Nabycie sprawdzające towarów i usług. Ważny komunikat MF
Pracownicy urzędów skarbowych oraz pracownicy i funkcjonariusze urzędów celno-skarbowych mogą od 1 stycznia 2022 r. dokonywać nabycia sprawdzającego w celu weryfikacji wydawanych paragonów fiskalnych. Kontrolowanym może być podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług, u którego jest dokonywane nabycie sprawdzające, albo osoba sprzedająca towar lub usługę w imieniu i na rzecz podatnika.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
Pracownicy urzędów skarbowych oraz pracownicy i funkcjonariusze urzędów celno-skarbowych mogą od 1 stycznia 2022 r. dokonywać nabycia sprawdzającego na podstawie art. 94k i następnych ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422 ze zm.).
Nabycie sprawdzające polega na zakupie towarów lub usług w celu weryfikacji wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wydawania kupującym paragonów fiskalnych. Sprawdzanym może być podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług, u którego jest dokonywane nabycie sprawdzające, albo osoba sprzedająca towar lub usługę w imieniu i na rzecz podatnika.
W dniu 17 lutego 2022 r. Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.gov.pl opublikowało komunikat pt.: Nowe uprawnienia skarbówki służą ochronie uczciwej konkurencji", w którym poinformowało, że przy nabyciu sprawdzającym pracownik Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wcieli się w rolę klienta i sprawdzi, czy sprzedawca rejestruje sprzedaż na kasie i wydaje paragon. Te czynności, zdaniem resortu finansów, służą ochronie uczciwej konkurencji i wspieraniu rzetelnie rozliczających się podmiotów.
MF w ww. komunikacie przypomniało, że: "(...) Nie jest to nowe narzędzie, bowiem od wielu lat pracownicy urzędów skarbowych przeprowadzali czynności mandatowe w przedmiotowym zakresie. Nowość polega na tym, że dokonywanie nabycia sprawdzającego dokonywane będzie na podstawie analizy ryzyka z wykorzystaniem środków funduszu nabycia sprawdzającego w oparciu o kompleksowo uregulowane przepisy (...)".
Wyjaśniono, że w ramach nabycia sprawdzającego urzędnicy KAS będą mogli kupić towar lub usługę celem sprawdzenia, czy podatnik wywiązuje się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży.
W przypadku nieprawidłowości urzędnik sporządzi protokół, w oparciu o który naczelnik odpowiedniego urzędu uruchomi u sprzedawcy kontrolę lub postępowanie podatkowe. Wskazano, że tylko w przypadku naruszenia innych przepisów, np. sprzedaży wyrobów akcyzowych bez znaków akcyzy, będzie miał prawo zatrzymać wydany towar jako dowód w sprawie.
Zasadą nabycia sprawdzającego jest zwrot nabytego w trakcie tych czynności towaru. Przy czym, jak podkreślono zatrzymanie towaru to skrajny wyjątek związany z naruszeniem innych przepisów, np. braku znaków skarbowych, towarów podrobionych czy też papierosów z przemytu.
W zakresie tymczasowego zajęcia ruchomości MF wyjaśniło, że: "(...) W praktyce zajęcie może być dokonane na poczet np. niezapłaconych podatków czy innych należności. W przypadku gdy organy egzekucyjne prowadzą już postępowanie egzekucyjne wobec zobowiązanego z tytułu podatków i innych należności i kwota tych zaległości wynosi powyżej 10 tys. zł, funkcjonariusz KAS ma prawo zająć ruchomości będące własnością tego dłużnika.
Funkcjonariusz KAS będzie mógł zająć ruchomości osoby kontrolowanej, np. samochód lub towar będące jego własnością. Maksymalny okres zajęcia będzie wynosił 96 godzin. Po tym czasie, jeśli zajęcie tymczasowe nie przekształci się w egzekucyjne zajęcie ruchomości, podjęte czynności staną się bezprzedmiotowe.
Stosowanie tego narzędzia jest możliwe, dopiero gdy zaległości dłużnika przekraczają próg 10 tys. zł. Nie będzie i nie jest więc stosowane w błahych sprawach. Tymczasowemu zajęciu nie będą podlegać ruchomości o wartości znacznie przewyższającej kwotę potrzebną do zaspokojenia dochodzonych zaległości. Zajmowane nie będą również zwierzęta oraz towary łatwo psujące się, np. owoce.
Ponadto ruchomość nie zostanie tymczasowo zajęta, gdy dłużnik okaże dowody na zapłatę zaległości albo potwierdzenie, że dochodzony obowiązek nie jest wymagalny, został umorzony, wygasł z innego powodu lub po prostu nie istnieje. Proponowane rozwiązania mają zapewnić ochronę interesów dłużnika. Musi on mieć gwarancję, że tymczasowe zajęcie ruchomości będzie celowe, proporcjonalne i adekwatne (...)".
Poradnik VAT Nr 5
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami