Koszty czy korzyści
Oto bilans przewidywanych przez nas korzyści i kosztów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Dołącz do dyskusji na temat przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Czekamy na komentarze!
Zostaną one przez nas zebrane i przesłane do Komisji Europejskiej jako głos Polaków w sprawie naszego przystapienia do UE.
KORZYŚCI
I) DLA KRAJU
- przezwyciężenie zacofania gospodarczego i technologicznego Polski;
- swoboda przepływu towarów, usług, kapitału i osób;
- dotacje z programów pomocowych UE - w latach 2004-2006 Polska otrzyma 13,5 mld euro, wraz z pieniędzmi z budżetu krajowego daje to ok. 16 mld euro;
- programy pomocowe:
a)przedakcesyjne:
1.PHARE- dosowanie Polski do norm i standardów unijnych:w 30% na rozwój instytucjonalny (rozwój struktur organizacyjnych, zasobów ludzkich i umiejętności w dziedzinie zarządzania) oraz w 70% na pomoc dla inwestycji ( konkurencja, ochrona konsumenta, handel, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne);
2.ISPA- ochrona środowiska i transport(charakter sektorowy):zwalczanie problemów spowodowanych zanieczyszczeniem wód i powietrza,pomoc w zakresie utylizacji odpadów,rozwoju infrastruktury transportowej, połączenia systemów komunikacyjnych z infrastrukturą krajów członkowskich UE,budowy transeuropejskiej sieci transportowej.Dla Polski przeznaczono od 30 do 37% polskiego PKB (od 312 do 395 mln euro, czyli średnio ok. 348 mln euro).
3.SAPARD- rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich(charakter sektorowy):rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich,poprawa efektywności sektora rolno-spożywczego,tworzenie nowych miejsc pracy w rolnictwie,różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich zalesianie,szkolenia zawodowe,pomoc techniczna.Dla Polski przewidziano 168,68 mln euro rocznie;
b)fundusze strukturalne - dla członków UE (stanowią ponad 30% unijnego budżetu):
1.Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, którego zadaniem jest zmniejszanie dysproporcji pomiędzy regionami Unii,
2.Europejski Fundusz Socjalny,
3.Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych,
4.Instrument Finansowy Wspierania Rybołówstwa,
5.Fundusz Spójności;
- wzrost inwestycji zagranicznych;
- pobudzenie napływu kapitału zagranicznego - fakt członkostwa Polski w UE, poprzez większą stabilność przepisów i polityki gospodarczej, zapewni większe bezpieczeństwo i lepsze zabezpieczenie interesów inwestorów;
- poprawi się wizerunek Polski na arenie międzynarodowej (wzrost ratingu miedzynarodowego dla Polski) jako kraju wiarygodnego,gdzie prowadzi się odpowiedzialną politykę gospodarczą;
- import kapitału zagranicznego stworzy w polskiej gospodarce presję w kierunku jej modernizacji i koncentracji na najbardziej konkurencyjnych gałęziach,branżach i przedsiębiorstwach;
- wzrost kontaktow handlowych, sieci, powiązań i kontaktów handlowych z zagranicznymi partnerami;
- zdynamizowanie wymiany handlowej z krajami UE (polski import i eksport jest wyraźnie zorientowany na współpracę z krajami UE);
- całkowite zniesienie ceł;
- Polska,jako jeden z największych krajów UE będzie miała szansę na zabieganie o polski interes narodowy w miejscu, gdzie zapadają decyzje o losach Europy, czyli w Brukseli;
II) DLA PRZEDSIĘBIORSTW
- polskie przedsiębiorstwa uzyskają dostęp do dużego i bogatego unijnego rynku (ponad 350 mln konsumentów);
- włączenie Polski do jednolitego rynku pozwoli znieść bariery fizyczne(np. kontrola graniczna),techniczne(odmienne standardy jakościowe,przepisy prawne),fiskalne(różne stawki podatkowe).Dzięki temu zmniejszą się koszty produkcji i polskie towary będą bardziej konkurencyjne na rynku UE;
- brak barier w dostępie do rynku unijnego spowoduje obniżkę kosztów działaności polskich przedsiębiorstw, głębszą i bardziej efektywną specjalizację, racjonalniejsze wykorzystanie zasobów, a w efekcie-wzrost dochodu własnego przedsiebiorstw i w długim okresie-całego kraju;
- jednakowe standardy jakościowe i użytkowe obowiązujące w całej UE, które muszą przyjąć polskie przedsiębiorstwa, ułatwią eksport polskich towarów i usług;
- prawo do zakładania przedsięborstw w całej UE przez obywateli z Polski;
- przedsiębiorstwa polskie będą traktowane tak samo,jak unijne (tzw."klauzula narodowa");
- dostęp do nisko oprocentowanych kredytów i pożyczek;
- dotacje unijne dla małych i średnich przedsiebiorstw:
a)Programy Krajowe w ramach PHARE 2000- dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw we wszystkich regionach Polski;
b)Komponent Spójność Gospodarcza i Społeczna w ramach PHARE - dla przedsiębiorstw z regionów o niższym rozwoju gospodarczym i społecznym w stosunku do pozostałych;
c)Program "Wstęp do jakości"-dotacje na współfinansowanie kosztów wdrażania systemów jakości: przygotowanie kadry MŚP do zarządzania jakością, uzyskania certyfikatów zgodności dla wyrobów surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno-pomiarowej i personelu, ocenę zgodności wyrobów z wymogami UE,
d)Program "Innowacje i Technologie dla Rozwoju Przedsiębiorstw"- dotacje na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii w przedsiębiorstwach,
e)Program "Przygotowanie do Działania na Rynku Europejskim"-dotacje na szkolenia z zakresu zarządzania, marketingu, zasobów ludzkich, produkcji, finansów, księgowości, jakości oraz transferu technologii,
f)Program "Wprowadzenie do Eksportu"- wspieranie rozwoju eksportu małych i średnich przedsiębiorstw poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności eksportowej,
f)Program Promocji Eksportu-dotacje na rozwój rynków eksportowych;
- dopłaty bezpośrednie dla rolników, a także fundusze na modernizację polskich gospodarstw,rozwój infrastruktury wsi,wspieranie alternatywnych rodzajów działalności rolnej(rolnictwo ekologiczne,agroturystyka),przekwalifikowanie części polskich rolników;
- ekologiczna żywność polska będzie konkurencyjna w stosunku do unijnej(prawie 10-krotnie niższe zużycie srodków chemicznych w Polsce).
III) DLA KONSUMENTÓW/INDYWIDUALNYCH OBYWATELI
- szansa na znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia dla Polaków - Unia już planuje zmianę swojej polityki migracyjnej w celu przyciągnięcia określonych grup pracowników (do 2050r. jedna na trzy osoby w Unii przekroczy 60 lat i,aby UE nadal mogła sie rozwijać, potrzebuje młodych i dynamicznych ludzi z Polski);
- korzyść dla konsumentów - presja konkurencyjna ze strony przedsiębiorstw unijnych spowoduje, że polscy przedsiębiorcy będą musieli obniżać ceny i podwyższać jakość;
KOSZTY
I) DLA KRAJU
- Polska może więcej wpłacać do unijnego budżetu,niż z niego otrzymywać w pierwszych latach członkostwa;
- duża część funduszy pomocowych dla Polski przepada - Polska nie jest w stanie w pełni wykorzystać otrzymywanych pieniędzy(źle ułożone plany inwestycyjne,wkład własny w wiele projektów wynosi zwykle 50%), z drugiej strony przybywaja one z Unii z duzym opóźnieniem;
np. wypłata pierwszych środków z programu SAPARD nastąpi na początku 2003 roku,gdyż Polska wciąż oczekuje na akredytację (zezwolenie na dysponowanie środkami SAPARD) z UE;
- Polska musi zwracać Unii niewykorzystane środki pomocowe,np.zagrożonych jest 70 mln z funduszy przedczłonkowskich(Phare i ISPA);
- pomoc finansowa UE może nastąpić tylko przy znacznych inwestycjach również ze strony Polski,np. aby wykonać unijne dyrektywy w zakresie ochrony środowiska, w latach 2002-2015 Polska powinna wydawać około 14 mld zł rocznie na inwestycje ekologiczne,a w 2001 roku wydała tylko 6,6 mld zł;
- wzrost importu bardziej konkurencyjnych od polskich towarów unijnych;
- groźba pogłębiania sie zacofania technologicznego między Polską a krajami wysoko rozwiniętymi,jesli utrzyma się obecna struktura eksportu i importu(Polska eksportuje półfabrykaty i towary nisko przetworzone,eksportuje zaś zaawansowane technologicznie:komputery,sprzęt telekomunikacyjny i elektroniczny itp.);
- zagrożenie przejęcia przedsiębiorstw i branż o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki(co miało miejsce w przypadku sektora bankowego???);
- Polska może stać sie jedynie rynkiem zbytu dla produktów unijnych;
- pogorszenie stosunków z Rosją,Białorusią,Ukrainą-dla których Polska będzie musiała od lipca 2003r. wprowadzić wizy;dla budżetu państwa-spadek dochodów z handlu przygranicznego;
- konieczność zerwania więzi handlowych z krajami,których Unia nie zaakceptuje;
- zasada równego traktowania przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych jest przez wiele krajów UE obchodzona,np. przez obciążania firm zagranicznych dodatkowymi opłatami;
- w UE zabraknie pieniędzy na utrzymanie osób w wieku nieprodukcyjnym(do 2050r. jedna na trzy osoby w UE będzie w wielu ponad 60 lat,czyli poprodukcyjnym);konsekwencje finansowe tego poniesie równiez Polska jako kraj członkowski;
- mimo złego stanu polskich dróg, będą sie na nich pojawić duże, 44-tonowe ciężarówki zachodnioeuropejskich firm przewozowych już od dnia członkostwa.
- drenaż mózgów - z Polski wyjadą najzdolniejsi ludzie, gdyż w UE będą więcej zarabiać;
- rozrost biurokracji (ociezalosc decyzyjna, nadmierne regulacje, wysokie podatki na utzrymanie tego
systemu, itp);
- zależność gospodarczo-polityczna - stracimy swobodę decydowania o kształcie naszej gospodarki;
II) DLA PRZEDSIĘBIORSTW
- ogromne koszty dostosowania do norm i standardów unijnych,koszty poniosą polscy producenci i podatnicy;
- dostosowanie polskiego rolnictwa do wymogów UE będzie kosztować polskich rolników 7 mld euro;
- polscy rolnicy dostaną całość dopłat bezpośrednich po 10 latach członkostwa,po akcesji-tylko 25%.Po 10 latach polityka rolna UE będzie zreformowana i dopłaty bezpośrednie będą znacznie niższe niż obecnie (wg. obecnych propozycji UE polscy rolnicy dostaną co najwyżej 400 euro rocznie na 8-hektarowe gospodarstwo-Ich unijni koledzy mają 1700 euro rocznie) ;
- otwarte granice to swobodny przepływ narkotyków i broni;
- polskie towary będą konkurować bez żadnej ochrony z towarami bardziej doświadczonych producentów i lepiej wyposażonych producentów unijnych;wiele może nie wytrzymać tej konkurencji;
- obniżenie wielkości produkcji polskich przedsiębiorstw,wiele nieefektywnych może upaść;
- jako niezgodne z unijna polityką konkurencji zasady działania w Specjalnych Strefach Ekonomicznych zmienią się na niekorzyść przedsiębiorców, którzy w nich zainwestowali;
- zmniejszenie skłonności przedsiębiorców krajowych do opierania rozwoju swoich przedsiebiorstw na własnych zasobach kapitałowych,spowodowane łatwym dostepem do funduszy unijnych,kredytów i pożyczek;
- rybacy obawiają się, że dopuszczenie na polskie tereny połowowe dużych statków rybackich z UE zniszczy polskie rybołówstwo i wywoła konflikty z rybakami unijnymi;
- transport drogowy - 5-letni zakaz przewozów wewnątrz państw członkowskich przez polskie firmy transportowe;
III) DLA KONSUMENTÓW/PRZECIĘTNYCH OBYWATELI
- wzrost bezrobocia,zwłaszcza na wsi - w Polsce jest 4 razy więcej rolników,niż w UE: w Polsce rolnicy stanowią 25,8% społeczeństwa, w UE tylko 5,5%,w związku z tym trzeba będzie ograniczyć strukturę zatrudnienia w rolnictwie o ok. 750 000 osób;
- Polacy nie będą mogli pracować w niektórych krajach UE nawet do 7 lat od przystąpienia (okresy przejściowe, wg. formuły 2+3+2 wynoszą 2 lub 5 lub nawet 7 lat);
- upadną gospodarstwa rolne drobne i niekonkurencyjne (nawet do 1/3 gospodarstw);
- wzrost cen wielu towarów jako koszt dostosowania polskich przedsiębiorstw do unijnych wymogów (żywność nawet do 30%);
- wzrosną ceny ziemi w Polsce