Obawy inflacyjne z impetem uderzyły w nastroje konsumenckie

Wskaźnik Kondycji Gospodarstw Domowych (IRGKGD) tąpnął o 17 pp. To największy spadek w historii z wyjątkiem załamania w czasie pandemii w ub.r. To już nie żarty. Respondenci zdjęli różowe okulary, które wciskali im decydenci w swojej narracji - napisali autorzy badania.

Nastroje gospodarstw domowych w IV kw. uległy gwałtownemu pogorszeniu. Wskaźnik Kondycji Gospodarstw Domowych (IRGKGD) ukształtował się na poziomie -33,5 pp. 

To oznacza pogorszenie o ok. 17 pp. Pogorszenie nastrojów skompensowało w zasadzie całą pocowidową odbudowę optymizmu w tym roku. W skali kwartału jest to, po kryzysie COVID-19, najgłębszy jednorazowy spadek nastrojów. Pogorszyły się wszystkie składowe. Mocną korektę nastrojów zaobserwowano w prognozach gospodarki i własnej sytuacji finansowej. 

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Wzrosły również obawy przed bezrobociem. Percepcja inflacji osiągnęła historyczne rekordy. To obawy inflacyjne w dużym zakresie wpłynęły na gwałtowne i szokowe pogorszenie ocen w zakresie własnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych, jak i oceny otoczenia ekonomicznego gospodarstwa domowego. To ogromne zaskoczenie w świetle niskiego bezrobocia, silnego wzrostu gospodarczego. 

Dość, że inflacja jest w trendzie wzrostowym i maksimum jeszcze przed nami. Dość, że jesteśmy opóźnieni w cyklu podwyżek stóp procentowych. Dość, że oczekiwania inflacyjne oderwały się od stabilnych poziomów, to jeszcze runęły nastroje ekonomiczne gospodarstw domowych. To mieszanka wybuchowa. 

Na podstawie materiałów Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH oprc. KM




INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: badania nastrojów | inflacja w Polsce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »