Łódź Fabryczna: Miasto negocjuje termin rozliczenia dofinansowania
- Zakres prac, jakie pozostały do wykonania przy budowie układu drogowego, jest tak duży, że część z nich będziemy musieli prowadzić jeszcze w 2016 r. - po raz pierwszy oficjalnie przyznają przedstawiciele łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. Jak ujawnili, trwają rozmowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie przesunięcia terminu rozliczenia dofinansowania.
Według wicedyrektor ZDiT Katarzyny Mikołajec tzw. miejska część inwestycji dworcowej, obejmująca budowę węzła multimodalnego z układem drogowym, podziemnymi parkingami oraz dworcem autobusowym, na pewno "w jakimś zakresie" zakończy się w tym roku. Konieczne będzie jednak przesunięcie terminu budowy przynajmniej części dróg na przyszły rok. - Będziemy starali się, by powstała przynajmniej większość ulic. Do najważniejszych należą m.in. Kilińskiego i Tramwajowa - deklaruje wicedyrektor.
Część ulic (np. Nowotargowa) jest budowana lub przebudowywana w ramach kontraktu dworcowego, dla innych miasto będzie wybierało wykonawców osobno. - Lada moment, z pewnością jeszcze w lutym, na naszej stronie internetowej zostaną ogłoszone pierwsze przetargi na budowę ulic wokół dworca - zapowiada K. Mikołajec. Na pierwszy ogień pójdą ulice: Tramwajowa, Węglowa i przedłużenie Wierzbowej. Wkrótce rozpocznie się też, w ramach dwóch osobnych zadań, przebudowa ul. Kilińskiego na całym odcinku od Narutowicza do Piłsudskiego. W drugiej połowie roku ZDiT zamierza rozpocząć również przebudowę ul. Lindleya.
Jednym z najbardziej opóźnionych odcinków jest fragment ul. Nowotargowej na północ od Tuwima. Zajmująca przewidzianą pod jej budowę działkę firma Enkev nie tylko skutecznie, jak dotąd, opierała się wywłaszczeniu, ale odmawiała nawet wpuszczenia na swój teren pracowników wykonujących wstępne pomiary. Wydana na przełomie maja i czerwca ubiegłego roku decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych została na wniosek firmy uchylona przez wojewodę. - Wykonawca budowy dworca (konsorcjum Torpol - Astaldi - PBDiM - Intercor) w ramach swoich obowiązków z końcem stycznia złożył do Wydziału Architektury i Urbanistyki UMŁ skorygowany wniosek o wydanie decyzji ZRID. Teraz czekamy na jego rozpatrzenie - informuje kierownik Zespołu Projektów Kluczowych w ZDiT Marcin Dyguda.
Według urzędnika, w związku z opóźnieniami wszyscy inwestorzy (miasto Łódź i PKP PLK) prowadzą z Centrum Unijnych Projektów Transportowych negocjacje w sprawie umożliwienia rozliczenia środków unijnych w 2016 r. A co, jeśli CUPT wyda decyzję odmowną? - Nie zajmujemy się gdybaniem - ucina M. Dyguda. Jak dodaje, podobne rozmowy toczą się w sprawie innych projektów infrastrukturalnych na skalę krajową.
Tymczasem na samej podziemnej stacji prace są coraz bardziej zaawansowane. - Trwa montaż szklanych paneli na wszystkich trzech świetlikach. Najwięcej - 60 proc. - zrobiono już na części zachodniej - informuje wicedyrektor ZDiT. Zaawansowanie robót związanych z przykryciem obiektu i zakończenie głównych prac konstrukcyjnych umożliwiło wykonawcy przystąpienie do montażu niektórych instalacji wewnątrz dworca, na poziomie -8 i -16 metrów. Mowa o wentylatorniach, układach elektrycznych i teletechnicznych. Ich ukończenie z kolei pozwoli na rozpoczęcie przygotowania poszczególnych pomieszczeń. Powstają ścianki działowe pomieszczeń technicznych na poziomie -8.
- Prowadzimy również prace związane z wielopoziomowymi parkingami. W ich przypadku zaawansowanie to również około 60 proc. Obecnie powstają stropy pośrednie na poziomie -14, -11 i -8 - informuje K. Mikołajec. W części parkingowej, która wchodzi w skład zadania "miejskiego", powstają także rampy wyjazdowe i awaryjne, w tym także z dworca autobusowego.
W części wschodniej dworca, w której zostaną odtworzone od środka historyczne fasady, zakończył się montaż głównej konstrukcji zadaszenia. Zakończono zupełnie prace żelbetowe przy elewacji, wkrótce rozpocznie się odtwarzanie na tak powstałej podstawie replik historycznych fasad. - Powstają one w technologii monolitycznej, odwzorowują w skali 1:1 historyczny wygląd fasady dworca ze wszystkimi detalami. Do tego wyglądu będzie nawiązywała również kolorystyka - odcienie szarości - mówi K. Mikołajec.
Trwają też prace na wszystkich czterech peronach na poziomie -16 m. Zaawansowanie sięga w tym przypadku od 10 do 50 proc., a największą wartość osiąga w przypadku peronu numer 4. Zaawansowane są prace przygotowawcze do montażu układów torowych w tunelu kolejowym od strony ul. Niciarnianej. Według doniesień prasowych jednym z argumentów wykonawcy na rzecz przesunięcia terminu są trudności w dostarczeniu na plac budowy szyn o długości 180 m, niezbędnych do budowy toru bezstykowego. Jakie szyny ostatecznie zostaną zastosowane? - Określenie technologii montażu oraz dowiezienia jest po stronie wykonawcy. W tym zakresie nie ma wytycznych ze strony zamawiających - odpowiada M. Dyguda. Z rzecznik budującego dworzec konsorcjum Katarzyną Rumowską nie udało nam się na razie skontaktować.
Kontynuowane są prace przy wzmacnianiu filarów wiaduktu ul. Kopcińskiego, niezbędne do tego, by wykonać pod nim uciąglenie tunelu. Na odcinku Kopcińskiego - Tramwajowa powstają kolejne ściany szczelinowe i zbrojenia. Po ich ukończeniu będzie można wykonać płytę stropową, która będzie jednocześnie podbudową dla przyszłej ul. Nowowęglowej.
Wykonawca zakończył ponadto przekładanie instalacji teletechnicznych wokół zachodniej głowicy stacji - w rejonie ul. Kilińskiego i Traugutta. Zakończyło się usuwanie kolizji przed przebudową dalszego odcinka Kilińskiego - od Traugutta do Tuwima.
Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT