Inflacja nie odpuszcza. Polacy odkładają na wyjazdy, remonty i sprzęt RTV

Jak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania", z powodu inflacji rezygnujemy z zakupu niektórych produktów lub usług. Z drugiej strony, ponad 40 proc. Polaków oszczędza na wycieczki turystyczne, a co piąty na wydatki związane z remontem, nowe meble czy sprzęt RTV.

Jak wynika z badania, 84 proc. Polaków uznało, że wzrost cen żywności jest najbardziej odczuwalny dla ich domowego budżetu. Dwie trzecie ankietowanych (67 proc.) wymieniło opłaty i rachunki za media domowe, takie jak prąd, gaz czy ogrzewanie, a niemal połowa (48 proc.) - paliwo.

W dalszej kolejności wskazywane były leki i suplementy (29 proc.) oraz prywatne wizyty lekarskie i badania (27 proc.). Część badanych podkreślała, że najbardziej odczuwa wzrost rat kredytów (22 proc.); inni z kolei wspominali o wycieczkach turystycznych (12 proc.). Rzadziej wskazywano m.in. usługi remontowe, odzież i obuwie czy kosmetyki i chemię gospodarczą (w każdym przypadku po 9 proc.) oraz usługi mechanika samochodowego (8 proc.).

Reklama

- Wzrost cen jest dla nas najbardziej odczuwalny podczas codziennych zakupów, gdy za taki sam koszyk produktów przychodzi nam płacić coraz więcej. Zauważamy go również co miesiąc, kiedy musimy wydać znaczącą kwotę za zużywane w domu media - skomentował wyniki badania Tomasz Szwarc z Santander Consumer Banku.

Z powodu drożyzny Polacy rezygnują z niektórych zakupów

Zgodnie z badaniem 56 proc. Polaków z powodu rosnących cen zrezygnowało z zakupu niektórych produktów bądź usług. Najczęściej rezygnują z nich respondenci między 18 a 29 rokiem życia (87 proc. wskazań) oraz mieszkańcy wsi (64 proc.). Z kolei najbardziej liberalnie do wydatków podchodzą seniorzy powyżej 70 roku życia (22 proc. wskazań) i mieszkańcy średnich miast od 50-250 tys. osób (34 proc.).

Polacy w pierwszej kolejności porzucają plany wyjazdów turystycznych (47 proc.). Często również rezygnujemy z korzystania z usług remontowych (34 proc.), wizyt w restauracji (32 proc.) czy zakupu elektroniki (31 proc.) bądź sprzętu AGD (29 proc.). Co czwarty ankietowany odmawia sobie nowych ubrań i butów (26 proc.), książek czy mebli (po 24 proc. w obu przypadkach). 

Oszczędzamy także na zamawianiu jedzenia na wynos (24 proc.), wizytach u fryzjera bądź kosmetyczki (22 proc.) czy naprawach samochodu (11 proc.).

Polacy oszczędzają na wycieczki turystyczne i remonty

Badanie pokazało, że są produkty i usługi, których zakup przekładany jest w czasie - na takie wydatki pieniądze odkłada dziś 46 proc. Polaków. 41 proc. badanych gromadzi fundusze na wycieczki turystyczne. Oszczędzamy też na wydatki związane z remontem (19 proc.), nowe meble czy sprzęt RTV (po 18 proc. w obu przypadkach) bądź AGD (15 proc.).

- Jak wskazują wyniki naszego badania, wielu z nas stara się dostosować swoje zakupowe przyzwyczajenia do obecnie panujących cen. Z niektórych wydatków rezygnujemy, uznając je za mniej istotne. Inne odkładamy w czasie, cierpliwie oszczędzając pieniądze na taki cel - wyjaśnił Szwarc.

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.

Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Zobacz również:

PAP
Dowiedz się więcej na temat: turystyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »