Praca: Zjawisko "cichego odchodzenia" jest tylko mitem?
W ostatnim czasie na rynku pracy głośno jest o zjawisku "cichego odchodzenia" ("quiet quitting"). Polega ono na wykonywaniu w pracy minimum obowiązków. Czy "quiet quitting" to rzeczywiście realny problem?
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Co wpływa negatywnie na zaangażowanie w pracę? Według wyników badań zrealizowanych przez Ricoh są to: brak zadań wymagających kreatywności i obarczenie zbyt wieloma administracyjnymi obowiązkami. 39 proc. pracowników przyznaje, że dużą część z ich czasu pochłaniają administracyjne zadania i problemy związane z np. nieprawidłowym działaniem systemów. To dzieje się kosztem czasu, który mógłby być przeznaczony na realizację ważnych aktywności z punktu biznesowego firmy. Ma też negatywny wpływ na zaangażowanie i poczucie wartości wykonywanej pracy oraz sprawczości.
Duża część pracowników wskazuje, że praca sprawiałaby im więcej radości, jeśli byłoby w niej więcej aktywności wymagających kreatywności. W kontekście toczącej się dyskusji na temat zjawiska "cichego odchodzenia", czyli tzw. quiet quitting, okazuje się, że ważnym aspektem funkcjonowania firmy, na którym powinni skupić się pracodawcy, jest zapewnienie pracownikom dostępu do technologii, które pozwolą im pracować lepiej. To uwolni sporo czasu, który do tej pory poświęcany był na jałowe działania, które wypalały entuzjazm.
Pomimo tego, że pracownicy widzą konieczność zmian w firmie, to aż 82 proc. opisało swój stosunek do wykonywanych obowiązków jako zaangażowany, a 65 proc. jest entuzjastycznie nastawionych do swojej pracy. Zaledwie 4 proc. przyznało, że wykonuje jedynie wymagane minimum obowiązków.
Wzrost kosztów życia i brak poczucia spełnienia w pracy to najczęstsze argumenty, które skłaniają do poszukiwania nowego pracodawcy. 44 proc. badanych jest skłonnych do zmiany pracy, jeśli otrzyma dobrą ofertę. W świetle tych wyników dziwić może postawa osób decyzyjnych w firmach, z których aż 52 proc. uważa, że pracownicy powinni być wdzięczni za to, że mają gdzie pracować.
Utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania podczas pracy w modelu hybrydowym wymaga odpowiedniego przygotowania ze strony firmy i wprowadzenia jasnych zasad. Pracownicy muszą mieć taki sam dostęp do wszystkich potrzebnych narzędzi i technologii, zarówno w biurze, jak i w domu. To ważne nie tylko z perspektywy poczucia komfortu pracowników, ale również możliwości efektywnej współpracy i zapewnienia wysokiego standardu ochrony danych. Dobrze wdrożony model pracy hybrydowej pozwala czerpać korzyści z jej społecznego wymiaru i daje pracownikom więcej elastyczności oraz swobody. Ważnym aspektem pracy w biurze jest możliwości uczenia się od innych i wymiany doświadczeń. Wskazało go aż 72 proc. badanych pracowników. Natomiast 63 proc. w dni, w które wybiera pracę stacjonarną, spotyka się po pracy ze znajomymi.
- Dyskusja na temat trendu "quiet quitting" odwołuje się do balansu między pracą a życiem prywatnym oraz stawiania granic. Nasze badania pokazują, że dla pracowników równie ważne jest poczucie sensu pracy, którą wykonują. Zadaniem pracodawców jest zapewnienie im takiego przekonania. Jest to szczególnie ważne w przynoszących tak wiele zmian czasach. (...) - powiedziała Nicola Downing, CEO, Ricoh Europe.