Nie poznacie tego obiektu
Kto w polowie 2015 roku przyleci na krakowskie lotnisko nie pozna go. Trwa rozbudowa, a prace prowadzone są na bardzo szerokim froncie.
Na początku listopada otwarty zostanie czterogwiazdkowy hotel na lotnisku Kraków Airport. Będzie to pierwsza ukończona inwestycja związana z rozbudową portu. Po zakończeniu rozbudowy w połowie 2015 r. przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie.
- Hotel jest już gotowy, trwają wszystkie niezbędne odbiory. Jego otwarcie przewidujemy w pierwszych dniach listopada - zapowiedziała w środę rzeczniczka Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Urszula Podraza.
zterogwiazdkowy hotel będzie działał w systemie franczyzowym jako Hilton Garden Inn, oferując 154 pokoje, 24-godzinne centrum biznesowe i sale konferencyjne. Obiekt został wybudowany na terenie dawnego parkingu przed międzynarodowym terminalem pasażerskim. Inwestorem przedsięwzięcia jest Kraków Airport Hotel, spółka-córka Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Wartość inwestycji to 51,4 mln zł.
Podraza przypomniała, że budowa hotelu to część wielkiego planu inwestycyjnego realizowanego przez Kraków Airport. Na lotnisku trwają prace budowlane związane z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej. Przebudowywany jest także wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 500 mln zł.
Po zakończeniu tych kluczowych inwestycji w połowie 2015 r. przepustowość portu zwiększy się do około 8 mln pasażerów rocznie. Teraz może on odprawić do 3,5 mln osób rocznie.
Według rzeczniczki, gotowa jest bryła nowego terminalu pasażerskiego, wewnątrz budynku prowadzone są prace wykończeniowe i montaż instalacji. Trwa montaż konstrukcji stalowej pryzmatu, który będzie stanowić charakterystyczny element frontowej elewacji.
Ukończono już dwie z trzech wieży przyrękawowych - środkową i wschodnią. Wykonywana jest konstrukcja żelbetowa trzeciej wieży. Kładka, która połączy terminal, parking i stację sięgnęła pierwszego piętra. Gotowe są fundamenty pod wschodnią ścianę przystanku kolejowego.
W strefie operacyjnej oddano do użytku drogę kołowania Charlie oraz nowe miejsce postojowe przy budynku administracyjnym. Mogą już na nim parkować samoloty typu Boeing 737-800. Zakończono również prace budowlane przy przebudowie dróg kołowania Juliett i Golf. Teraz remontowane są drogi kołowania Alfa, Bravo i Fokstrot, co spowodowało zmianę trasy kołowania samolotów pomiędzy drogą startową a płytą postojową. Bardzo zaawansowane są prace przy rozbudowie płyty postojowej.
W listopadzie rozpoczną się prace w części przylotowej terminalu T1. W związku z tym wszystkie przyloty zostaną przeniesione do terminalu T2 (dawny krajowy). Do dyspozycji pasażerów zostaną tam oddane dwie hale namiotowe o łącznej powierzchni 900 metrów kwadratowych, do których przeniesiona zostanie karuzela bagażowa z T1 oraz kontrola paszportowa.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W kończącym się letnim sezonie lotnisko oferuje 62 połączenia regularne i 16 czarterowych. W zeszłym roku krakowskie lotnisko obsłużyło prawie 3,648 mln pasażerów, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.
W tym roku lotnisko planuje obsłużyć ponad 3,7 mln pasażerów. Byłby to rekordowy wynik w historii lotniska, osiągnięty w czasie trwającej gruntownej przebudowy portu.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze