Prezydencki projekt ustawy frankowej może prowadzić do kryzysu finansowego
Najpierw NBP (w raporcie "O stabilności finansowej"), teraz Komisja Nadzoru Finansowego publikuje wyliczenia odnośnie do ustawy frankowej zaproponowanej przez prezydenta Andrzeja Dudę. Koszt najbardziej prawdopodobnego wariantu to ok. 67 mld złotych. Na wprowadzeniu ustawy frankowej może stracić nie tylko sektor bankowy, ale także budżet państwa - wynika z raportu KNF.
"Skutki finansowe projektowanej ustawy mogą w efekcie nie tylko zachwiać stabilnością poszczególnych banków ale w skrajnym scenariuszu spowodować kryzys finansowy" - opiniują autorzy raportu. Wynika to z obciążeń dla sektora finansowego, które będzie musiał on ponieść po przyjęciu obecnego wariantu ustawy wspierającej kredytobiorców mających dług w walucie obcej.
Obciążenie w następstwie restrukturyzacji kredytów/pożyczek objętych projektem ustawy w zależności od wariantu i scenariusza tworzy wysoki koszt dla banków. Już sama wartość zwrotu z tytułu spreadów dla wszystkich banków to 15,2 mld zł, przy czym 12,1 mld zł to zwrot z tytułu kredytów/pożyczek aktualnie znajdujących się w bilansie banku. Znaczną część tej kwoty stanowią zwroty z tytułu spreadu pobranego w momencie udzielenia kredytu/pożyczki. Co ważne do przeprowadzenia restrukturyzacji banki wyznaczały dla kredytów "kurs sprawiedliwy" (KWO) według kalkulatora zamieszczonego na stronie Kancelarii Prezydenta.
"Przyjęta przez autorów projektu (Kancelaria Prezydenta) koncepcja prowadzi do silnego uprzywilejowania większości kredytobiorców walutowych z lat 2007-2008 (główni beneficjenci, to klienci, którzy zaciągnęli kredyty we frankach)" - piszą autorzy raportu.
W zależności od wybranego przez banki wariantu przewalutowania kredytów walutowych, KNF obliczył prawdopodobny koszt tego zabiegu. Warto pamiętać, że projekt zakładał trzy scenariusze restrukturyzacji kredytów: dobrowolną, przymusową, oraz polegający na przeniesieniu własności nieruchomości w zamian za zwolnienie z długu.
Z wyliczeń KNF wynika, że całkowite obciążenie banków w 2016 r. z tytułu spreadu i restrukturyzacji kredytów wynosi 66,9 mld zł; Restrukturyzacja kredytów udzielonych w 2007 i 2008 r. stanowi około 69 proc. obciążeń banków, a z tytułu restrukturyzacji kredytów udzielonych w innych latach niż 2007-2008 r. ok. 31 proc.
Prognozowany współczynnik wypłacalności obniży się znacząco wobec planowanych na 2016 r. 16,31 proc. i wyniesie ok 10,56 proc.
"Obciążenie banków w przypadku scenariusza ocenianego przez banki jako najbardziej prawdopodobny jest wysokie - jego poziom sięga sześciokrotności wyniku finansowego netto, przewidywanego przez banki na rok 2016. Rozłożenie obciążeń na różne grupy banków nie jest symetryczne, wysoki poziom kosztów, koniecznych do poniesienia w przypadku restrukturyzacji zgodnie przekłada się na konieczność pokrycia istotnej części tych kosztów z funduszy własnych banków" - ostrzega KNF w raporcie.
Wprowadzenie rozwiązań wskazanych w projekcie ustawy spowoduje powstanie straty finansowej w 15 bankach (w tym w trzech krajowych). Łączny ujemny wynik tych podmiotów wyniesie 58,4 mld zł (w tym dla krajowych 21,8 mld zł). Przy założeniu realizacji przez te banki planów postępowania naprawczego, banki te nie będą odprowadzały tzw. podatku bankowego. W wymiarze rocznym spowoduje to pomniejszenie wpływów budżetowych z tego tytułu o 2,8 mld zł.
W możliwym, negatywnym wariancie - jak ocenia KNF - finansowanie gwarantowanych środków to koszt 137-144 mld dla budżetu.
BB
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015