O czym konsument wiedzieć powinien
Towar kupiony przez internet możemy zwrócić w ciągu minimum 7 dni bez podania przyczyny, a wadliwy towar można reklamować w ciągu dwóch lat od chwili zakupu - przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).
ECK zajmuje się m.in. prawami i obowiązkami konsumentów w Unii Europejskiej, udziela praktycznych porad dotyczących zakupów towarów i usług w Europie, pomaga w rozwiązywaniu sporów transgranicznych w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii. Biuro ECK mieści się także w Polsce.
"Konsumenci kupujący w krajach Unii Europejskiej mogą wszędzie jednakowo zareklamować wadliwy towar na podstawie niezgodności z umową, w ciągu nawet dwóch lat od chwili zakupu. Wystarczy przesłać pismo z reklamacją do sprzedawcy, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, załączając dowód zakupu, opisując wadę i określając swoje żądania" - poinformowało ECK w komunikacie.
Przedstawiciele ECK zwracają uwagę, że konsument może zażądać naprawy towaru, jego wymiany, a jeśli te dwie opcje są niemożliwe do spełnienia lub zbyt kosztowne - przysługuje mu zwrot pieniędzy. W razie trudności z wyegzekwowaniem swoich praw konsument może zwrócić się o pomoc do ECK.
Według Centrum, kupując prezenty przez internet mamy dodatkową ochronę ? według ustawodawstwa UE mamy minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce jest to 10 dni, a w Niemczech 14 dni). Jak wyjaśnia instytucja, jest to uzasadnione tym, że kupując na odległość nie możemy dokładnie obejrzeć towaru.
Na pomoc tej instytucji nie mogą liczyć osoby dokonujące zakupów w amerykańskich sklepach. "Ponadto nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przy zakupach internetowych" - przestrzega ECK.
Kupujący w USA powinni także dokładnie obliczyć końcowy koszt zakupów. Chodzi o to, że w USA wiele sklepów do ceny dolicza opłatę za przygotowanie towaru do wysyłki. Oprócz tego należy sprawdzić koszty wysyłki oraz wysokość cła.