Koszty czy korzyści

Oto bilans przewidywanych przez nas korzyści i kosztów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Oto bilans przewidywanych przez nas korzyści i kosztów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Dołącz do dyskusji na temat przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Czekamy na komentarze!

Zostaną one przez nas zebrane i przesłane do Komisji Europejskiej jako głos Polaków w sprawie naszego przystapienia do UE.

KORZYŚCI

I) DLA KRAJU

- przezwyciężenie zacofania gospodarczego i technologicznego Polski;

- swoboda przepływu towarów, usług, kapitału i osób;

- dotacje z programów pomocowych UE - w latach 2004-2006 Polska otrzyma 13,5 mld euro, wraz z pieniędzmi z budżetu krajowego daje to ok. 16 mld euro;

Reklama

- programy pomocowe:

a)przedakcesyjne:

1.PHARE- dosowanie Polski do norm i standardów unijnych:w 30% na rozwój instytucjonalny (rozwój struktur organizacyjnych, zasobów ludzkich i umiejętności w dziedzinie zarządzania) oraz w 70% na pomoc dla inwestycji ( konkurencja, ochrona konsumenta, handel, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne);

2.ISPA- ochrona środowiska i transport(charakter sektorowy):zwalczanie problemów spowodowanych zanieczyszczeniem wód i powietrza,pomoc w zakresie utylizacji odpadów,rozwoju infrastruktury transportowej, połączenia systemów komunikacyjnych z infrastrukturą krajów członkowskich UE,budowy transeuropejskiej sieci transportowej.Dla Polski przeznaczono od 30 do 37% polskiego PKB (od 312 do 395 mln euro, czyli średnio ok. 348 mln euro).

3.SAPARD- rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich(charakter sektorowy):rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich,poprawa efektywności sektora rolno-spożywczego,tworzenie nowych miejsc pracy w rolnictwie,różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich zalesianie,szkolenia zawodowe,pomoc techniczna.Dla Polski przewidziano 168,68 mln euro rocznie;

b)fundusze strukturalne - dla członków UE (stanowią ponad 30% unijnego budżetu):

1.Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, którego zadaniem jest zmniejszanie dysproporcji pomiędzy regionami Unii,

2.Europejski Fundusz Socjalny,

3.Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych,

4.Instrument Finansowy Wspierania Rybołówstwa,

5.Fundusz Spójności;

- wzrost inwestycji zagranicznych;

- pobudzenie napływu kapitału zagranicznego - fakt członkostwa Polski w UE, poprzez większą stabilność przepisów i polityki gospodarczej, zapewni większe bezpieczeństwo i lepsze zabezpieczenie interesów inwestorów;

- poprawi się wizerunek Polski na arenie międzynarodowej (wzrost ratingu miedzynarodowego dla Polski) jako kraju wiarygodnego,gdzie prowadzi się odpowiedzialną politykę gospodarczą;

- import kapitału zagranicznego stworzy w polskiej gospodarce presję w kierunku jej modernizacji i koncentracji na najbardziej konkurencyjnych gałęziach,branżach i przedsiębiorstwach;

- wzrost kontaktow handlowych, sieci, powiązań i kontaktów handlowych z zagranicznymi partnerami;

- zdynamizowanie wymiany handlowej z krajami UE (polski import i eksport jest wyraźnie zorientowany na współpracę z krajami UE);

- całkowite zniesienie ceł;

- Polska,jako jeden z największych krajów UE będzie miała szansę na zabieganie o polski interes narodowy w miejscu, gdzie zapadają decyzje o losach Europy, czyli w Brukseli;

II) DLA PRZEDSIĘBIORSTW

- polskie przedsiębiorstwa uzyskają dostęp do dużego i bogatego unijnego rynku (ponad 350 mln konsumentów);

- włączenie Polski do jednolitego rynku pozwoli znieść bariery fizyczne(np. kontrola graniczna),techniczne(odmienne standardy jakościowe,przepisy prawne),fiskalne(różne stawki podatkowe).Dzięki temu zmniejszą się koszty produkcji i polskie towary będą bardziej konkurencyjne na rynku UE;

- brak barier w dostępie do rynku unijnego spowoduje obniżkę kosztów działaności polskich przedsiębiorstw, głębszą i bardziej efektywną specjalizację, racjonalniejsze wykorzystanie zasobów, a w efekcie-wzrost dochodu własnego przedsiebiorstw i w długim okresie-całego kraju;

- jednakowe standardy jakościowe i użytkowe obowiązujące w całej UE, które muszą przyjąć polskie przedsiębiorstwa, ułatwią eksport polskich towarów i usług;

- prawo do zakładania przedsięborstw w całej UE przez obywateli z Polski;

- przedsiębiorstwa polskie będą traktowane tak samo,jak unijne (tzw."klauzula narodowa");

- dostęp do nisko oprocentowanych kredytów i pożyczek;

- dotacje unijne dla małych i średnich przedsiebiorstw:

a)Programy Krajowe w ramach PHARE 2000- dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw we wszystkich regionach Polski;

b)Komponent Spójność Gospodarcza i Społeczna w ramach PHARE - dla przedsiębiorstw z regionów o niższym rozwoju gospodarczym i społecznym w stosunku do pozostałych;

c)Program "Wstęp do jakości"-dotacje na współfinansowanie kosztów wdrażania systemów jakości: przygotowanie kadry MŚP do zarządzania jakością, uzyskania certyfikatów zgodności dla wyrobów surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno-pomiarowej i personelu, ocenę zgodności wyrobów z wymogami UE,

d)Program "Innowacje i Technologie dla Rozwoju Przedsiębiorstw"- dotacje na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii w przedsiębiorstwach,

e)Program "Przygotowanie do Działania na Rynku Europejskim"-dotacje na szkolenia z zakresu zarządzania, marketingu, zasobów ludzkich, produkcji, finansów, księgowości, jakości oraz transferu technologii,

f)Program "Wprowadzenie do Eksportu"- wspieranie rozwoju eksportu małych i średnich przedsiębiorstw poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności eksportowej,

f)Program Promocji Eksportu-dotacje na rozwój rynków eksportowych;

- dopłaty bezpośrednie dla rolników, a także fundusze na modernizację polskich gospodarstw,rozwój infrastruktury wsi,wspieranie alternatywnych rodzajów działalności rolnej(rolnictwo ekologiczne,agroturystyka),przekwalifikowanie części polskich rolników;

- ekologiczna żywność polska będzie konkurencyjna w stosunku do unijnej(prawie 10-krotnie niższe zużycie srodków chemicznych w Polsce).

III) DLA KONSUMENTÓW/INDYWIDUALNYCH OBYWATELI

- szansa na znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia dla Polaków - Unia już planuje zmianę swojej polityki migracyjnej w celu przyciągnięcia określonych grup pracowników (do 2050r. jedna na trzy osoby w Unii przekroczy 60 lat i,aby UE nadal mogła sie rozwijać, potrzebuje młodych i dynamicznych ludzi z Polski);

- korzyść dla konsumentów - presja konkurencyjna ze strony przedsiębiorstw unijnych spowoduje, że polscy przedsiębiorcy będą musieli obniżać ceny i podwyższać jakość;

KOSZTY

I) DLA KRAJU

- Polska może więcej wpłacać do unijnego budżetu,niż z niego otrzymywać w pierwszych latach członkostwa;

- duża część funduszy pomocowych dla Polski przepada - Polska nie jest w stanie w pełni wykorzystać otrzymywanych pieniędzy(źle ułożone plany inwestycyjne,wkład własny w wiele projektów wynosi zwykle 50%), z drugiej strony przybywaja one z Unii z duzym opóźnieniem;

np. wypłata pierwszych środków z programu SAPARD nastąpi na początku 2003 roku,gdyż Polska wciąż oczekuje na akredytację (zezwolenie na dysponowanie środkami SAPARD) z UE;

- Polska musi zwracać Unii niewykorzystane środki pomocowe,np.zagrożonych jest 70 mln z funduszy przedczłonkowskich(Phare i ISPA);

- pomoc finansowa UE może nastąpić tylko przy znacznych inwestycjach również ze strony Polski,np. aby wykonać unijne dyrektywy w zakresie ochrony środowiska, w latach 2002-2015 Polska powinna wydawać około 14 mld zł rocznie na inwestycje ekologiczne,a w 2001 roku wydała tylko 6,6 mld zł;

- wzrost importu bardziej konkurencyjnych od polskich towarów unijnych;

- groźba pogłębiania sie zacofania technologicznego między Polską a krajami wysoko rozwiniętymi,jesli utrzyma się obecna struktura eksportu i importu(Polska eksportuje półfabrykaty i towary nisko przetworzone,eksportuje zaś zaawansowane technologicznie:komputery,sprzęt telekomunikacyjny i elektroniczny itp.);

- zagrożenie przejęcia przedsiębiorstw i branż o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki(co miało miejsce w przypadku sektora bankowego???);

- Polska może stać sie jedynie rynkiem zbytu dla produktów unijnych;

- pogorszenie stosunków z Rosją,Białorusią,Ukrainą-dla których Polska będzie musiała od lipca 2003r. wprowadzić wizy;dla budżetu państwa-spadek dochodów z handlu przygranicznego;

- konieczność zerwania więzi handlowych z krajami,których Unia nie zaakceptuje;

- zasada równego traktowania przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych jest przez wiele krajów UE obchodzona,np. przez obciążania firm zagranicznych dodatkowymi opłatami;

- w UE zabraknie pieniędzy na utrzymanie osób w wieku nieprodukcyjnym(do 2050r. jedna na trzy osoby w UE będzie w wielu ponad 60 lat,czyli poprodukcyjnym);konsekwencje finansowe tego poniesie równiez Polska jako kraj członkowski;

- mimo złego stanu polskich dróg, będą sie na nich pojawić duże, 44-tonowe ciężarówki zachodnioeuropejskich firm przewozowych już od dnia członkostwa.

- drenaż mózgów - z Polski wyjadą najzdolniejsi ludzie, gdyż w UE będą więcej zarabiać;

- rozrost biurokracji (ociezalosc decyzyjna, nadmierne regulacje, wysokie podatki na utzrymanie tego

systemu, itp);

- zależność gospodarczo-polityczna - stracimy swobodę decydowania o kształcie naszej gospodarki;

II) DLA PRZEDSIĘBIORSTW

- ogromne koszty dostosowania do norm i standardów unijnych,koszty poniosą polscy producenci i podatnicy;

- dostosowanie polskiego rolnictwa do wymogów UE będzie kosztować polskich rolników 7 mld euro;

- polscy rolnicy dostaną całość dopłat bezpośrednich po 10 latach członkostwa,po akcesji-tylko 25%.Po 10 latach polityka rolna UE będzie zreformowana i dopłaty bezpośrednie będą znacznie niższe niż obecnie (wg. obecnych propozycji UE polscy rolnicy dostaną co najwyżej 400 euro rocznie na 8-hektarowe gospodarstwo-Ich unijni koledzy mają 1700 euro rocznie) ;

- otwarte granice to swobodny przepływ narkotyków i broni;

- polskie towary będą konkurować bez żadnej ochrony z towarami bardziej doświadczonych producentów i lepiej wyposażonych producentów unijnych;wiele może nie wytrzymać tej konkurencji;

- obniżenie wielkości produkcji polskich przedsiębiorstw,wiele nieefektywnych może upaść;

- jako niezgodne z unijna polityką konkurencji zasady działania w Specjalnych Strefach Ekonomicznych zmienią się na niekorzyść przedsiębiorców, którzy w nich zainwestowali;

- zmniejszenie skłonności przedsiębiorców krajowych do opierania rozwoju swoich przedsiebiorstw na własnych zasobach kapitałowych,spowodowane łatwym dostepem do funduszy unijnych,kredytów i pożyczek;

- rybacy obawiają się, że dopuszczenie na polskie tereny połowowe dużych statków rybackich z UE zniszczy polskie rybołówstwo i wywoła konflikty z rybakami unijnymi;

- transport drogowy - 5-letni zakaz przewozów wewnątrz państw członkowskich przez polskie firmy transportowe;

III) DLA KONSUMENTÓW/PRZECIĘTNYCH OBYWATELI

- wzrost bezrobocia,zwłaszcza na wsi - w Polsce jest 4 razy więcej rolników,niż w UE: w Polsce rolnicy stanowią 25,8% społeczeństwa, w UE tylko 5,5%,w związku z tym trzeba będzie ograniczyć strukturę zatrudnienia w rolnictwie o ok. 750 000 osób;

- Polacy nie będą mogli pracować w niektórych krajach UE nawet do 7 lat od przystąpienia (okresy przejściowe, wg. formuły 2+3+2 wynoszą 2 lub 5 lub nawet 7 lat);

- upadną gospodarstwa rolne drobne i niekonkurencyjne (nawet do 1/3 gospodarstw);

- wzrost cen wielu towarów jako koszt dostosowania polskich przedsiębiorstw do unijnych wymogów (żywność nawet do 30%);

- wzrosną ceny ziemi w Polsce

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dotacje | Polskie | korzyści | towary | przedsiębiorstwa | SAPARD | infrastruktura | rolnicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »