Strategiczne centrum dystrybucyjne Poczty Polskiej z pozwoleniem na użytkowanie. Harden Construction - generalny wykonawca projektu dla Poczty Polskiej, zdradza tajemnice inwestycji z nowoczesną sortownią
Harden Construction wybudował największy i najnowocześniejszy kompleks logistyczny Poczty Polskiej w kraju - Węzeł Ekspedycyjno-Rozdzielczy. Obiekt składający się z dwóch hal i kilku obiektów towarzyszących powstał w miejscowości Ciemne pod Radzyminem, obok ekspresowej trasy S-8. Na prawie 50 tys. m kw. znajdują się powierzchnie magazynowo-operacyjne, przeznaczone pod sortowanie i ekspediowanie przesyłek, budynek "Cross Dock” przeznaczony do obsługi przesyłek paletowych oraz dystrybutornia, która dysponuje między innymi nowoczesnym zapleczem socjalnym.
Harden Construction już w czasie prac projektowych musiał uwzględnić szczególną specyfikę przeznaczenia tego budynku. Poczta Polska umieści w nim bowiem największy z dotychczas zainstalowanych w kraju sorter przesyłek. To zaawansowane technologicznie urządzenie pozwoli na posortowanie 15 tys. przesyłek na godzinę, co w przyszłości przyspieszy ich dystrybucję i znacznie skróci czas dostawy. Do jego obsługi potrzeba zaledwie kilkunastu osób. Całym kompleks ma jednak docelowo stworzyć 1200 nowych miejsc pracy.
"Inwestycja w Ciemnem pod Radzyminem to jedno z najważniejszych zadań prowadzonych obecnie w Spółce. Pozyskanie nowego obiektu logistycznego bezpośrednio w obszarze Warszawy umożliwi obsługę rosnącego wolumenu przesyłek paczkowych i paletowych oraz automatyzację procesów logistycznych. Już w przyszłym roku hala zostanie wyposażona w największy w Spółce sorter paczek" - mówi Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.
"Specyfika terenu i wysoki poziom wód gruntowych sprawił, że musieliśmy wykonać szereg dodatkowych prac stabilizujących i utwardzających podłoże. Zaczęliśmy rok temu w listopadzie, co ze względu na opady nie ułatwiało szybkości prac, ale musieliśmy restrykcyjnie pilnować terminu przygotowania hali pod sorter. Jego skomplikowana ze względu na specyfikę konstrukcji (taśmociągi pracują na wysokości trzech metrów) budowa ruszyła planowo. Współpraca między generalnym wykonawcą a podmiotami realizującymi technologie na zlecenie inwestora przebiegała niezwykle sprawnie i została zakończona terminowo" - mówi Szymon Detka, dyrektor techniczny w Harden Construction.
Obok dwóch hal znajduje się dodatkowo 8 niezależnych obiektów o różnym przeznaczeniu. Są to osobne biura do zarządzania konkretnymi obszarami, sterownie, pomieszczenia do wypoczynku dla pracowników, którzy będą pracować w trybie trzyzmianowym, stacja serwisowania pojazdów dostawczych ze stanowiskami do ich naprawy, specjalna wiata i magazyn dla szybkich przesyłek kurierskich, nowoczesna portiernia oraz biuro ochrony. Generalny wykonawca dostarczył pełne wyposażenie wszystkich pomieszczeń, łącznie z meblami i sprzętem AGD do części socjalnych i biurowych.
"Każdy z tych dodatkowych obiektów ma swoje specyficzne przeznaczenie i musi spełniać określone potrzeby użytkowników. To wymagało dbałości o detale, ale i wykonywania często niszowych prac, na przykład w budowie i wyposażeniu hali do napraw samochodów firmowych. Zazwyczaj, jako generalny wykonawca nie angażujemy się w tak pogłębiony zakres wyposażania obiektu, ale mając doświadczenie we wcześniejszych projektach i precyzyjnie przygotowany harmonogram mogliśmy się tego podjąć. Efekt już teraz jest dla nas satysfakcjonujący, ponieważ wiemy, że po oddaniu budynku Poczcie Polskiej, jej pracownicy wejdą do biura, podłączą laptopy i rozpoczną normalna pracę" - podkreśla Michał Turek, Business Development Manager w Harden Construction.
Specjaliści z Harden Construction zadbali o to, aby to nowoczesne Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielcze powstało na zasadach zrównoważonego budownictwa. Obiekt spełnia wymagania certyfikacji BREEAM na poziomie Excellent. W halach zmaksymalizowano dostęp do światła dziennego poprzez system okien dachowych oraz zainstalowano dodatkowe przyjazne tzw. inteligentne oświetlenie. Cały kompleks wyposażony jest w odpowiednią wentylację zapewniającą optymalną temperaturę i dostęp świeżego powietrza przez cały rok. Teren został odpowiednio skanalizowany, a specjalne separatory przechwytują ewentualne zanieczyszczenia wody, np. substancjami ropopochodnym z samochodów dostawczych i kurierskich.
Na obszarze ponad 11 hektarowej działki znajdują się tereny zielone ze specjalnymi budkami dla owadów. Stworzona została infrastruktura do wypoczynku i relaksu dla pracowników. Powstały miejsca na rowery ze stanowiskiem do ich naprawy, ładowarki do samochodów elektrycznych oraz funkcjonalne parkingi dla ponad 200 samochodów oraz kilkudziesięciu tirów i dużych aut dostawczych.
"Zastosowaliśmy materiały i technologie, które spełniają najwyższe standardy jakości. Także prace budowlane podporządkowaliśmy maksymalnemu ograniczaniu wpływu na otoczenie. Założeniem jest zapewnienie użytkownikom optymalnych i przyjaznych warunków pracy już od dnia oddania obiektu. Dodatkowo na terenie działki zostanie nasadzonych 300 drzew, co z pewnością wpłynie korzystnie na środowisko. Z myślą o pracownikach, którzy w trosce o ekologię nie chcą korzystać z własnych samochodów zbudowano specjalną zajezdnię dla firmowych autobusów. Obsługiwać będą ruch pracowników przyjeżdżających i wyjeżdżających z pracy w ciągu całej doby" - mówi Bartłomiej Woźniak, Project Manager w Harden Construction.
Harden Construction to jeden z najszybciej rozwijających się generalnych wykonawców obiektów logistycznych, hal przemysłowych, magazynowych i produkcyjnych. Od 2021 roku Harden Construction zrealizował ponad pół miliona m kw. powierzchni dla klientów m. in. z branży logistycznej, przemysłowej, czy e-commerce. Inwestycje zostały zrealizowane w województwie łódzkim, mazowieckim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim i śląskim. Jako generalny wykonawca Harden Construction realizował inwestycje m.in. dla Panattoni, TERG S.A. (Media Expert), Inpost, Carrefour, Poczta Polska, ZING czy DB Schenker.
Źródło informacji: Harden Construction Poland
Artykuł sponsorowany