Czy trzeba składać zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza białej listy dla celów CIT?
Podatnik w określonych sytuacjach w przypadku transakcji o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zmoże zwolnić się z negatywnych konsekwencji zapłaty na rachunek spoza białej listy.
Spółka nabywa usługi od kontrahenta krajowego, będącego czynnym podatnikiem VAT. Wartość transakcji przekroczyła 15.000 zł. Spółka płaci za fakturę, jednakże dokonuje tego na rachunek kontrahenta nieznajdujący się na dzień zlecenia na białej liście. Czy aby spółka mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na ww. usługę, powinna złożyć do naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o każdej zapłacie na ten rachunek spoza białej listy, czy nie musi tego robić, jeśli już wcześniej złożyła takie zawiadomienie?
Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup usługi (na zasadach ogólnych), mimo zapłaty na rachunek spoza białej listy. Złożyła już bowiem wcześniej stosowne zawiadomienie.
W przypadku transakcji o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł (zawartej między przedsiębiorcami), podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność m.in. została dokonana na rzecz czynnego podatnika VAT przelewem na rachunek nieznajdujący się na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT (białej liście). Dotyczy to dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą.
Jeśli podatnik dokonał zapłaty na rachunek spoza białej listy już po zaliczeniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów, to jest on zobowiązany zmniejszyć koszty uzyskania przychodów albo zwiększyć przychody (w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów) - w miesiącu, w którym został zlecony przelew.
Powyższe wynika z art. 15d ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o PDOP.
Podatnik w określonych sytuacjach może zwolnić się z negatywnych konsekwencji zapłaty na rachunek spoza białej listy. Jest to możliwe m.in. wówczas, gdy podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza białej listy (ZAW-NR), do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika - w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu (uwaga! w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19, termin na złożenie tego zawiadomienia został przedłużony do 14 dni od dnia zlecenia przelewu).
Z powyższych regulacji (obowiązujących od 1 lipca 2020 r.) wprost wynika, że w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji dla celów CIT (w postaci braku prawa do zaliczenia kosztu do kosztów uzyskania przychodów) wystarczy złożyć jedno zawiadomienie o zapłacie na dany rachunek spoza białej listy (nie trzeba składać kolejnych zawiadomień w tej kwestii). Takie regulacje zostały dodane ustawą nowelizującą Dz. U. poz. 1065 (ustawa nowelizująca wprowadziła także inne zmiany w zakresie omawianego zawiadomienia). W przepisach przejściowych tej ustawy wskazano, że zawiadomienia złożone przed jej wejściem w życie uznaje się za skuteczne.
Co istotne, również przed nowelizacją uznawało się, że wystarczające jest dokonanie jednorazowego zgłoszenia rachunku spoza białej listy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Tak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w "Objaśnieniach podatkowych z dnia 20 grudnia 2019 r. wykaz podatników VAT". Podobne stanowisko prezentowały także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.
W świetle powyższego, skoro w przedmiotowej sprawie spółka złożyła wcześniej zawiadomienie o zapłacie na rzecz kontrahenta (czynnego podatnika VAT), na dany rachunek spoza białej listy, to - w celu zaliczenia wartości nabytej usługi do kosztów uzyskania przychodów - nie musi składać kolejnego zawiadomienia o zapłacie na ten rachunek.
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 32 z dnia 2020-11-10