Istotnymi klientami dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto
Warto dodać, że do blisko 62 tys. zwiększyła się liczba Polaków należących do kategorii HNWI, czyli posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów.
Wraz ze wzrostem bogactwa Polaków, stale rozwija się też rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2018 roku wzrośnie o blisko 14 proc. rok do roku i osiągnie poziom prawie 24 mld złotych. Najszybciej rozwijającymi się segmentami rynku dóbr luksusowych są biżuteria i zegarki, samochody luksusowe i premium oraz alkohole - wynika z najnowszej edycji raportu KPMG w Polsce pt. "Rynek dóbr luksusowych w Polsce".
- Rozwój gospodarczy i rosnące pensje przekładają się na dynamiczny wzrost liczby dobrze zarabiających Polaków. Szacujemy, że w 2018 roku liczba takich osób zwiększy się do 1,3 mln osób. Dodatkowo w ciągu najbliższych 4 lat takich osób będzie już 1,6 mln, a ich łączny dochód wyniesie ponad 381 mld zł. Wzrost zaobserwowaliśmy również w przypadku Polaków posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. W 2018 roku w Polsce było 61,6 tys. takich osób - o 4,6 tysięcy więcej niż w 2017 roku. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł, warto wspomnieć, że w 2017 roku w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób. Zdecydowana większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys. stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19 proc. podatek liniowy - mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Szczególnie istotnymi klientami dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2017 roku w Polsce mieszkało ponad 194 tys. bogatych osób zarabiających łącznie ponad 125 mld zł z czego 50 tys. bardzo bogatych z łącznymi dochodami na poziomie ponad 72 mld zł - czytamy w raporcie KPMG.
Kategoria HNWI (ang. high net worth individuals) oznacza grupę najbogatszych osób, posiadających majątek netto przekraczający 1 mln dolarów. W 2018 roku liczba Polaków zaliczających się do kategorii HNWI wzrosła o 4,6 tys. osób i wynosi obecnie blisko 62 tys. Największy odsetek HNWI w Polsce (88%) stanowią osoby z majątkiem do 5 mln dolarów. Aktywa o wartości powyżej 50 mln dolarów posiada 359 osób z czego zaledwie 17 Polaków może pochwalić się majątkiem o wartości większej niż 500 mln dolarów.
- Na tle innych europejskich krajów Polska charakteryzuje się niewielką liczbą obywateli należących do kategorii HNWI - zaledwie 0,16 proc. populacji Polski posiada majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Przykładowo w Wielkiej Brytanii i Niemczech jest ponad 2 mln HNWI, a we Włoszech blisko 1,4 mln co wyraźnie świadczy o tym, że w Polsce wyższa klasa średnia, niemal zupełnie unicestwiona przez rozbiory, wojny i gospodarkę centralnie sterowaną dopiero się tworzy - przekonuje Andrzej Marczak.
Według szacunków KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce po raz kolejny wzrośnie i wyniesie blisko 24 mld zł w 2018 roku. Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne - zgodnie z szacunkami KPMG do 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł.
- Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku szacowana jest na 23,9 mld zł, a więc o 13,8 proc. więcej niż w zeszłym roku. Spodziewamy się, że rosnący trend na rynku dóbr luksusowych utrzyma się w kolejnych latach. Głównymi czynnikami wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oraz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych, których posiadanie pozwala osobom zamożnym realizować marzenia i cieszyć się życiem - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce niezmiennie od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowe, które stanowiły 13,5% rejestracji wszystkich samochodów osobowych w trzech kwartałach br. Wartość tego segmentu w tym roku szacowana jest na kwotę 15,5 mld zł. Prognozowana w całym 2018 roku liczba rejestracji nowych aut marek premium wyniesie 76,3 tys. sztuk, a marek luksusowych 251 sztuk, wobec 189 luksusowych samochodów zarejestrowanych w 2017 roku. Segment samochodów luksusowych i premium zanotował największy wzrost wynoszący 17 proc. r/r.
Drugim największym segmentem rynku dóbr luksusowych jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów. Jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2 proc. w stosunku do 2017 roku. Luksusowa odzież i akcesoria, stanowi zaledwie 7 proc. całego rynku odzieży w Polsce - czyli 3-krotnie mniej niż luksusowa odzież we Włoszech lub Francji. Według prognoz średnioroczny wzrost tej kategorii w latach 2018-2023 wyniesie 7,2 proc., a szacowana wartość rynku w Polsce w 2023 roku przekroczy 4 mld zł.
Pomimo dość wysokiego wzrostu na poziomie 9,7 proc. r/r i wartości blisko 1,2 mld zł w 2018 roku, segment luksusowych alkoholi stanowi niewielką część (niecałe 2%) całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest na 62,5 mld złotych. (js)
Całkowita wartość majątku zgromadzonego przez Polaków na koniec II kwartału 2018 roku wyniosła 1 990 mld zł. Największą część aktywów gospodarstw domowych w Polsce stanowią niezmiennie depozyty (782 mld zł) oraz inwestycje (513 mld zł). Warto zaznaczyć, że w ciągu roku, o 10,4 proc. wzrosły oszczędności Polaków trzymane w gotówce, których wartość na koniec II kwartału 2018 roku osiągnęła 190 mld zł.