Cło i VAT od zagranicznych przesyłek - konieczne uszczelnienie systemu

Eksperci Związku Przedsiębiorców i Pracodawców zauważyli, że nie ma równych zasad konkurowania między polskim a chińskim e-commerce. Dodali, że konieczne są działania uszczelniające w systemie ceł i VAT dla zagranicznych sprzedawców.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców w najnowszym raporcie przyjrzał się systemowi celnemu oraz podatkowemu dla przesyłek od pozaunijnych sprzedawców e-commerce.

ZPP zauważa swoim w opracowaniu, że sektor e-commerce zyskuje na znaczeniu w światowej, a tym samym polskiej gospodarce. Wpływ na to zjawisko ma m.in. epidemia koronawirusa. Jak podaje Związek, w Polsce rynek urośnie o 1/5 w 2020 roku.

E-kanały umożliwiły przetrwanie rodzimych producentów w okresie kryzysu epidemicznego przez zapełnienie ubytków sprzedaży w kanałach tradycyjnych. Do 2025 roku sprzedaż w e-kanałach stanowić będzie 20 proc. rynku. Innymi słowy, kto za 5 lat nie będzie sprzedawał w sieci, straci co czwartego klienta - pisze ZPP.

- Polska jest dużym i atrakcyjnym rynkiem dla platform i sprzedawców e-commerce. Polacy masowo polubili zakupy online. Pole gry dla sprzedawców i konsumentów jest jednak nierówne. Nie ma równych zasad konkurowania między polskim a chińskim e-commerce. Chińskie przedsiębiorstwa mają do dyspozycji szereg instrumentów rodzimego wsparcia publicznego oraz wykorzystują luki w polskim systemie danin publicznych w sposób daleko niekonkurencyjny - mówi Marcin Nowacki, wiceprezes ZPP. 

- Wszyscy chcemy płacić za towary jak najmniej. To oczywiste. Zapewnienie jak największej różnorodności produktów, konkurencji i liczby podmiotów działających w branży e-commerce leży w interesie nas wszystkich. Jednocześnie, zasady działania w sektorze muszą być równe i przejrzyste - zauważa Piotr Palutkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Prawa i Legislacji ZPP.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawił szereg rekomendacji mających na celu zapewnienie uczciwej i wysokiej konkurencji w branży e-commerce. Wśród rozwiązań znalazła się m.in. konieczność wprowadzenie systemu informatycznego w ramach e-administracji służącego opłacaniu stawek celnych oraz jego integracja z systemami platform e-commerce.

- Równolegle dzięki wprowadzeniu nowoczesnego i przyjaznego klientom systemu do opłacania ceł, łatwiejsza będzie kontrola, ewentualne opodatkowanie i clenie przesyłek pocztowych z rynków pozaunijnych. Dzięki temu Skarb Państwa może zyskać rokrocznie ponad 2 mld zł - uzupełnia Nowacki.

ZPP wskazuje również, że należy wykorzystać unijne środki finansowe z Krajowego Planu Odbudowy po kryzysie COVID-19 na wprowadzanie rozwiązań właśnie w zakresie e-administracji celnej i podatkowej.

- Przed Polską są także prace związane z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego unijnych reguł dotyczących zasad zawierania umów na odległość oraz skuteczne egzekwowanie standardów obowiązujących na terenie Wspólnoty - dodaje Palutkiewicz.

Autorzy raportów wskazują także na kolejne konieczne działania, takie jak ustanowienia w państwach Unii Europejskiej przez sprzedawców spoza UE przedstawiciela, który będzie odpowiedzialny za prawidłową egzekucję przepisów konsumenckich, czy podjęcie przez Pocztę Polską działań ułatwiających polskim eksporterom sprzedaż produktów na rynkach pozaunijnych (szczególnie chińskim) w kanale e-commerce. Pozwoliłoby to osiągnąć Poczcie Polskiej dodatkowe przychody.

Reklama

ZPP apeluje również o zainicjowanie i aktywne uczestnictwo Polski w reformie systemu opłat pocztowych z Chin obowiązujących w ramach UPU. Działanie to powinno być prowadzone zarówno na forum unijnym, jak również innych forach międzynarodowych.

- Na skutek wdrożenia naszych rekomendacji, ograniczone zostanie zjawisko nieuczciwej konkurencji ze strony chińskich sprzedawców i platform e-commerce. Zapewniona zostanie ochrona polskiego konsumenta na równym poziomie, bez względu na lokalizację platformy zakupu. Dzięki temu konkurencja polskich i zagranicznych sprzedawców oraz platform sprzedaży online odbywać się będzie na równych zasadach, a polskie podmioty działające w branży e-commerce będą miały równe szanse na ekspansję na rynkach międzynarodowych - zauważa Nowacki.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Cło | VAT | przesyłki pocztowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »