Odwołano przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku. W Niemczech rośnie konkurencja
Po odwołaniu przetargu na terminal zbożowy w Gdyni (w marcu br.) w grę wchodziła lokalizacja morskiego "okna" zbożowego w Gdańsku. Jednak przetarg na głębokowodny terminal zbożowy w Gdańsku również został odwołany. Jak zaznaczyło Ministerstwo Infrastruktury, decyzja zapadła z uwagi na "bezpieczeństwo państwa". Tymczasem w Niemczech rośnie konkurencja w morskiej obsłudze transportu zboża.
"To już kolejne odwołanie przetargu na terminal zbożowy. Najpierw unieważniono przetarg na terminal w Gdyni, teraz zarząd portu w Gdańsku unieważnił przetarg na głębokowodny agroterminal" - donosi w czwartek "Rzeczpospolita".
"Maleją nadzieje, że Polska doczeka się porządnego terminala, który rozwiązałby powracające co chwilę problemy z nadwyżką zbóż czy 'zalewem' ukraińskiego zboża" - czytamy.
Gdański port informuje, że przetarg na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239,5 tys. m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk "odwołany bez podania przyczyn".
- Tłem całej sytuacji są moim zdaniem zamierzenia Krajowej Grupy Spożywczej - jej zarząd ogłosił niedawno, że potrzebuje obu terminali w Gdyni i w Gdańsku - mówi cytowany przez "Rz" Przemysław Błażejewski, broker w BST Brokers, największej polskiej firmie brokerskiej z branży zbożowej.
Handlujący zbożem brokerzy, z którymi rozmawiała "Rzeczpospolita" sugerują, że Krajowa Grupa Spożywcza może się spodziewać darmowego przekazania nieruchomości (byłby to element bezpieczeństwa żywnościowego kraju), jednak handlowcy zastanawiają się, czy państwowy podmiot - narażony na różnego rodzaju pozarynkowe naciski - będzie efektywnie zarządzał logistyką i handlem zbożem.
Analitycy zwracają uwagę na realne niebezpieczeństwo, że zboże z Polski pojedzie do morskiego, głębokowodnego terminala zbożowego w niemieckim Mukran (ok. 130 km na zachód od Świnoujścia).
Brokerzy, z którymi rozmawiała "Rz" wskazują, że możemy "stracić w ten sposób szansę na zbudowanie silnej marki w handlu zbożem i poddajemy się w obliczu niemieckiej konkurencji".
Jak zaznaczyło w swoim wpisie na portalu X Ministerstwo Infrastruktury, decyzja o odwołaniu przetargu została podjęta "w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa".