Umowa B2B. Czy opłaca się bardziej niż umowa o pracę?

Umowa B2B jest coraz bardziej popularną formą zatrudnienia. Nie powinno to nikogo zaskakiwać. Umowa o pracę niesie ze sobą wysoki koszt utrzymania pracownika. Dlatego też pracodawcy szukają korzystniejszej formy współpracy. Sprawdźmy, na czym polega umowa B2B oraz zobaczmy różnice między nią, a innymi formami zatrudnienia.

Umowa o pracę nie jest jedyną i obowiązkową formą zatrudnienia pracownika. Dużo osób decyduje się na umowę zlecenie, umowę o dzieło, bądź kontrakt B2B. Są one tańszą alternatywą względem kosztów utrzymania podwładnego. Czym jeszcze różni się umowa B2B od innych form zatrudnienia? Czy jest bardziej opłacalna?

Co to jest umowa B2B?

Umowa B2B jest formą współpracy pomiędzy nami, a kontrahentem. Taka forma zatrudnienia może zostać zawarta, gdy posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą. Istnieje również możliwość pracowania dla kilku firm jednocześnie, o ile zapisy w umowie nie mówią inaczej. Dzięki niej możemy samodzielnie decydować o warunkach i podmiotach współpracy.

Reklama

Umowa B2B a umowa o pracę

Przejście z umowy o pracę na B2B niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i pewne nieprzyjemności. Posiadając własną działalność gospodarczą, możemy odliczać od podatku wszystkie artykuły niezbędne do pracy. Dodatkowo forma kontraktowa daje nam niezależność dochodową, gdyż nie musimy współpracować z jednym podmiotem.

Spośród zalet samozatrudnienia możemy również wymienić niższe składki ZUS przez pierwsze dwa lata działalności. Opłacamy wtedy tzw. Mały ZUS, dający wysokie ulgi rozliczeniowe.

Współpraca B2B to również kwestie, przy których umowa o pracę wydaje się korzystniejsza. Wśród nich możemy wymienić rozliczanie się pracodawcy w naszym imieniu z Urzędem Skarbowym i ZUSem. Dodatkowo przy umowie B2B jakiekolwiek błędy wykonawcze spoczywają na nas i na całym naszym majątku.

Dochód na umowie B2B: Kalkulator

Przy jednoosobowej działalności gospodarczej rozliczenie finalnego dochodu netto zależy od formy opodatkowania naszej działalności. Wśród nich należy wymienić podatek liniowy, w wysokości 19%, będącym opodatkowaniem niezależnym od naszych zysków. Drugą opcją jest podatek płacony na zasadach ogólnych, który wynosi 17% lub 32%. Wysokość podatku zależy od naszych miesięcznych przychodów.

Aby obliczyć odpowiednio miesięczny dochód, należy sprawdzić:

  • jaką stawkę ZUS obecnie posiadamy,
  • z jakiej formy opodatkowania korzystamy,
  • czy posiadamy inne koszty związane z prowadzeniem działalności.

Na tej podstawie jesteśmy w stanie wyliczyć dochód "na rękę" oraz wymagane od nas miesięczne składki. W obliczeniach mogą nam pomóc również internetowe kalkulatory, dostępne np. na Pracuj.pl, stronie firmy PwC czy na Kalkulatorb2b.pl.

Umowa B2B a urlop

W przypadku umowy o pracę przysługuje nam urlop wypoczynkowy, który jest niezbywalny. Na cały rok przysługuje nam, w zależności od stażu pracy, od 20 do 26 dni wolnych. Dużo mniej łaskawa jest dla nas opcja przejścia na B2B, gdzie nie przysługuje nam żaden dzień wolny od pracy. Może natomiast zależeć to od naszego pracodawcy. Coraz więcej z nich decyduje się oferować pracownikom na kontraktach te same przywileje, co w przypadku UoP. 

Rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy B2B

Umowa B2B, tak samo jak umowa o pracę zawiera w sobie szereg praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Dotyczy to również kwestii rozwiązania umowy. Wszystkie informacje na ten temat powinny zostać zawarte w podpisywanej umowie. Nie ma tutaj miejsca na domysły, ponieważ kontrakty B2B nie podlegają zasadom z Kodeksu Pracy. Wszystkie informacje na temat współpracy powinny zostać klarownie przedstawione każdej ze stron.

Dokumenty powinny zawierać w sobie szczegółowe informacje dotyczące zerwania współpracy. Powinien pojawić się tam okres wypowiedzenia oraz przykładowe sytuacje, które mogą przyczynić się do szybszego zerwania umowy. 

Zakaz konkurencji w umowie B2B

Pomimo możliwości współpracy z różnymi kontrahentami, możemy natrafić na zapis w umowie o zakazie konkurencji. Chodzi tutaj o to, by nasz pracodawca wiedział, że nie współpracujemy z jego przeciwnikami na rynku. Często natomiast, w obawie przed utratą pracownika, kontrahenci zakaz konkurencji opisują tak ogólnikowo, że wskazuje on wprost na zakaz wykonywania zawodu. W takich sytuacjach punkt ten może być prawnie nieważny.

Najważniejsze, by w trakcie ustalania warunków wyjaśnić sobie, co każda ze stron rozumie przez "konkurencję". Można wymienić tu szczegółowo branże, stanowiska, a nawet konkretne firmy.

Umowa zlecenie czy umowa B2B

Umowa zlecenie, tak samo jak umowa o dzieło czy umowa B2B jest elastyczną formą współpracy. Oficjalnie przy takim zatrudnieniu nie istnieje "pracodawca" i "pracownik". Obie strony zawieranej umowy są na podobnym poziomie względem zobowiązań prawnych.

Najważniejszą z różnic są kwestie składek na ubezpieczenia społeczne. Przy umowie zlecenie pracodawca ma prawo odliczać wyłącznie obowiązkowe składki na ubezpieczenia. Wszystkie inne, takie jak ubezpieczenie zdrowotne, musimy zgłosić i opłacać samodzielnie. Każdy pracodawca może oferować nam szereg innych składek, które będzie regulować. 

Kontrakt B2B daje nam natomiast możliwość podjęcia samodzielnie decyzji o ilości regulowanych składek.

Zobacz wideo:

Czytaj także:

Jakie firmy pozostały na rosyjskim rynku?

Plush ma już ponad milion klientów

Załamanie giełdy w Chinach. Dobry początek tygodnia dla polskiej waluty

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Umowa o pracę | b2b | Umowa zlecenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »