W Interii regularnie ostrzegamy przed przestępcami, którzy wykorzystują Booking do różnego typu oszustw.
Oszustwa na Booking. Na takie wiadomości trzeba uważać
Najczęściej dochodzi do nich na skutek przejęcia haseł i loginów gospodarza. Potem oszuści rozsyłają klientom danego obiektu prośby o płatność lub chcą, aby podać im dane karty, bo np. płatność przez Booking się nie powiodła. Czasami podsyłają też link do płatności.
Do takich wiadomości trzeba zawsze podchodzić z dużą ostrożnością. Przed zareagowaniem należy sprawdzić, czy:
- dane karty podane w serwisie Booking są poprawne,
- czy karta jest ważna,
- czy płatność przez Booking została zrealizowana,
- czy na koncie bankowym są środki,
- czy pieniądze zostały pobrane z konta.
Jeśli wszystko zostało uzupełnione poprawnie lub płatność zrealizowano, jest duże prawdopodobieństwo, że wiadomość to próba oszustwa. W takim przypadku należy powiadomić o sprawie Booking i poprosić o pomoc.
Gospodarz z Booking prosi o depozyt. Czy to oszustwo?
Na grupach podróżniczych w serwisie Facebook często padają też pytania o wiadomości, w których obiekt prosi o uiszczenie depozytu. Gospodarze niekiedy dołączają do nich także link do dokonania opłaty oraz informuje o warunkach zwrotu. "Czy to oszustwo?" - pytają internauci. Otóż nie - przy czym zawsze należy zachować ostrożność.
Obiekt z Booking może wymagać depozytu oraz odmówić realizacji rezerwacji w przypadku jego braku. Informacja na ten temat musi znajdować się w sekcji "zasady obowiązujące w obiekcie". Jeśli jej nie ma - gospodarz nie może żądać dodatkowej opłaty.
Zapłata i zwrot depozytu. Booking nie bierze w tym udziału
Z sekcji dla partnerów (czyli obiektów) wynika, że Booking nie nadzoruje procesu wpłaty depozytu, a także jego zwrotu. Oto co serwis doradza w tym zakresie gospodarzom. "Przed przyjazdem gość przekazuje ci depozyt. Ty decydujesz, w jaki sposób i kiedy pobierasz tę kwotę, oraz samodzielnie zarządzasz tymi środkami. Środki musisz pobrać i zwrócić zgodnie z ustaleniami obowiązującymi w momencie rezerwacji. Gdy zostanie udowodnione, że zniszczenia zostały spowodowane przez gościa, będziesz mieć prawo zatrzymać całość lub część depozytu" - informuje serwis.
Chociaż prośba o depozyt nie jest oszustwem, to jego wpłata wiąże się z pewnym ryzykiem. Nigdy bowiem nie wiadomo, czy zarezerwowane miejscu wygląda tak jak na zdjęciach, a sprzęty nie są zniszczone. Jeśli obiekt wymaga takiej płatności, należy nalegać na osobiste przekazanie kluczy lub wpłacenie depozytu na miejscu.
Hanna Sidorska











