We wtorek, 2 grudnia IMGW wydało ostrzeżenia pogodowe I stopnia dotyczące mgły dla niemal całego kraju. Alert obowiązuje do 3 grudnia, a z prognozy wynika, że mgły mogą pojawić się też w czwartek. Dla osób planujących podróż samolotem to istotna informacja - mgła utrudnia pilotom lądowanie, szczególnie gdy na danym lotnisku nie ma specjalnych systemów nawigacyjnych lub są one niewystarczające.
Na niektórych lotniskach lądowanie przy dużej mgle nie jest możliwe
Dla przykładu port lotniczy Warszawa-Okęcie posiada system ILS (Instrument Landing System) kategorii III A, dzięki któremu ruch lotniczy może odbywać się na tym lotnisku nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.
Lotnisko Balice jest natomiast wyposażone w ILS kategorii I, który uniemożliwia lądowanie samolotów przy bardzo gęstej mgle. Najczęściej są one wówczas kierowane na inne lotniska. To z kolei prowadzi do opóźnień startów. W Krakowie do takich sytuacji w ostatnim czasie dochodziło wielokrotnie m.in. w sobotę, 29 listopada.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Jeśli pasażer dotarł do celu podróży z przynajmniej z 3-godzinnym opóźnieniem, może złożyć reklamację i zażądać w niej odszkodowania. Jego wysokość jest zależna od długości lotu.
- Odszkodowanie dla lotów do 1500 km wynosi 250 euro.
- Dla lotów w UE dłuższych niż 1500 km i innych na dystansie pomiędzy 1500 a 3500 km - 400 euro.
- Dla wszystkich innych lotów - 600 euro.
W przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot kosztu biletów. Linia lotnicza może zaproponować podróżnemu także lot w innym terminie.
Opóźniony lot przez mgłę. Odszkodowanie się nie należy
W jednej sytuacji linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłacenia odszkodowania. Rekompensata nie należy się, gdy opóźnienie lotu było spowodowane "nadzwyczajnymi okolicznościami" - czymś, czego nie dało się uniknąć ani przewidzieć. Do takich "nadzwyczajnych okoliczności" zalicza się mgła. Jak bowiem stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady:
"Podobnie jak w konwencji montrealskiej, zobowiązania przewoźników lotniczych powinny być ograniczone lub ich odpowiedzialność wyłączona, w przypadku gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą, w szczególności, zaistnieć w przypadku destabilizacji politycznej, warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających wpływ na działalność przewoźnika".
Przy czym rozporządzenie stanowi, że na linii lotniczej spoczywa obowiązek udowodnienia, że takie "nadzwyczajne okoliczności" istniały. Jeśli tego nie zrobi, pasażer powinien otrzymać rekompensatę.










