Urzędnicy muszą prowadzić metryki spraw podatkowych
W sprawach podatkowych - z wyjątkiem tych nieskomplikowanych - muszą być prowadzone metryki. Odnotowuje się w nich wszystkie czynności podejmowane przez urzędników. Dzięki temu można dowiedzieć się, kto i w jakim zakresie miał wpływ na rozstrzygnięcie.
Rejestr działań
Urzędnicy prowadzący sprawy podatkowe muszą zakładać tzw. metryki. Obliguje ich do tego, obowiązujący od 7 marca 2012 r., art. 171a Ordynacji podatkowej. Metryka to swego rodzaju ewidencja. Odnotowuje się w niej wszystkie osoby uczestniczące w działaniach podejmowanych w trakcie postępowania podatkowego oraz wykonywane przez nie czynności. Zamieszcza się również informację o rodzaju, dacie wydania i identyfikatorze dokumentu określającego daną czynność.
Do tej pory trudno było ustalić faktycznych autorów decyzji i postanowień - tych, którzy przygotowują i wpływają na kształt rozstrzygnięć. Znana była jedynie osoba je podpisująca, a pełniąca funkcję organu podatkowego lub przez niego upoważniona. Dzięki metryce nawet po długim czasie będzie można ustalić kto, kiedy i w jakim zakresie brał udział w postępowaniu podatkowym. Znana będzie nie tylko osoba, która podpisała rozstrzygnięcie, ale również przygotowała jego projekt, opiniowała, akceptowała, udzielała wytycznych co do sposobu załatwienia sprawy itp. W metryce nie uwzględnia się jedynie czynności technicznych, takich jak drukowanie dokumentu, przygotowanie do wysłania, kopertowanie.
W ten sposób urzędnicy, którzy rzeczywiście kształtują treść rozstrzygnięcia podatkowego, przestali być anonimowi. Jeżeli w wyniku wydania błędnej decyzji lub postanowienia państwo albo obywatel poniesie szkodę, zidentyfikowanie osób za to odpowiedzialnych nie powinno stanowić problemu. Prowadzenie metryki ma - według pomysłodawców tego rozwiązania - wpłynąć na transparentność postępowań podatkowych, ograniczyć korupcję, zwiększyć odpowiedzialność urzędników za jakość wydawanych rozstrzygnięć.
Wyjątki od reguły
Metryka powinna być prowadzona dla każdej sprawy podatkowej odrębnie. Nie zmienia się to także w sytuacji, gdy sprawy są ze sobą powiązane, np. określenie wysokości zobowiązania podatkowego i nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Zakładana jest ponadto oddzielnie dla każdego trybu postępowania: pierwszoinstancyjnego, odwoławczego, nadzwyczajnego.
Urzędnicy nie są zwolnieni z obowiązku prowadzenia metryki także w przypadku spraw, które w dniu wejścia w życie nowych rozwiązań, czyli 7 marca 2012 r., były już w toku. Muszą je założyć do 6 kwietnia 2012 r. Należy wskazać w nich, kto i jakie czynności podejmował od 7 marca 2012 r.
Nie każda sprawa załatwiana przez urzędników skarbowych wymaga założenia metryki. Nie jest ona tworzona dla czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, ubiegania się o zaświadczenia. Sporządzono listę przypadków, w których nie ma obowiązku prowadzenia metryki, ponieważ nakłady z tym związane są niewspółmierne w stosunku do prostego i powtarzalnego charakteru sprawy (patrz ramka). W sprawach objętych wyłączeniem trzeba jednak stosować taką ewidencję na etapie postępowania odwoławczego lub w przypadku uruchomienia trybu nadzwyczajnego.
Metryka sprawy musi być na bieżąco aktualizowana.
Status metryki
Metryka może być prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej. Jeżeli ma postać elektroniczną, należy wydrukować ją po podjęciu ostatniej czynności w sprawie i dołączyć do akt. Można ją wydrukować także w trakcie postępowania podatkowego, jeżeli zajdzie taka potrzeba także na żądanie strony.
Metryka, wraz dokumentami do których odsyła, jest obowiązkową częścią akt sprawy. Podatnik, będący stroną postępowania podatkowego, może więc zapoznać się z nią - na takich samych zasadach jak z innymi dokumentami. Reguły te są określone w art. 178-179 Ordynacji podatkowej.
Podatnik ma prawo przeglądać akta sprawy w trakcie postępowania podatkowego oraz po jego zakończeniu. O dostęp do nich może występować wielokrotnie - w zależności od potrzeb. Przeglądanie akt odbywa się w siedzibie organu podatkowego, w obecności jego pracownika. Dokumenty można nie tylko przeglądać. Podatnik ma prawo sporządzać z nich notatki, kopie i odpisy.
Nie są udostępniane tylko dokumenty zawierające informacje niejawne oraz wyłączone z akt sprawy ze względu na interes publiczny.
Sprawy podatkowe bez metryki
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)
autor: Małgorzata Żujewska
Gazeta Podatkowa nr 23 (855) z dnia 2012-03-19