7 grzechów wobec firm

Niestabilne i nieprecyzyjne prawo, przewlekłe procedury, brak współpracy urzędów i opieszałość sądów utrudniają działalność gospodarczą w Polsce - to główne zarzuty inwestorów zagranicznych w Polsce. Narzekają, bo zmiany na lepsze następują zbyt wolno.

1.Polskie prawo, a gospodarcze w szczególności, zbyt często się zmienia. Co gorsza, jest nieprecyzyjne i niejednoznaczne.

Jean-Marc Vignolles
prezes Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce (CCIFP)

We Francji przedsiębiorcy mają duży udział w tworzeniu prawa dzięki narzędziom systemowym, jak przynależność do organizacji patronackich, udział w szerokich konsultacjach i przedstawianie proponowanych rozwiązań do konsultacji.

Wojciech Gawęda
prezes zarządu firmy MediaTel, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki
i Telekomunikacji

Przedsiębiorcy nie nadążają z przystosowaniem się do kolejnych zmian prawa, gubią się. Który to już raz nowelizujemy ustawę o wolności gospodarczej. Z drugiej strony, na szybką zmianę trudno liczyć, bo luki prawne, w szczególności brak ustawy o VAT czy definicji budownictwa społecznego, źle działają nie tylko na branżę budowlaną, ale i na całą gospodarkę. Wciąż też nam daleko do dostosowania przepisów do unijnych. To nie zachęca do inwestowania w Polsce.

2 Uznaniowość i korupcja

Niedoskonałe prawo pozostawia duży margines w interpretacji.

Romuald Rytwiński
dyrektor generalny General Motors Poland i Opel Poland

Nieprecyzyjność prawa pracy w wielu przypadkach może być interpretowana na niekorzyść pracodawców. Niejasności dotyczą w szczególności związków zawodowych.

Mirosław Lubarski
członek zarządu Polskie Składy Budowlane (PSB)

Głębokie przeświadczenie o korupcji urzędników i niesprawiedliwości mają przede wszystkim przedsiębiorcy zainteresowani zamówieniami publicznymi. Ale nie tylko. Brak planów zagospodarowania przestrzennego powoduje, że gminy każdą decyzję wydają indywidualnie. To stwarza olbrzymi obszar do korupcji.

3 Przewlekłe procedury

Nadal problemem pozostaje samo zarejestrowanie działalności. Aby przebrnąć przez wszystkie procedury, potrzeba kilku miesięcy.

Roman Kluska
były prezes Optimusa

Niezbędne jest realne wprowadzenie zasady jednego okienka, aby osoba mająca zamiar podjęcia działalności gospodarczej mogła spełnić wszelkie wymogi rejestracyjne i informacyjne poprzez złożenie jednego wniosku. Będzie to wymagać zmian organizacyjnych, w szczególności odpowiedniego połączenia wielu państwowych systemów informatycznych. Konieczne jest wprowadzenie zmian systemowych, polegających na racjonalizacji istniejącego systemu, zwłaszcza w zakresie rejestru przedsiębiorców oraz ewidencji działalności gospodarczej. Wydaje się, że utrzymując obecny układ - koncesje, zezwolenia, działalność regulowana - należy dążyć do uczynienia go bardziej przyjaznym dla przedsiębiorców, w szczególności poprzez ograniczenie sfery reglamentacji i klauzul uznaniowych.

4 Niesprawna administracja

Największą drogą przez mękę dla przedsiębiorców jest załatwienie spraw w sądzie. Odzyskanie pieniędzy od kontrahenta w sądzie zajmuje prawie tysiąc dni. Średnia w Unii Europejskiej to 280 dni.

Jur Gruszczyński
kancelaria Baker & Mc Kenzie

Bałagan dotyczy niektórych przepisów, w szczególności w sferze związanej z implementacją dyrektyw europejskich i umów międzynarodowych. Brak rozwiązań prawnych istotnych kwestii gospodarczych (kontrakty długoterminowe w energetyce). Zbyt długo podejmowane są istotne decyzje prawne i instytucjonalne (handel emisjami). Niepotrzebnie przyjmowane są standardy wyższe niż wymagane przez dyrektywy unijne, np. przepisy dotyczące ochrony środowiska. Zmorą są opóźnienia w wydawaniu rozporządzeń wykonawczych (partnerstwo publiczno-prywatne).

5 Nieżyczliwość urzędników

Michał Dembiński
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa

Po pierwsze, nie utrudniać. W Wielkiej Brytanii - inaczej niż w Polsce - małe i średnie firmy uważane są za motor rozwoju kraju, co przekłada się na takie podejście państwa i jego urzędników do przedsiębiorców. Polsce można tylko życzyć profesjonalnych służb, w szczególności skarbowych i szybko działających sądów, przejrzystych i łatwych procedur. Przedsiębiorca brytyjski w internecie znajdzie masę potrzebnych informacji napisanych przystępnie, prostym językiem. Czy w Polsce jest do pomyślenia, by rejestracja spółki odbyła się bez udziału sądu, przez internet, tylko za dwa funty i to w instytucji prywatnej? Na Wyspach tak jest.

Jeremi Mordasewicz
ekspert gospodarczy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych

Urzędnicy często odwlekają załatwienie spraw, które do nich trafiają. Niejednoznaczne przepisy często powodują, że poruszają się na niepewnym gruncie. Ale to tylko część prawdy. Ogromnym problem jest brak życzliwości urzędników dla przedsiębiorcy. Nie chodzi o załatwianie spraw po znajomości. Ale nie należy też zawsze zwlekać do końca, tylko po to, by udzielić negatywnej odpowiedzi albo zażądać jakiegoś kolejnego papierka. Wyszukiwanie formalnych wymówek, aby nie wydać decyzji, zdarza się zbyt często.

Jur Gruszczyński

Nieefektywne, niekiedy niekompetentne sądy dają czasami uzasadnione powody do podejrzeń o nieuczciwe postępowanie.

6 Droga praca

Trzeba obniżyć pozapłacowe koszty pracy, przede wszystkim składki na ubezpieczenie społeczne.

Andrzej Malinowski
prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich

Praca w Polsce obłożona jest wysokimi podatkami i parapodatkami, które sprawiają, że bardziej opłaca się zainwestować w nową maszynę niż w pracownika. Rząd pod naciskiem partnerów społecznych wycofał się z propozycji zmian wysokości składek na ubezpieczenia społeczne. Uważaliśmy, że przedstwiona propozycja nie przyczyni się do wzrostu miejsc pracy, ponieważ w zaproponowanych korzyściach z obniżenia kosztów pracy nie partycypowali pracodawcy. Ponadto przedstawiona propozycja stała w sprzeczności z założeniami reformy emerytalnej. Nasze oczekiwania były nieco inne. Oczywiście, chcemy obniżenia pozapłacowych kosztów pracy, ale w taki sposób, aby z jednej strony dało to impuls do wzrostu zatrudnienia, z drugiej zaś - nie zrujnowało systemu emerytalnego.

7 Neutralny stosunek do inwestorów

Radosław Bodys
ekonomista Merrill Lynch na Europę Centralną

Przypadki traktowania takich inwestorów jak Unicredit czy Eureko, z którymi Polska mocno się spiera, nie zachęcają części graczy do inwestycji. Stosunek Polski do inwestorów zagranicznych nie jest jednak ani gorący, ani intensywnie zimny. Wizerunek polepszają takie przypadki, jak planowana fabryka Della, zakłady Philipsa czy współpraca z IKEĄ. Jeśli ktoś widzi tu wartość, to inwestuje. Mogłoby być oczywiście lepiej.

Reklama

Hanna Tobolska

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: grzech | przedsiębiorcy | procedury
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »