mieszkań są osoby, które powiększają swoje rodziny, a u osób po 30. roku pojawia się lub dorasta pierwsze dziecko, co zmusza do zakupu nowego lub większego mieszkania.

Natomiast wśród nabywców w okolicach 40. roku życia pojawiają się kolejne dzieci, co także dopinguje do zwiększenia przestrzeni życiowej.

Millenialsi kupują również największe mieszkania, średni metraż zakupywanych mieszkań wynosi 59 m kw.

Reklama

Największe to również najdroższe - średnia cena mieszkań, które kupują millenialsi to 311 tys. zł. 23 proc. kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby pomiędzy 40. a 50. rokiem życia - często są to klienci nabywający mieszkania dla swoich dzieci lub zmieniający mieszkanie na mniejsze z racji wyprowadzki dzieci.

W grę wchodzą też zakupy inwestycyjne. Średnia cena mieszkania kupowanego przez tę grupę osób wynosi 290 tys. zł, a średni metraż to 51 m kw. Kolejna badana grupa osób kupujących, to osoby pomiędzy 20. a 30. rokiem życia, którzy stanowią zaledwie 14 proc. nabywców w II kw. br.

Średni metraż zakupywanych przez nich mieszkań to 55 m kw., a średnia cena to 274 tys. zł. Najmniejszą grupę klientów kupujących mieszkania w Polsce stanowią osoby w przedziale wiekowym 50 - 60 lat i osoby po 60. roku życia.

Obydwie te grupy stanowią po 11 proc. wszystkich kupujących. Z Barometru Metrohouse i Gold Finance wynika, że średni metraż mieszkania nabywanego u grupy osób 50-60 lat to 47 m kw., a u osób po 60. roku życia 46 m kw.

Profesja a zakup mieszkania

Z analiz przedstawionych w najnowszym Barometrze Metrohouse i Gold Finance wynika, pracownicy etatowi stanowią równą połowę osób, którzy zakupują mieszkania w Polsce.

Średnia cena mieszkań zakupywanych przez osoby posiadające umowę o pracę wynosi 292 tys. zł, a średni metraż to 55 m kw. 25 proc. wszystkich kupujących stanowią przedsiębiorcy, 11 proc., emeryci 10 proc., a managerowie i top managerowie łącznie 14 proc.

Z analiz wynika, iż najdroższe mieszkania kupują top managerowie, gdyż średnio przeznaczają na nie 399 tys. zł., a najtańsze zaś emeryci - 240 tys. zł.

Powód zakupu mieszkania

O kilku lat uważa się, że zakup mieszkania jest jedną z najlepszych form lokowania kapitału. Potwierdzeniem tej tezy, są analizy przedstawione w najnowszym Barometrze Metrohouse i Gold Finance z których wynika, że 28 proc. wszystkich kupujących stanowią osoby, które zdecydowały się na zakup inwestycyjny.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Średnia cena mieszkań pod inwestycję to 260 tys. zł, a średni metraż to 42 m kw. Kolejnym, częstym powodem zakupu nieruchomości jest przeprowadzka do większego mieszkania, kupujący dla których jest główny bodziec zakupowy stanowią 20 proc. nabywców, a średni metraż jest naprawdę pokaźny, bo wynosi 57 m kw. 11 proc. wszystkich kupujących stanowią osoby, które przeprowadzają się do innego miasta i tam kupują mieszkanie, podobnie, bo 9 proc. to osoby, które kupują pierwszą swoją nieruchomość w życiu, natomiast 4 proc. to osoby, które zmieniają mieszkanie na mniejsze.

Co ciekawe średni metraż osób, które decydują się na mniejsze mieszkanie jest większy (45 m kw.) niż tych, którzy zakupują inwestycyjnie.

Metrohouse.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »