Szczególny dzień w Balicach
- 18 maja 2020 roku to szczególny dzień dla Kraków Airport. Mimo wstrzymanego ruchu pasażerskiego jest dniem nadziei na przyszłość, którą przez cały pontyfikat - także podczas swoich licznych wizyt na lotnisku w podkrakowskich Balicach - przekazywał nasz patron Jan Paweł II. Dniem optymizmu dla Kraków Airport i całej małopolskiej gospodarki, w tym turystyki. Wszyscy wiemy, że teraz cała branża lotnicza i turystyczna przeżywa trudne chwile i czeka ją wiele wyzwań i trudności. Jestem jednak przekonany, że przezwyciężymy obecne trudności i odbudujemy małopolską gospodarkę, poprzez odbudowę potencjału Kraków Airport - powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.
Uroczyście obchodziliśmy 100. rocznicę Świętego Jana Pawła II. Wcześnie rano korzystając z dobrych warunków pogodowych wystartowały balony z flagami papieską i narodową symbolizującą naszą pamięć o patronie a także przekonanie, że brak samolotów na niebie to sytuacja przejściowa.
Na lotnisku odbyła się także Msza Święta z udziałem pracowników Kraków Airport z zachowaniem dystansu sanitarnego na otwartej przestrzeni terminala pasażerskiego. Wzruszające i piękne spotkanie zwłaszcza dla tych pracowników, którzy osobiście witali papieża Jana Pawła II,gdy przylatywał do Krakowa.
W poniedziałek 18.05.2020 r. została podpisana także umowa z Max Bögl Polska sp. z .o. o na wykonanie robót budowlanych w systemie "Zaprojektuj i wybuduj" w ramach zadania inwestycyjnego pn. "Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej z infrastrukturą towarzyszącą w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków - Balice".
- Podpisany dzisiaj kontrakt na rozbudowę płyty postojowej, to realizacja kolejnego etapu Planu Generalnego. Potwierdzenie, że konsekwentnie nie zapominając o przeszłości, analizując teraźniejszość, idziemy drogą rozwoju krakowskiego lotniska w perspektywie następnych dekad. Podpisana dziś umowa o wartości ponad 100 mln zł na realizację kolejnego z zadań inwestycyjnych lotniska cywilnego, znacząco wpłynie na PKB Małopolski i Krakowa, pobudzi powstawanie nowych miejsc pracy. To także realizacja obowiązku w zakresie obronności Rzeczpospolitej. Cały czas także pracujemy nad zaoferowaniem pasażerom, wszystkim pracownikom i użytkownikom korzystającym z Naszego lotniska obsługi na jak najwyższym poziomie w każdym wymiarze, także sanitarnym w związku z aktualną sytuacją- dodał Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport.
Przy podpisaniu umowy gośćmi honorowymi byli Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Piotr Ćwik, wojewoda małopolski oraz Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.
Inwestycje w infrastrukturę toczą się w całej Polsce: w infrastrukturze drogowej, kolejowej oraz lotniczej. Rozbudowa płyty postojowej na lotnisku w Balicach zwiększy możliwości tego portu lotniczego w obliczu wyzwań stawianych przez rosnący ruch lotniczy. - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Wojewoda małopolski Piotr Ćwik powiedział: - Wyjątkowa rocznica 100. lecia urodzin Świętego Jana Pawła II obchodzona w szczególnym dla nas wszystkich czasie zbiega się z zainicjowaniem kolejnej inwestycji - ważnej zarówno dla krakowskiego lotniska, jak i w szerszej perspektywie, dla całej Małopolski. To niezwykle budujące. Jestem przekonany, że reaktywacja ruchu pasażerskiego to tylko kwestia czasu. Każda inwestycja w rozwój szeroko pojętej infrastruktury ma teraz ogromne znaczenie. Chcę pogratulować dbałości o wysokie standardy, których Kraków Airport zawsze był doskonałym przykładem. Osią wszystkich działań, także tych związanych z walką z koronawirusem, były tu bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Życzę sprawnej realizacji nowej inwestycji i nieustającej opieki państwa wielkiego patrona.
Marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski powiedział: - Cieszę się widząc, że małopolski port lotniczy Kraków Airport tak szybko się rozwija się, bo jest to jeden z wyznaczników rozwoju całego województwa. Lotnisko to nasze okno na świat i dlatego należy wspierać inicjatywy rozbudowy i modernizacji tej instytucji.
Umowa obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej PPS wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p.poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Zamierzenie obejmuje również przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych, w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na PPS.
Planowana rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów zwiększy możliwości operacyjne w zakresie przyjęcia większej ilości statków powietrznych a także poprawi w znacznym stopniu przepustowość oraz funkcjonalność całej płaszczyzny postojowej - po wykonaniu całości robót możliwości operacyjne zwiększą się o dodatkowe 15 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C.
Konieczność rozbudowy płaszczyzny postojowej w kierunku zachodnim wynika także z zaplanowanej rozbudowy budynku terminala. Planowana płaszczyzna postojowa w części południowej będzie bezpośrednio graniczyła poprzez drogę serwisową z budynkiem nowego terminala. W planowanym zadaniu uwzględniono także wykonanie niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w postaci systemu odwodnienia nawierzchni, systemu oświetlenia nawigacyjnego, oświetlenia płaszczyzny, sieci wodociągowej oraz oznakowania pionowego i poziomego. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią kontrolowane odprowadzenie wód opadowych okresowo zanieczyszczonych środkami pochodzącymi z odladzania samolotów do dedykowanych zbiorników.
Wykonawcą inwestycji będzie Max Bögl Polska sp. z o. o., która zaoferowała wykonanie zamówienia za cenę brutto 133 770 027,33 zł.
Również w maju Kraków Airport podpisał kolejną umowę z firmą ABIS sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Rząsce, reprezentowaną przez Piotra Bistronia, z którą lotnisko współpracowało już kilkakrotnie przy wielu przedsięwzięciach.
W ramach przedmiotowego zadania firma ABIS zaprojektuje modernizację i rozbudowę systemu transportu bagażu rejestrowanego, tzw. BHS, w obrębie części obsługującej bagaże, które przyleciały na krakowskie lotnisko. Zadanie projektowe podzielone jest na dwa etapy. Pierwszy obejmuje przygotowanie dokumentacji dla wyposażenia istniejącego BHS w system odczytu kodów kreskowych znajdujących się na zawieszkach bagaży. Modernizacja ma na celu umożliwienie wypełnienia wytycznych rezolucji IATA 753 w zakresie śledzenia bagaży, które przyleciały z innych portów lotniczych. Drugi etap obejmuje zaprojektowanie dwóch nowych linii do transportu bagaży przylotowych z dwoma nowymi karuzelami do odbioru bagażu. W praktyce, po realizacji projektowanych prac, na naszym lotnisku podniesiony zostanie standard obsługi pasażerów w obrębie przylotów. Bagaże będzie można odbierać nie na czterech a na sześciu karuzelach. Ułatwione też będzie zlokalizowanie bagażu, który z samolotu transportowany jest na karuzele a także pozwoli na zachowanie dystansu między pasażerami zgodnie z nowymi wytycznymi sanitarnymi.
Opr. KM