Rozdano nagrody Branding Ovation 2024
Rynek owoców jagodowych wart jest już 4 mld złotych. Producenci wybrali najciekawsze młode marki i projekty popularyzacji konsumpcji. Tytuł Marki Roku odebrał Mateusz Maruszewski i „Farma Mój Owoc”, a tytuł Działu Marketingu Roku - Marta Staszewska i „Berry Lu”. Przyznano także tytuły dla najpopularniejszych gatunków. Finałowa gala odbyła się 9 kwietnia 2024 r. w Warszawie, gdzie spotkali się producenci i eksperci marketingu w ogrodnictwie.
Truskawkową Marką Roku została "Truskawka od Rolnika" Agnieszki i Michała Leleń z Maszkowa w Małopolsce. Borówkową Marką Roku - "Zielono Mi", projekt Agnieszki Jarosińskiej i Tomasza Falczewskiego, twórców "Przetworów z borówki". Tytuł Malinowej Marki Roku zdobyła dr Agnieszka Orzeł i marka "DrBerry". Porzeczkową Marką Roku zostało DiWine Manufaktura Win Owocowych, Beaty Iwańczyk i Marcina Bańcerowskiego. Tytuł Rokitnikowej Marki Roku otrzymała firma "Szarłat" Małgorzaty i Wojciecha Lenkiewicz, a nagrodę wywalczył i odebrał Jan Hołownia.
Do udziału w konkursie zostali zaproszeni producenci, którzy budują marki gospodarstw, plantacji, owoców i przetworów - wszyscy, którzy szukają know-how i chcą wymieniać swoje doświadczenia, w szczególności osoby pracujące w działach marketingu i odpowiedzialne za komunikacje.
Konkurs polegał na prezentacji swoich dokonań. Wszystkie prezentowane marki przekonywały, że powinniśmy trzymać za nie kciuki. Pokazały sukcesy i to, jak przetrwały kryzysy i momenty zwątpienia.
"Marki nie buduje logotyp, identyfikacja wizualna, ale opowieść, dzięki której wiemy, jak wartości, które marka wyznaje, sprawdzają się w praktyce. Taka opowieść to autentyczne wydarzenia, które pokazują motywacje, determinacje, sposób myślenia producentów" - mówi Piotr Bucki, psycholog, ekspert ds. storytellingu i juror Branding Ovation 2024.
"Dostaliśmy nagrodę za 9 lat bardzo ciężkiej pracy całej naszej rodziny. Marka pomogła zbudować nam wiarygodność, jesteśmy autentyczni, klienci wiedzą, od kogo pochodzą produkowane nasze truskawki. Przez te lata dokładaliśmy wiele wysiłku i starań, żeby podnosić poziom naszej wiedzy o uprawie. No i doszliśmy do takiego poziomu, że możemy się tym chwalić i być z tego dumni" - mówi Mateusz Maruszewski, Farma Mój Owoc, laureat tytułu "Jagodowa Marka Roku 2024".
"Wiele nauczyłem się dziś o rokitniku, borówce, porzeczce i innych owocach jagodowych. Słyszałem o nich, ale nie miałem pojęcia, jak ich uprawa jest wymagająca, jak mocno trzeba się przyłożyć, żeby wyprodukować owoce na półkę premium. To pokazuje, że współpraca branży jagodowej jest bardzo potrzebna. Oprócz wymiany doświadczeń, jako Polacy, mając najlepsze owoce jagodowe na świecie, musimy się tym chwalić. Serdecznie zapraszamy na plantacje w całej Polsce" - dodaje Maruszewski.
Gala pokazała, że lubimy zwycięzców, ludzi wysoce zmotywowanych, i wartości, które sprawdzają się w ich działaniu. Prezentowane historie pokazały także wspólnotę branży jagodowej.
"Branding Ovation było niesamowitą inspiracją. Każdy, kto tutaj przyjechał, czegoś się dowiedział. Każdy z nas dowiedział się czegoś innego, ale wspólnie mogliśmy się przekonać, że razem możemy więcej. Dzięki social mediom każdy z nas może mieć udział w promocji owoców jagodowych" - podkreślała dr Agnieszka Orzeł "Dr Berry", laureatka tytułu Malinowa Marka Roku 2024.
"Z radością oczekujemy na tegoroczny sezon, a Branding Ovation na długo pozostanie w naszej pamięci. To dla nas zaszczyt, że mogliśmy stanąć na scenie obok plantatorów, którzy są wielkimi pasjonatami swojej pracy. Miło było posłuchać, że za każdym owocem stoi człowiek i jakaś historia. Nie były to historie proste, były momenty trudne i porażki. Ale najważniejsze jest to, że my się nie poddajemy. Idziemy do przodu, robimy swoje. Zawsze z uśmiechem, pokazując, że warto kupować polskie owoce dla swoich dzieci. To jest bardzo ważne, to jest przyszłość naszego kraju i przyszłość nas wszystkich" - mówi Agnieszka Leleń, wraz z mężem Michałem laureatka tytułu Truskawkowa Marka Roku 2024 dla "Truskawki od Rolnika".
Wśród konkursowych prezentacji wybiły się te, które wywołały najwięcej emocji. Reakcje widowni były ważnym miernikiem ich oceny. Ostateczny werdykt wydało jury w składzie: Grzegorz Twaróg - dyrektor kreatywny studia graficznego PLANTACJA, Tomasz Pańczyk - redaktor naczelny magazynu "HURT&DETAL", Witold Boguta - prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding oraz Piotr Bucki - twórca wielokrotnie nagradzanych prezentacji na "I Love Marketing".
Laureaci w codziennej pracy pokazują, że każdy owoc jest dla kogoś i żaden nie może się zmarnować. Pokazują, jak rosną owoce, jak wygląda życie na plantacji, jak uprawa w tunelu, a jak na polu. Gospodarze uczą współpracy z naturą i szacunku dla wszystkich pracujących na plantacji. Zaproszenia na tzw. samozbiory stają się coraz istotniejszym elementem jagodowej edukacji.
Do owoców jagodowych zalicza się agrest, aronię, borówki, jagodę kamczacką, jeżyny, minikiwi, maliny, porzeczki czarne i czerwone, rokitnik, truskawki. Botanicznie "jagoda" to owoc, który powstaje z jednego kwiatu, ma kilka nasion i miąższ otaczający te nasiona. Można więc powiedzieć: "Poproszę te jagody truskawki".
Owoce jagodowe należą do produktów spożywczych, które są źródłem składników bioaktywnych, które pełnią istotną rolę w prewencji chorób cywilizacyjnych, wpływające na odporność, regenerację, nasze samopoczucie i urodę. Aronia, jagoda kamczacka, borówka to najbogatsze wśród owoców i warzyw źródła antyoksydantów. Percepcja superowoców jest bardzo atrakcyjna. Producenci pokazują, że warto w ten sposób postrzegać nasze owoce. W przypadku owoców jagodowych, krajowe, polskie to w wielu krajach świata znaczy najlepsze. Same borówki Polska eksportuje do ponad 25 krajów świata. Jesteśmy także światowym liderem w eksporcie mrożonych owoców jagodowych.
Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków w tak dużych ilościach. Duże amplitudy temperatur rocznych i dobowych wprost przekładają się na smak i wybarwienie. Dają unikalny balans słodkich i kwaśnych nut smakowych (niespotykany w głębi kontynentu i na obszarach nadmorskich). Niewiele osób, nawet smakoszy, ma świadomość, że nasze owoce uważane są za najlepsze w Europie.
W Polsce rośnie liczba konsumentów owoców jagodowych. Według badań Kantar Polska w każdym tygodniu w roku sięga po mnie min. 20 mln Polaków. Polski rynek owoców jagodowych w cenach dla producenta wart jest 4 mld złotych rocznie. W sumie w branży jagodowej pracuje 350 tys. osób. Branża zatrudnia około 0,5 miliona pracowników sezonowych. Branding Ovation to przegląd najciekawszych marek i projektów marketingu w branży jagodowej.
"Marzę, byśmy za jakiś czas się spotykali i mówili o polskich superowocach, tak jak się mówi o winie z Madery, o irlandzkiej whisky, francuskich serach, belgijskiej czy szwajcarskiej czekoladzie. Tam także są indywidualni przedsiębiorcy, ale razem budują markę, pozycjonowaną za pomocą kraju pochodzenia. Ten kraj pochodzenia to będzie Polska, a te produkty to będą oczywiście polskie superowoce" - mówi Piotr Bucki, ekspert i juror Branding Ovation 2024.
Partnerem medialnym Branding Ovation są redakcje MARKETER+, HURT&DETAL, "Truskawka, Malina, Jagody - TMJ", SAD24.pl i Jagodnik. Więcej o tym projekcie pod adresem BrandingOvation.pl
#BrandingOvation #bOVA #PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii "Czas na polskie superowoce! V edycja". Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzy
Artykuł sponsorowany