Unikaj tego okienka

Opłacając codzienne rachunki konsumenci korzystają z różnorodnych form przekazu pieniędzy wierzycielom.

Największą popularnością, według badań zleconych TNS OBOP przez UOKiK, wciąż cieszą się tradycyjne sposoby - poczta (67 proc.), oddział banku (36 proc.), inkasent oraz punkty obsługi klienta (35 proc.). Coraz częściej sięgamy również po nowe formy regulowania zobowiązań - 13 proc. z nas wybiera zlecenie stałe lub polecenie zapłaty, a o jeden procent więcej przelew przez Internet.

Jak wynika z badań, ponad 80 proc. Polaków podejmując decyzję o wyborze pośrednika w opłacaniu rachunków kieruje się niskimi kosztami obsługi. Nie bez znaczenia jest również dogodna lokalizacja - to kryterium istotne dla ponad połowy respondentów. Oprócz oszczędności czasu i pieniędzy należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wiarygodność naszego pośrednika.

Reklama

Zgodnie z prawem rachunek jest uznawany za opłacony dopiero wtedy, gdy przelew trafi do ostatecznego odbiorcy np. gazowni, zakładu energetycznego czy operatora telekomunikacyjnego. UOKiK radzi, by dokładnie czytać regulaminy świadczenia usług - głównie warunki dotyczące terminów przekazania przez pośrednika naszych pieniędzy wierzycielowi - często sięgają one kilkunastu dni. W sytuacji nawet kilkudniowych opóźnień przedsiębiorca ma prawo żądać od nas uiszczenia odsetek za zwłokę.

Decydując się np. na konkurencyjne cenowo punkty płatnicze typu "okienka kasowe" warto korzystać z placówek polecanych przez wystawców rachunków.

Zmniejsza to ryzyko przekazania pieniędzy nieuczciwym przedsiębiorcom. Warto zaznaczyć, że w Polsce nie ma obecnie przepisów regulujących wprost kwestie związane z funkcjonowaniem -"okienek kasowych". Nie istnieją zatem ustawowo określone mechanizmy kontroli ich działalności, nie ma również właściwego organu nadzoru. Pamiętajmy, jeśli pomimo przekazania pieniędzy pośrednikowi nie dotarły do ostatecznego odbiorcy, np. gazowni - należy jak najszybciej wyjaśnić z nim problem.

Przede wszystkim mamy prawo domagać się zwrotu zapłaconej kwoty w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania. Prawo do odzyskania przekazanych środków przysługuje nam także w przypadku upadłości danego przedsiębiorcy. Jeśli natomiast pośrednik dopuści się oszustwa, powinniśmy zawiadomić o tym fakcie organy ścigania. Praktyka pokazuje, że za nieuczciwe działania pośredników finansowych wielokrotnie muszą płacić ich klienci, którzy zobowiązani są uiścić odsetki za zwłokę w płatnościach, a niekiedy również ponownie opłacić rachunek. Warto zatem rozsądnie podejmować decyzję o wyborze pośrednika w opłacaniu rachunków.

UOKiK widząc zagrożenia dla konsumentów korzystających z usług nieuczciwych punktów płatniczych typu "okienka kasowe" popiera prace związane z tworzeniem nowych regulacji. W szczególności zasadne jest stworzenie organu nadzorującego tego typu podmioty, co zminimalizowałoby skutki ewentualnych nieprawidłowości działania takich punktów płatniczych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »