Wywiad skarbowy może zbyt wiele
W jednym ze swoich ostatnich wyroków Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że ustawodawca zbyt szeroko określił zakres uprawnień wywiadu skarbowego, ponieważ wkracza on w sferę życia prywatnego jednostki. Jednocześnie uregulowania nie zawierają dostatecznych zabezpieczeń proceduralnych.
Trybunał nie zakwestionował natomiast funkcjonowania Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz utworzenia urzędów skarbowych właściwych dla pewnych kategorii podatników. Kolegia bowiem nie kształtują i nie prowadzą polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa, ale uzgadniają działania w zakresie realizacji polityki celnej, podatkowej i kontrolnej.
W wyroku TK stanął na stanowisku, iż uprawnienia przyznane wywiadowi skarbowemu głęboko wkraczają w sferę życia prywatnego jednostki. Konstruując przepis, który ingeruje w prywatność, w opinii TK ustawodawca powinien uwzględnić nie tylko zasady dobrej legislacji, ale także rozważyć proporcjonalność zastosowanego środka. W tym przypadku warunku tego nie dopełniono. Zdaniem Trybunału, należy przyjąć założenie, że uzyskiwanie informacji o osobach jest dopuszczalne, ale tylko w określonych okolicznościach z zachowaniem szczególnych warunków.
TK w opublikowanym wyroku stanął również na stanowisku, iż ustawodawca zbyt szeroko zakreślił zakres uprawnień wywiadu skarbowego w kontekście uprawnienia do uzyskiwania informacji o osobach. Ustawodawca nie precyzuje jasno zakresu podmiotowego warunków ani przesłanek, które muszą wystąpić, aby wywiad skarbowy mógł podjąć działania w stosunku do konkretnej osoby. Trybunał doszedł do przekonania, że uprawnienie do uzyskiwania, gromadzenia przetwarzania i wykorzystywania informacji o osobach pozostawia pracownikom wywiadu skarbowego nadmierną swobodę wkraczania w sferę prywatności obywateli. Ustawodawca powinien precyzyjnie określić, kiedy dopuszczalne jest uzyskiwanie informacji o osobach i w jakim zakresie. Trybunał zakwestionował też nowelizację przepisu, który uprawnia pracowników wywiadu skarbowego do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń i dźwięku w miejscach publicznych.
Wątpliwości TK wzbudziły również przepisy dotyczące identyfikacji abonenta. Przed nowelizacją przewidywały one, że identyfikacja abonenta może być ujawniona kontroli skarbowej wyłącznie w celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw. Aktualny przepis tego ograniczenia nie zawiera.