Twój e-PIT bez deklaracji PIT-11. KAS radzi, co robić, gdy nie możemy się rozliczyć
Twój e-PIT od 15 lutego umożliwia podatnikom elektroniczne rozliczenie deklaracji podatkowej za 2022 rok. Od rana Krajowa Administracja Skarbowa ma pełne ręce roboty w obsłudze zeznań podatkowych Polaków. Co jednak, gdy po zalogowaniu do usługi nie ma PIT 11 od pracodawcy i nie możemy przejrzeć swojej deklaracji podatkowej? KAS wskazuje, jakie powinniśmy podjąć kroki.
Dziś jest ten dzień, w którym Polacy mogą zacząć rozliczać się elektronicznie z urzędem skarbowym. Od 15 lutego bowiem w ramach usługi Twój e-PIT Ministerstwo Finansów udostępnia podatnikom rozliczanie się za pośrednictwem internetu.
Po zalogowaniu się do usługi Twój e-PIT powinien czekać na nas rozliczony już wstępnie przez Krajową Administrację Skarbową PIT. W rubryce z podsumowaniem czeka na nas kwota dochodu, jaki osiągnęliśmy w poprzednim roku podatkowym, a także kwota należnego podatku.
U dołu zaś pojawi się kwota nadpłaty, która zostanie zwrócona nam przez skarbówkę w okresie albo 45 dni od złożenia deklaracji elektronicznej lub w okresie 3 miesięcy w wypadku deklaracji papierowej. Co jednak, gdy nasza deklaracja nie widnieje w systemie Ministerstwa Finansów, a usługa Twój e-PIT świeci pustkami?
Przypomnijmy, że do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych potrzebny jest PIT 11, a sam PIT 11 to nic innego jak informacja o przychodach, kosztach ich uzyskania, dochodach, składkach na ubezpieczenia i zaliczkach na podatek dochodowy, które dotyczą podatnika. Bez PIT 11 nie sposób więc rozliczyć deklaracji podatkowej, bo nie ma konkretnych danych do podstawienia.
PIT 11 powinien być natomiast wysłany przez płatnika (pracodawcę) do skarbówki do 31 stycznia, a podatnikowi (pracownikowi) dostarczyć musi go do końca lutego. Co jednak, gdy logujemy się do usługi Twój e-PIT, a tam brak naszego rozliczenia, ponieważ system nie został zasilony informacjami z PIT 11?
W celu wyjaśnienia, co robić, gdy w usłudze Twój e-PIT nie znajdziemy naszego rozliczenia, bo nie ma PIT 11, skontaktowaliśmy się z Krajową Administracją Skarbową. Na infolinii KAS dowiedzieliśmy się, że pracodawca jest zobowiązany wysłać PIT 11 fiskusowi do końca stycznia i jeśli nie ma takowej deklaracji w systemie to najpewniej wynika to z zaniechania po stronie płatnika (pracodawcy).
- Sugerujemy zwrócenie się z pytaniem do pracodawcy, czy ten wysłał PIT 11. System KAS z automatu bowiem uwzględnia całą dokumentację od płatnika i jeśli to nie wpłynęło do urzędu, to należy zwrócić się do pracodawcy. Mógł zwrócić się na przykład z niewłaściwie wypełnionym wnioskiem. System działa, są cały czas raporty donoszące, że deklaracje spływają - dowiedzieliśmy się na infolinii.
W wypadku odnotowania braku deklaracji podatkowej za ubiegły rok w usłudze Twój e-PIT najlepiej więc zwrócić się w pierwszej kolejności do pracodawcy. Ustalenie, czy ten wysłał nasz PIT 11 fiskusowi, z pewnością pomoże szybciej wskazać przyczynę problemu.
Przemysław Terlecki