Black Friday 2025 wypada 28 listopada. To wtedy Polacy tłumnie ruszą do sklepów na zakupy lub będą polować na promocje w sklepach online - wszystko po to, by uniknąć tłumów w galeriach i kolejek przed kasami. W niektórych miejscach promocje już ruszyły.
Polacy pokochali Black Friday. Większość korzysta z promocji
Z badania przeprowadzonego przez PayPo wynika, że 62 proc. Polaków dokonuje zakupów w czasie Black Friday, a jedynie 30 proc. deklaruje, że nie korzysta w tym terminie z promocji. 70 proc. badanych specjalnie odkłada część zaplanowanych wcześniej zakupów w oczekiwaniu na ten okres, a 68 proc. kupuje już wtedy prezenty świąteczne.
69 proc. respondentów planuje polować na promocje w internecie, a 31 proc. w sklepach stacjonarnych.
Portfele przyszykowane. Ile wydadzą Polacy podczas Black Friday 2025?
Zakupowe wzmożenie pod koniec listopada to jednak nie tylko korzyści z mniej lub bardziej uczciwych promocji, ale również spore obciążenie dla portfeli. Największa grupa ankietowanych (25 proc.) zadeklarowała budżet na tegoroczny Black Friday w przedziale od 251 do 500 zł - wynika z raportu PayPo.
Z kolei 13 proc. badanych ogranicza swój budżet do 250 zł, a nieco większa grupa (16 proc.) deklaruje kwotę wydatków w przedziale od 501 do 750 zł. Jednocześnie 27 proc. badanych zamierza przeznaczyć na okazje zakupowe ponad 750 zł, w tym 12 proc. powyżej 1000 zł.
Black Friday 2025. Niektórzy planują wydać w tym roku więcej niż w latach ubiegłych
Główną motywacją do robienia zakupów podczas Black Friday w dalszym ciągu pozostaje chęć zaoszczędzenia pieniędzy (63 proc.). Jednak 27 proc. badanych konsumentów planuje wydać w tym roku więcej niż w latach ubiegłych. Takie osoby najczęściej wskazywały na większe potrzeby (47 proc.), ale także podkreślano wzrost cen w ciągu ostatniego roku (44 proc.).
Co ważne, 19 proc. respondentów zwróciło uwagę na mniejszą skalę promocji w sklepach, niż miało to miejsce w latach ubiegłych.
"27 proc. kupujących zamierza zwiększyć swój zeszłoroczny budżet o kwotę do 250 zł, 35 proc. wyda od 250 do 500 zł więcej, 15 proc. dołoży od 500 do 750 zł, a 10 proc. ankietowanych na zakupy podczas wyprzedaży wyda w tym roku od 750 do 1000 zł więcej niż przed rokiem" - czytamy w raporcie.
Polacy najchętniej podczas listopadowych wyprzedaży kupują ubrania, elektronikę, kosmetyki czy akcesoria domowe.
Rośnie świadomość dotycząca zakupów
W ostatnich latach w okresie Black Friday, a także w czasie przedświątecznej gorączki zakupowej, wiele mówiło się o nieuczciwych promocjach czy wydatkowaniu pieniędzy na nieprzemyślane zakupy, których konsumenci dokonywali, łapiąc się na chwytliwe promocje. Autorzy raportu wskazują jednak, że Polacy z coraz większą świadomością podchodzą do "czarnego piątku", a w tym celu coraz częściej opracowują strategie zakupowe dostosowane do ich potrzeb.
Ponad połowa kupujących sprawdza oferty na bieżąco (52 proc.), a 26 proc. ustala swój własny budżet i go nie przekracza - wylicza raport PayPo. Podobne grupy badanych (27 proc.) planują zakupy z wyprzedzeniem, jak i czekają na koniec wyprzedaży, aby złapać najlepsze okazje, w maksymalnych zniżkach.
Wciąż jednak 7 proc. respondentów deklaruje korzystanie z płatności odroczonych podczas zakupów w tym terminie, a 15 proc. nie przykłada do planowania zakupów w tym czasie większej wagi i kupuje produkty, które wpadną im w oczy podczas wyprzedaży.













