Kolosalny spadek spożycia piwa wśród polskich nastolatków - Polska wypada znacznie lepiej niż większość Europy

W latach 2003-2019 łączne spożycie piwa wśród nieletnich dziewcząt i chłopców spadło o niemal 30 proc. W europejskich badaniach ESPAD, polska młodzież wypada lepiej od europejskiej średniej. Do tego pozytywnego trendu przyczyniły się działania edukacyjne, takie jak kampania „Alkohol tylko dla pełnoletnich”, szkolenia sprzedawców oraz oznaczenia 18+ na opakowaniach piwa. Nadal, za inicjacją alkoholową młodzieży stoją dorośli.

Według badań ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Drugs) odsetek nastolatków, w wieku 15-16 lat, deklarujących spożycie piwa, spadł z 76 proc. w 2003 r. do 47,7 proc. w 2019 r. w przypadku chłopców, oraz z 61 proc. do 47,2 proc. w przypadku dziewcząt.

Należy podkreślić, iż polska młodzież pod każdym względem wypada w badaniu korzystniej niż młodzież w większości z 35 badanych krajów.

Badanie ESPAD pokazuje również znaczący spadek pod względem postrzeganej przez uczniów dostępności napojów alkoholowych. Spośród wszystkich alkoholi największy spadek obserwowany jest w przypadku piwa i wynosi aż 32 proc. (z 68 proc. w 2003 r. do 46 proc. w 2019 r.).

Zdecydowanie zmalał odsetek uczniów w wieku 15-16 lat kupujących alkohol. Pod tym względem najbardziej, o ponad 50 proc., zmniejszyła się grupa młodzieży kupującej piwo (z 54 proc. w 2003 r. do 24 proc. w 2019 r.).

Producenci piwa od lat prowadzą kampanie edukacyjne, które pomagają zmniejszyć spożycie alkoholu przez niepełnoletnich. Dzięki hasłu "Alkohol tylko dla pełnoletnich" i oznaczeniom 18+ na opakowaniach piwa, młodzież rzadziej sięga po alkohol. Dodatkowo, sprzedawcy są regularnie szkoleni na platformie www.odpowiedzialnysprzedawca.pl. W pierwszej edycji przeszkolono ponad 40 tysięcy sprzedawców, a w tym roku już prawie 5 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

W październiku opublikowano raport "Inicjacja alkoholowa dzieci i młodzieży w Polsce" przygotowany przez Instytut Człowieka Świadomego. Autorzy raportu, powołując się na badania ESPAD, zauważają pozytywne zmiany. Od 1995 roku wskaźnik pierwszego kontaktu z alkoholem spadł o 13 punktów procentowych. Od 2011 roku mniej młodzieży upija się. Badania pokazują też, że nastolatki najczęściej pierwszy raz piją alkohol z rodzicami, a wpływ reklamy jest drugorzędny - dla 44 proc. nastolatków reklamy piwa oceniane są jako "obojętne", a jedynie 8 proc. przyznaje, że "zachęcają mnie do wypicia piwa".

"Pozytywne trendy pokazujące zmniejszenie zainteresowania alkoholem, a zwłaszcza piwem ze strony nastolatków są optymistyczne, jednak nadal badania pokazują, że alkohol trafia do osób niepełnoletnich za sprawą osób dorosłych - mogą to być rodzice albo sprzedawcy nierespektujący prawa. Dlatego nie ustajemy w naszych działaniach na rzecz poszanowania prawa i jesteśmy bezkompromisowi wskazując, że świat piwa jest przeznaczony wyłącznie dla osób dorosłych" - podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

"To na dorosłych spoczywa obowiązek reagowania na próby nabycia i spożywania napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie. Szczególnie odpowiedzialne zadanie stoi przed sprzedawcami, od których bezpośrednio zależy, czy alkohol trafi w ręce młodego człowieka" - dodaje Bartłomiej Morzycki.

Źródło informacji: ZPPP Browary Polskie

artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »