Badania techniczne pojazdów będą droższe. Nowe stawki już w 2026 roku

Właściciele pojazdów będą musieli sięgnąć głębiej do kieszeni. Pierwszy raz od dwudziestu lat rząd zadecydował o podniesieniu stawek za badania techniczne samochodów osobowych. Nowe opłaty zaczną obowiązywać we wrześniu 2026 roku. To jednak nie koniec zmian - ministerstwo pracuje nad nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym. Projekt zakłada m.in. coroczną waloryzację opłat za przegląd pojazdu.

Ministerstwo infrastruktury podniesie opłaty za badania techniczne samochodów osobowych. Proponowana przez resort podwyżka ma wynieść około 50 zł. 

Badania techniczne samochodów osobowych. Stawki w 2026 roku

Oznacza to, że kierowcy zapłacą na Stacji Kontroli Pojazdów za wykonanie badania 149 zł. Nowe stawki zaczną obowiązywać we wrześniu 2026 roku. 

"Aby urealnić stawki, proponujemy, by opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosiła około 50 zł więcej, czyli wzrosła do kwoty 149 zł. Opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie" - powiedział w poniedziałek, 11 sierpnia, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas briefingu prasowego.

Reklama

Podwyżka opłat za badania techniczne była zapowiadana przez Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu. "Właściciele Stacji Kontroli Pojazdów domagają się urealnienia stawek, bo koszty życia i prowadzenia tej działalności wzrosły tak bardzo, że często muszą rezygnować z zawodu" - mówiła RMF FM Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów wskazywała, że opłaty za badania techniczne nie były podnoszone od 20 latDiagności chcieli, aby nowe stawki wynosiły 260-280 zł brutto. 

Opłaty za badania techniczne pojazdów w Polsce a innych krajach

Wiceminister Bukowiec powiedział, że przy urealnieniu opłat resort przyjął rok 2020 jako bazowy, a wyliczenia stawek zostały oparte na wskaźnikach inflacji. "Gdyby ta opłata była waloryzowana sukcesywnie, choćby o wskaźnik inflacji, nie byłoby tego problemu. [...] Przyjmując ze zrozumieniem postulaty przedsiębiorców z branży stacji kontroli pojazdów, nie możemy jednak nie brać pod uwagę interesów polskich kierowców, którzy każdego roku są zobowiązani do dokonania przeglądu swojego pojazdu. Najważniejszym celem, jaki postawiliśmy sobie przy zmianie rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców a interesami polskich kierowców" - dodał.

Przegląd samochodu należy przeprowadzić co najmniej raz w roku. Wyjątek stanowią fabrycznie nowe samochody. W tym przypadku obowiązek wykonania badania technicznego pojawia się po trzech latach. 

Bukowiec zaznaczył, że dotychczasowa wysokość opłaty za badanie techniczne należała w Polsce do najniższych w Europie; po urealnieniu nadal będzie znacznie niższa niż np. w Niemczech, we Włoszech, na Słowacji czy w Estonii, kształtując się na poziomie Węgier, Finlandii, Portugalii czy Grecji. 

Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym. Co się zmieni?

Wiceminister poinformował też, że Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. W projekcie tym znajdzie się zapis dotyczący cyklicznej waloryzacji opłat za badania techniczne.

"Wspomniany projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych pojazdów, stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością ich przeprowadzania - wskazał Bukowiec. Wprowadzony zostanie między innymi nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu będą oni mogli cyklicznie podnosić kompetencje i kwalifikacje tak, aby sprostać wyzwaniom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego" - dodał.

Badanie techniczne przed terminem i obowiązek wykonania zdjęć

Ministerstwo proponuje także wprowadzenie możliwości wykonania badania technicznego na 30 dni przed wyznaczonym terminem, ale bez skracania okresu ważności kolejnego badania. Na tej zmianie mają skorzystać np. osoby, które planują wyjazd w okresie, w którym wypada badanie. Ponadto - jak zapowiedział Bukowiec - jednym z założeń nowelizacji będzie wprowadzenie obowiązku sporządzenia dokumentacji fotograficznej przy przeprowadzeniu badania technicznego. 

Obecna na konferencji prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Jolanta Źródłowska oceniła, że urealnienie opłat za badania techniczne poprawi ich jakości i jest szansą na modernizację i zakup nowoczesnych urządzeń diagnostycznych. "Bardzo nam również zależy na podniesieniu prestiżu zawodu diagnosty i zachęceniu młodych ludzi do wyboru tej ścieżki kariery, bo nie mamy w tej chwili zmiany pokoleniowej w tym zawodzie" - dodała.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: samochody | przegląd techniczny pojazdu | badanie techniczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »