Wiceminister zdrowia: Nie pracujemy nad zmianą prawa dot. reklamy słodyczy

- Nie mamy projektów legislacyjnych zmieniających przepisy dot. reklamy słodyczy - powiedział we wtorek wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Ocenił też, że nie ma możliwości szybkiego wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.

Wiceszef resortu był pytany na konferencji prasowej w Warszawie o ewentualność wprowadzenia w przyszłym roku tzw. podatku cukrowego oraz o możliwości zmiany przepisów dot. reklamy słodyczy w mediach, tak by nie były adresowane do dzieci.

"Jakiekolwiek zmiany dotyczące opodatkowania, muszą być zawsze wprowadzane z wyprzedzeniem. Jeśli popatrzymy na kalendarz prac parlamentu, wydaje się zupełnie oczywiste, że nie możemy mówić o tym, by jakikolwiek tego rodzaju podatek mógł funkcjonować w przyszłym roku" - powiedział Cieszyński.

Reklama

Odnosząc się do kwestii reklamy słodyczy, wiceminister stwierdził, że "z punktu widzenia zdrowia, nie powinna być kierowana do dzieci; powinna być robiona odpowiedzialnie". Zaznaczył jednocześnie, że w resorcie "nie ma jakichkolwiek projektów legislacyjnych, które na tę chwilę mogłyby zmienić to, jak wyglądają regulacje dotyczące reklamy słodyczy".

Podkreślił, że prowadzonych jest wiele kampanii profilaktycznych, edukujących m.in. o zdrowym stylu życia.

Ograniczenie spożycia cukru zaleca m.in. Światowa Organizacja Zdrowia. Walka z jego nadmierną konsumpcją, jak podkreśla WHO, ma uzasadnienie w zapobieganiu cywilizacyjnym chorobom przewlekłym, jak cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe (m.in. arterioskleroza) i nowotwory. Zgodnie z rekomendacjami tej organizacji z 2015 r. cukry proste powinny stanowić do 10 proc. energii dostarczanej organizmowi, ale najkorzystniej byłoby ograniczyć je do 5 proc. Eksperci oceniają, że Polacy, w tym również dzieci, spożywają co najmniej dwa razy więcej cukru, niż rekomenduje WHO.

Cukry proste to fruktoza i glukoza. W naturalny sposób obecne są w owocach, ale występują także w cukrze inwertowanym (mieszanina fruktozy i glukozy), wykorzystywanym przez branżę cukierniczo-piekarniczą, w syropie glukozowo-fruktozowym obecnym m.in. w serkach, jogurtach, słodyczach, napojach, sokach, ketchupach, dżemach, batonach, czekoladzie, płatkach śniadaniowych, sosach, musztardach i przetworach owocowo-warzywnych.

Eksperci podnoszą, że w Polsce mimo mniejszych zakupów cukru w czystej postaci jego całkowita konsumpcja rośnie, szczególnie w formie wyrobów przetworzonych.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »