Dyskonty zdetronizowane. Wiemy, który sklep był najtańszy w listopadzie

Z najnowszego Badania i Raportu: Koszyk Zakupowy przygotowanego przez ASM SFA wynika, że w listopadzie 2024 roku doszło do kolejnego wzrostu cen podstawowych produktów spożywczych. Za najpotrzebniejsze towary trzeba już zapłacić średnio niecałe 300 zł. W jeden sieci zakupy były jednak tańsze i nie był to dyskont.

W listopadzie 2024 roku najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan - wynika z najnowszego Badania i Raportu: Koszyk Zakupowy. "Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 247,56 zł" - podała agencja badawcza ASM SFA, dodając, że to wzrost o 17,47 zł w porównaniu z najtańszym koszykiem w październiku, który należał przed miesiącem do Lidla. Drugie miejsce zajęła Biedronka, w której koszyk podstawowych produktów kosztował o 24,83 zł więcej niż w Auchan, a trzecie miejsce należało do Selgros (Cash & Carry), gdzie podstawowe produkty były droższe o 37,23 zł. 

Reklama

Auchan najtańszym sklepem w listopadzie. Netto najdroższe

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2024 r. odnotowano natomiast w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 349,23 zł. Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła w stosunku do października o 10,59 zł, czyli o 3,67 proc., i wyniosła 299,58 zł. 

Czytaj też: Ceny masła coraz wyższe. Poseł Hołowni: Jadłem bułkę bez, da się

Wzrost cen odnotowano w dziesięciu z badanych sieci, w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego zanotowano w sieci Lidl i wyniósł on 33,27 proc., natomiast największy spadek w sklepach Carrefour - o 7,71 proc. W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2024 r. była wyższa aż o 81,12 zł w porównaniu do 2023 r., tj. o 36 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w czterech sieciach.

Wzrost cen w sklepach. Winna presja inflacyjna

Koszyk bazujący na najniższych cenach produktów badanych sieci był warty 208,97 zł, więcej o 22,07 zł w stosunku do października br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w listopadzie 2024 r. wyniosła 159,70 zł i jest ona o 9,30 zł niższa niż w październiku br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w listopadzie 2024 r. była wyższa o 16,18 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk bazujący na najwyższych cenach był w listopadzie 2024 r. droższy o 1,14 proc. niż w 2023 r.

W ocenie Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamila Kruka listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8 proc. rok do roku pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach. "Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów" - powiedział Kruk.

Czytaj też: Ceny kawy idą w górę. W hurcie to już podwyżki o 80 proc. A kiedy wzrosty cen w sklepach?

Koszyk zakupowy w listopadzie 2024. Co zdrożało?

Zestawienie przez ASM SFA cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w listopadzie 2024 r. względem 2023 r. podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rocznym tańsze były produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki.

W listopadzie br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 24 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 8 produktami z najniższymi cenami, a następnie Aldi, Intermarche i Selgros Cash & Carry - po 2 produkty). W sieciach: Carrefour, Kaufland, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych. Najwięcej, bo 21 najdroższych badanych produktów, można było w listopadzie br. znaleźć w sieci Netto. Na kolejnych miejscach uplasowały się sklepy POLOmarket, Aldi i Intermarche - po 7 produktów.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | Lidl | Netto | zakupy | Auchan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »