Orlen przejął Adama Małysza i Kajetana Kajetanowicza. Kolejne przejęcia w planach
Jeszcze w 2018 roku PKN Orlen wspierał tylko dziesięciu sportowców w ramach sponsoringu sportowego. Dziś ta lista zawiera około 100 nazwisk. Sporym jej zasileniem była zresztą niedawno zakończona fuzja z Lotosem.
Przejęta spółka od lat zajmowała się Polskim Związkiem Narciarskim z Adamem Małyszem na czele oraz rajdami samochodowymi z Kajetanem Kajetanowiczem. Daniel Obajtek, prezes Orlenu, zapowiada, że Orlen będzie nadal stawiać na sport.
Sporą część zysków koncern zawdzięcza właśnie sportowi - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. - Działalność sponsoringowa pozostaje skutecznym narzędziem wspierającym nasze cele biznesowe. W jej wyniku, tylko w 2021 r. Grupa Orlen w Polsce i za granicą wypracowała łączny ekwiwalent mediowy na poziomie ponad 1 mld zł. To najlepiej pokazuje, że sponsoring należy traktować nie tylko jako bardzo skuteczne narzędzie do wzmacniania rozpoznawalności marki, ale też jako długofalową inwestycję - mówi prezes Obajtek podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Duży przychód oraz prestiż sponsoringowy tworzą m.in. gwiazdy lekkiej atletyki, jak Anita Włodarczyk, Paweł Fajdek czy Sofia Ennaoui, którzy również zjawili się w Karpaczu. Ze względu na trwające mistrzostwa świata w Karkonosze nie dojechała reprezentacja Polski w piłce siatkowej mężczyzn.
Korzyści dla sponsorów sportowych są raczej oczywiste - znani sportowcy stają się żywymi reklamami marek, a pozytywne skojarzenia z sukcesami na arenach sportowych przekładają się na firmy. Ale sportowcy także zyskują, i nie chodzi wyłącznie o honoraria z kontraktów reklamowych. - Sponsor daje nam trudny do zastąpienia komfort w sytuacjach, gdy np. tak jak ja, wracamy przez 20 miesięcy do uprawiania sportu po kontuzji - powiedziała biegaczka Sofia Ennaoui. Lekkoatletka zdobyła brązowy medal w biegu na 1500 metrów na niedawnych mistrzostwach Europy w Monachium. Była też piąta na tegorocznych mistrzostwach świata w amerykańskim Eugene.
Krzysztof Maciejewski