Będzie zmiana przepisów o "trzynastkach"?

Resort pracy zapowiada zmianę przepisów o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej, w celu rozwiania wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie. Zakres i charakter zmian zostanie określony po otrzymaniu opinii w sprawie "trzynastek" od ministrów zajmujących się systemami wynagradzania pracowników sfery budżetowej.

"Okres przepracowany" - co to właściwie oznacza?

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Natomiast pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy.

Wątpliwości interpretacyjne budzi sformułowanie "okres przepracowany". Powstaje bowiem pytanie, czy chodzi tu o pozostawanie w stanie zatrudnienia - włączając w to wszystkie usprawiedliwione nieobecności, takie jak zwolnienia chorobowe - czy też o rzeczywiste, faktyczne świadczenie pracy.

Reklama

Praktyka pokazuje, że różni pracodawcy sfery budżetowej interpretują ten nieścisły zapis inaczej. Wielu z nich, obliczając prawo do "trzynastki", bierze pod uwagę okres pozostawania w stosunku do pracy, włączając do niego wszelkie usprawiedliwione nieobecności. To zaś prowadzi do niesprawiedliwego traktowania pracowników sfery budżetowej, na co zwrócił uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich.

Najpierw analiza przepisów i wyrok TK, a później nowelizacja ustawy

Minister pracy również dostrzega konieczność nowelizacji przepisów o "trzynastkach". Podkreślił jednak, że wymaga to dokonania analizy przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym pod kątem możliwości korekty niektórych okresów nieobecności pracownika w pracy mających wpływ na ustalenie okresu wymaganego do nabycia prawa do "trzynastki", przy jednoczesnym uwzględnieniu istoty dodatkowego wynagrodzenia oraz charakteru nieobecności. W związku z tym minister pracy zwrócił się o opinię w tej sprawie do ministra administracji i cyfryzacji, ministra finansów, szefa Kancelarii Rady Ministrów oraz szefa Służby Cywilnej.

W sprawie "trzynastek" czekamy również na wyrok Trybunału Konstytucyjnego. W ubiegłym roku Sąd Rejonowy w Białymstoku zwrócił się do TK z pytaniem prawnym - czy art. 2 ust. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest zgodny z art. 33 ust. 2 i art. 71 ust. 2 Konstytucji RP? Rozstrzygnięcie TK będzie miało kluczowe znaczenie dla wyznaczenia kierunku, w jakim powinna pójść nowelizacja ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym.

Marta Szostak

Źródło:

Interpelacja poselska nr 3010 w sprawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej

Ekspert kadrowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »