Chcesz zrezygnować z pracy? Obowiązują cię pewne terminy i regulacje
Wypowiedzenie umowy o pracę jest równoznaczne z zakończeniem współpracy między firmą a pracownikiem lub między dwoma firmami. Zazwyczaj odbywa się w formie pisemnej, zgodnie z ogólnie przyjętym wzorem. Wyjaśniamy, co powinno znaleźć się w wypowiedzeniu, aby było one zgodne z prawem.
Kiedy pracodawca lub pracownik decyduje się na wypowiedzenie umowy o pracę, może to zrobić w formie pisemnej, także przez email. Jest to powszechna praktyka, choć formy wypowiedzenia nie narzuca Kodeks Pracy. Trudno jednak udowodnić, że doszło do zgłoszenia wypowiedzenia, jeśli miałoby one formę ustną.
Dokument należy wydrukować, podpisać lub napisać od początku ręcznie, a potem dostarczyć pracodawcy lub pracownikowi. Nie trzeba przy tym jego zgody ani akceptacji decyzji, choć przy wysyłce emaila lub listu, lepiej upewnić się, że dotarł on do adresata.
Każda umowa o pracę jest podpisywana na ustalonych odgórnie zasadach. Zgodnie z art. 32. Oddziału 3. Kodeksu Pracy [Rozwiązanie za wypowiedzeniem]:
§ 1. Każda ze stron może rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem.
§ 2. Rozwiązanie umowy o pracę następuje z upływem okresu wypowiedzenia.
W zależności od tego, czy jest to umowa na okres próbny, na czas określony czy nieokreślony, okres jej wypowiedzenia wynosi od 3 dni roboczych do 3 miesięcy. Może zostać skrócony, jeśli strony tak ustalą - wówczas będziemy mówić o rozwiązaniu umowy za porozumieniem stron.
W przypadku umowy zawartej na czas nieokreślony i określony, okres wypowiedzenia zależy od tego, jak długo pracownik był zatrudniony u tego i poprzednich pracodawców. Okres wypowiedzenia wynosi:
- 2 tygodnie przy zatrudnieniu krótszym niż 6 miesięcy,
- 1 miesiąc przy zatrudnieniu dłuższym niż 6 miesięcy,
- 3 miesiące przy zatrudnieniu dłuższym niż 3 lata.
Okres zatrudnienia obejmuje nie tylko zatrudnienie u aktualnego, ale też poprzedniego pracodawcy. Okres zatrudnienia to suma wszystkich okresów, w których pracownik był zatrudniony na umowę o pracę, bez względu na to, ile takich umów podpisał i jakie były przerwy między nimi.
W przypadku pracowników zatrudnionych na okres próbny wypowiedzenie wynosi odpowiednio:
- 3 dni robocze przy zatrudnieniu krótszym niż 2 tygodnie,
- 1 tydzień przy zatrudnieniu dłuższym niż 2 tygodnie,
- 2 tygodnie przy zatrudnieniu wynoszącym 3 miesiące.
Okres wypowiedzenia nie musi obowiązywać w sytuacji, w której dojdzie do rozwiązania umowy za porozumieniem stron. Wtedy pracownik i pracodawca ustalają własne warunki rozwiązania umowy - nawet bez okresu wypowiedzenia. Zgodnie Art. 36 § 6. Kodeksu Pracy:
Wypowiedzenie można napisać samemu od podstaw, choć szybciej jest skorzystać z gotowego dokumentu, uzupełnić go swoimi danymi, opatrzeć datą i podpisać. Przykładowy wzór wypowiedzenia znajdziesz na stronie rządowej.
Dobrze skonstruowane wypowiedzenie umowy powinno zawierać najważniejsze dane osobowe oraz dotyczące zatrudnienia. Należy też odpowiednio je zatytułować: “Wypowiedzenie umowy o pracę" lub “Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem". Poza tym ważne są następujące informacje umieszczane w wyznaczonych miejscach na dokumencie:
- prawy górny róg - miejscowość i data,
- lewa strona - dane pracownika: imię, nazwisko, adres,
- prawa strona - dane pracodawcy,
- nagłówek na środku,
- na środku pod nagłówkiem - informacja o wypowiedzeniu umowy z datą jej zawarcia, stronami, pomiędzy którymi została zawarta, o okresie wypowiedzenia,
- prawa strona na dole - podpis pracownika.
Co ważne w wypowiedzeniu pracownik nie musi podawać powodu, dla którego rezygnuje z pracy. Dotyczy to wszystkich umów - na czas próbny, określony i nieokreślony.
Obecnie akceptowalne są dwa rodzaje podpisów na dokumentach. Można podpisać wypowiedzenie umowy:
- odręcznie,
- podpisem kwalifikowanym.
Szczegółowe informacje o tym znajdują się w Art. 78 § 1 Kodeksu Cywilnego. Znajduje się tam wzmianka o konieczności złożenia pod wypowiedzeniem lub inną dyspozycją czynności prawnej własnoręcznego podpisu. Na skanie czy przez faks nie jest to możliwe (widniejący na nich podpis to kopia). Natomiast rozwiązaniem jest opatrzenie dokumentu, w tym wiadomości wysyłanej drogą elektroniczną, podpisem kwalifikowanym z ważnym certyfikatem.
Przeczytaj także:
"Urlop macierzyński to nie urlop". Padła propozycja zmiany nazwy
ZUS wypłaca już 1431 zł. Złóż wniosek, decyzja będzie w 14 dni
Czterodniowy tydzień pracy. Polacy zabrali głos, wynik sondażu może zaskoczyć