Nowy pakiet deregulacji. Zespół Brzoski proponuje zmiany dla rencistów i emerytów
W środę, 30 kwietnia, Inicjatywa SprawdzaMY Rafała Brzoski opublikowała nowy pakiet deregulacji. Jedna z propozycji dotyczy emerytów i osób ubiegających się o rentę. Zespół chce zlikwidować wymóg dostarczania do ZUS-u zaświadczeń RP-7 oraz zawiadomień o dochodach.
Zespół SprawdzaMY, którego pracę koordynuje Rafał Brzoska, opublikował pakiet 23 propozycji deregulacji. Eksperci chcą m.in. ułatwić proces wnioskowania o rentę. Szczegóły zmiany opisano w punkcie "Mniej dokumentów do ZUS dzięki wykorzystaniu dostępnych danych".
Jak wyjaśniono, obecnie ubiegający się o rentę muszą dostarczać ZUS-owi zaświadczenie RP-7, mimo że Zakład posiada dane o ich zatrudnieniu i wynagrodzeniu w systemie. Zespół chce zniesienia tego wymogu. Eksperci postulują także o zlikwidowanie obowiązku składania zawiadomienia o dochodach przez emerytów, gdyż podobnie jak w przypadku rencistów, deklaracje na ten temat są w systemie ZUS.
Czytaj także: Rafał Brzoska kończy swoją misję. W zespole ds. deregulacji będzie do końca maja
W kolejnej propozycji zespół Brzoski zaproponował wprowadzenie Jednolitego Pliku Ubezpieczeniowego (JPU), który pozwoli przedsiębiorcom uniknąć skomplikowanych obliczeń składek. Jak wskazano JPU "uprości rozliczenia z ZUS-em oraz zapewni szybkie i bezbłędne przetwarzanie danych, skracając czas oczekiwania na świadczenia". Eksperci zaproponowali również stworzenie cyfrowej bazy danych, która umożliwi przedsiębiorcom szybkie i bezpieczne weryfikowanie dokumentów, takich jak prawo jazdy, dowody osobiste czy dyplomy.
Czytaj także: Nowe pomysły od zespołu Brzoski. Mowa m.in. o szkoleniach na strzelnicach
SprawdzaMY postuluje także ograniczenie obowiązku raportowania przez firmy. Zespół Brzoski chce, aby GUS zaczął korzystać z danych, które przedsiębiorstwa już przekazują do ZUS-u. "Aktualne rozwiązanie oznacza składanie podobnych danych wielokrotnie, co podnosi koszty i generuje błędy. Zmiana uprości procedury, zwiększy efektywność administracji i poprawi jakość danych statystycznych" - opisano.
Inne rozwiązania zaproponowane przez zespół Brzoski to: m.in. ograniczenie biurokracji przy drobnych wypadkach w pracy, które nie skutkowały urazem, wprowadzenie możliwości potwierdzania umów ubezpieczeniowych w formie elektronicznej (e-mail, SMS, aplikacja), sprawiedliwe składki ubezpieczeniowe dzięki obowiązkowi stosowania numeru PESEL czy ograniczenie kosztów dzięki raportowaniu tylko niezbędnych danych do UKE.