Jak złożyć wniosek o emeryturę? ZUS musi dostać komplet dokumentów
Osoby, które chcą złożyć wniosek o świadczenie emerytalne, muszą pamiętać o skompletowaniu niezbędnych dokumentów i dostarczeniu ich do wybranej placówki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jakie dokumenty są potrzebne do wniosku o emeryturę?
Świadczenie emerytalne w najniższej wysokości przyznawane jest kobietom, które ukończyły 60. rok życia i posiadają 20-letni okres ubezpieczeniowy oraz mężczyznom, którzy ukończyli 65. rok życia i posiadają 25-letni okres ubezpieczeniowy. Emerytura może być również przyznana wcześniej osobom, które wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Wniosek o emeryturę można z kolei złożyć w każdym dowolnym momencie, jednak nie wcześniej niż 30 dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Aby uzyskać emeryturę, w pierwszej kolejności należy przygotować wniosek EMP wraz z formularzem ERP-6. Oba formularze można wydrukować ze strony ZUS-u, wypełnić je elektronicznie lub dostać je w dowolnej jednostce ZUS-u.
Jeżeli dana osoba nie ma wyliczonego kapitału początkowego, wówczas do wniosków musi dołączyć dokumenty potwierdzające przebyty czas zatrudnienia i wysokość wynagrodzeń. Okresy składkowe można udokumentować za pomocą m.in.:
● świadectwa pracy,
● legitymacji ubezpieczeniowej ze wpisami o zatrudnieniu,
● zaświadczenia od pracodawcy,
● legitymacji służbowych, związków zawodowych,
● umów o pracę,
● pism, które kierował do pracownika pracodawca,
● kopii lub odpisów dokumentacji osobowej albo płacowej wydanych przez jednostkę upoważnioną do przechowywania dokumentacji zlikwidowanych zakładów pracy,
● opinii pracy,
● zeznań świadków.
Okresy nieskładkowe z kolei możemy udokumentować poprzez:
● zaświadczenia od pracodawcy,
● decyzje ZUS-u,
● dyplomy ukończenia uczelni wyższej,
● zaświadczenia z urzędu pracy.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej do wniosku o emeryturę należy dodatkowo dołączyć dokumenty potwierdzające m.in. datę urodzenia, okresy uzasadniające prawo do otrzymywania świadczeń wraz z ich wysokością, stan zdrowia oraz wywiad zawodowy przeprowadzony przez płatnika składek w przypadku, gdy ubezpieczony pozostaje w zatrudnieniu.
Osoby, które składają wniosek o wcześniejszą emeryturę, do wniosku muszą też dołączyć dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Ponadto trzeba pamiętać, że w/w dokumenty powinny być przedstawione w oryginalne lub jako odpisy poświadczone.
Wniosek o emeryturę można złożyć na trzy sposoby: osobiście, przez internet lub drogą pocztową.
Jak złożyć wniosek o emeryturę przez internet? W pierwszym kroku trzeba zalogować się do swojego konta PUE i wybrać “Złożenie dokumenty EMP". Następnie należy wypełnić formularz i złożyć dyspozycję. W kolejnym kroku należy wybrać usługę “Złożenie dokumentu ERP-6", wypełnić formularz i ponownie wybrać dyspozycję.
Oba formularze trzeba podpisać podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Po wysłaniu formularzy trzeba dodatkowo udać się do najbliższej placówki ZUS-u i w Sali Obsługi Klientów złożyć dokumenty potwierdzające przebyty czas zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzeń. Dokumenty te można również przekazać do ZUS-u drogą pocztową.
Z kolei, aby złożyć wniosek osobiście, wystarczy wypełnić wszystkie formularze i dostarczyć je do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS-u. Podobnie postępujemy w przypadku składania dokumentów pocztą, wówczas wszystkie dokumenty przesyłamy na wybrany adres ZUS-u.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma natomiast 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji, na wydanie decyzji dotyczącej świadczenia emerytalnego.
WG