Zostały ci dwa dni, załatw to w tym roku!
Do końca roku pozostało tylko 2 dni robocze. Przypominamy więc o upływających terminach i sprawach, które trzeba załatwić w tym miesiącu, inaczej przepadną nam ulgi podatkowe i narazimy się na poważne trudności życiowe.
Od nowego roku z ustawy zniknie ulga odsetkowa. Prawo do odliczania odsetek będzie przysługiwać tylko tym podatnikom, którym do końca 2006 roku zostanie udzielony kredyt czy pożyczka.
Ponieważ ulga odsetkowa pozwalała na korzystanie z odliczenia przez dłuższy okres, ustawodawca musiał zagwarantować podatnikom prawo do jej kontynuowania po likwidacji. Zgodnie z przepisem przejściowym, żeby kontynuować ulgę w latach następnych, kredyt czy pożyczka mieszkaniowa muszą być udzielane podatnikowi w latach 2002-2006. Oznacza to, że jedynym sposobem korzystania z ulgi dla tych, którzy jeszcze z niej nie korzystają, jest wzięcie kredytu mieszkaniowego do końca roku.
Niestety, użyte w przepisie przejściowym sformułowanie udzielenie kredytu wzbudza wątpliwości - czy wystarczające jest podpisanie umowy czy też konieczne jest uruchomienie pieniędzy do końca roku. Zdaniem ekspertów decydujące znaczenie dla nabycia prawa do kontynuacji ulgi ma podpisanie umowy kredytu czy pożyczki. Ministerstwo Finansów i tę opinię potwierdza. Jednak każdy, kto chce skorzystać z ulgi odsetkowej, musi podpisać umowę w tym roku.
Ulga internetowa to możliwość obniżenia dochodu maksymalnie o 760 zł. Konieczna jest jednak faktura dokumentująca poniesiony wydatek na usługi internetowe.
W ramach ulgi internetowej podatnik ma prawo do odliczenia od dochodu wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem jego zamieszkania. Limit ulgi wynosi 760 zł.
Jeżeli wydatki będą mniejsze niż kwota limitu, odliczenie będzie równe poniesionemu wydatkowi. W przypadku ulgi internetowej limit jest indywidualny. To pozwala na skorzystanie z ulgi przez każdego, kto płaci za internet.
Trzeba jednak pamiętać, że warunkiem niezbędnym do skorzystania z odliczenia jest imienna faktura VAT. Jeżeli w rodzinie czy małżeństwie z ulgi chce skorzystać więcej niż jedna osoba, konieczne będzie zamówienie osobnych imiennych faktur dla każdego podatnika lub jednej, ale na nazwiska wszystkich chcących skorzystać z odliczenia. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Jednostki, dla których rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, muszą pamiętać o tym, że konieczne będzie sporządzenie sprawozdania finansowego.
To, jakie elementy będą tam zawarte oraz jakie zasady zastosowane przy jego sporządzaniu, zależeć będzie głównie od wielkości jednostki, tego, czy jest ona jednostką podlegającą obowiązkowi badania, czy jest to jednostka publiczna, a także od wybranych przez nią zasad wyceny (tam, gdzie istnieje możliwość takiego wyboru).
Przedsiębiorca powinien pamiętać, że jeśli jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych i zamierza kontynuować działalność w przyszłym roku, to najpóźniej w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy powinien zamknąć księgi rachunkowe. Ich zamknięcie polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.
Podatnik powinien rozważyć, czy w dalszym ciągu chce być opodatkowany kartą podatkową. Na podjęcie decyzji ma czas tylko do początku przyszłego roku.
Podatnicy, którzy są teraz na etapie tworzenia własnej firmy, powinni zastanowić się, czy nie skorzystać z opodatkowania w tej formie. Mogą ją wybrać osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, spółek cywilnych osób fizycznych. Wówczas powinni złożyć wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie w deklaracji według ustalonego wzoru (PIT 16) do dnia 20 stycznia roku podatkowego, w którym ma być zastosowana karta. Jest to o tyle istotne, że wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustalana jest w drodze decyzji urzędu skarbowego odrębnie za każdy rok podatkowy.
Zaliczkę tę w wysokości należnej za listopad uiszcza się do dnia 20 grudnia.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszczają w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku. Inaczej została uregulowana kwestia zaliczki za grudzień.
Zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. Zwiększenie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej za listopad przez osoby rozliczające się podatkową księgą przychodów i rozchodów spowoduje mniejszą zaliczkę za ten miesiąc i następny.
Jeśli dowód osobisty został wydany w latach 1992-1995, należy złożyć wniosek o wydanie nowego.
Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały organ gminy: wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a w razie braku miejsca zameldowania na pobyt stały, organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby.
Wniosek trzeba złożyć osobiście.
Do wniosku należy dołączyć: - dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 45x35 mm,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego (30 złotych)
- odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku, a w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński - odpis skrócony aktu urodzenia.
Jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, ponowne złożenie odpisów skróconych akt stanu cywilnego nie jest wymagane!
Przy odbiorze nowego dokumentu potrzebny jest stary dowód osobisty. Dowody osobiste wydane przed 1 stycznia 2001 r. zachowują ważność do 31 grudnia 2007 r.
Tylko do końca tego roku pracodawcy mogą składać wnioski o obliczenie kapitału początkowego swoich pracowników, za których opłacają składki ubezpieczeniowe. Przedsiębiorcy powinni składać dokumentację ubezpieczonych do tych oddziałów ZUS, które wcześniej przysłały im wezwania. Jeżeli jednak płatnik składek przekaże dokumentację ubezpieczonych do innej jednostki organizacyjnej niż właściwa, jednostka ta powinna przyjąć tę dokumentację.
W przypadku kiedy pracownik nie chce przekazać swojemu pracodawcy dokumentacji od poprzednich pracodawców, wówczas płatnik ma obowiązek przesłać do ZUS jedynie dokumentację będącą w jego posiadaniu. W takim przypadku obowiązek dostarczenia pełnej dokumentacji spoczywa na ubezpieczonym.
Jeżeli ubezpieczony - mimo wezwania ZUS - nie przedłoży dodatkowych dokumentów, organ rentowy ustali kapitał początkowy na podstawie dokumentacji przekazanej przez płatnika składek. Przy czym pracodawcy, którzy nadal będą chcieli zajmować się kapitałem początkowym swoich pracowników, muszą złożyć do ZUS wniosek o wyznaczenie nowego terminu w 2007 roku. Natomiast ubezpieczeni będą mogli składać wnioski o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją potwierdzającą wysokość zarobków w latach 1980 - 1998 do czasu przejścia na emeryturę.
Edyta Wereszczyńska, Aleksandra Tarka, Katarzyna Rychter