Właściciele aplikacji ukarani. Powodem są "błahe" treści
Chińska Administracja Cyberprzestrzeni (CAC) poinformowała w czwartek o nałożeniu "surowych kar" na właściciela aplikacji będącej chińskim odpowiednikiem Instagrama - Xiaohongshu (RedNote). Powodem są wpisy, które CAC uznała za "błahe", "negatywne" i psujące "ekosystem" internetu.
CAC stwierdziła w oświadczeniu, że "osoby ponoszące odpowiedzialność" za kierownictwo platformą Xiaohongshu zostaną ukarane, ponieważ "nie wywiązały się ze swojego głównego obowiązku moderacji treści". Nie podano szczegółów dotyczących wymierzonych kar.
Chińskie władze w oświadczeniu skrytykowały twórców aplikacji za umożliwienie publikacji "licznych postów celebrytów (dotyczących) ich prywatnych spraw i błahych kwestii, a także innych negatywnych treści, które często trafiały na listę popularnych wyszukiwań". Podkreślono, że "czysta, przejrzysta i zdrowa cyberprzestrzeń leży w interesie ludzi".
"Mała czerwona książeczka", czyli chiński odpowiednik Instagrama
Xiaohongshu (dosł. "Mała czerwona książeczka"), znana na Zachodzie jako RedNote, to chińska platforma społecznościowa i e-commerce, którą często porównuje się do Instagrama połączonego z Pinterestem i Amazonem. Nazwa aplikacji nawiązuje do "czerwonej książeczki" z cytatami Mao Zedonga, jednak współcześnie odnosi się przede wszystkim do cyfrowego "przewodnika" jakim miała stać się aplikacja.
Serwis został uruchomiony w 2013 roku w Szanghaju jako aplikacja, w której użytkownicy mogli dzielić się recenzjami produktów kupowanych za granicą. Z czasem ewoluowała w rozbudowaną platformę społecznościową, łączącą treści publikowane przez użytkowników z funkcjami zakupowymi. Dziś z Xiaohongshu korzystają setki milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, głównie młodzi mieszkańcy dużych miast w Chinach.
Najczęściej publikowane treści dotyczą stylu życia, podróży, mody, urody, fitnessu i jedzenia. Xiaohongshu to również narzędzie marketingowe. Coraz więcej marek, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych, wykorzystuje je do promocji swoich produktów. Platforma stała się centrum dla influencerów i twórców treści, którzy dzięki tworzonym rekomendacjom budują społeczności i generują sprzedaż.