Apple i inni wracają z reklamami u Muska. Koniec bojkotu platformy X?
Kontrowersyjne wpisy Elona Muska na jego własnej platformie X, spowodowały wycofanie się z tego serwisu wielu kluczowych reklamodawców. Obok Amazon, Disneya czy Warner Bros Discovery był także Apple. Teraz producent iPhone'ów wracam do Muska.
Już ponad rok temu Apple wstrzymał wydawanie pieniędzy na reklamy na platformie X. To efekt fali krytyki, jaka zaczęła spadać na Elona Muska po zmianach, jakie w tym serwisie proponował on od przejęcia X w 2022 roku.
Platforma X od 2022 roku kojarzona jest często z dezinformacją, dla wielu również z mową nienawiści, a to cechy, z którymi żadna duża firma nie chce być kojarzona. Elon Musk jako właściciel platformy wcale nie izolował się od takich treści, a nawet chętnie je powielał.
Do ostatecznych decyzji doszło, gdy Musk jako "fakt i prawdę" określił jeden z tweetów oskarżających Żydów o nienawiść do "białych". Jak przypomina "Rzeczpospolita" Musk skrytykował wówczas również organizacje żydowskie, co nie pozostało bez reakcji największych klientów miliardera. Z serwisu wycofały się m.in. Amazon, Apple, Disney, Comcast, Warner Bros. Discovery i IBM. Początkowo Elon Musk niespecjalnie przejął się wycofującymi się firmami:
"Jeśli ktoś będzie próbował mnie szantażować reklamami, szantażować pieniędzmi, to niech spier..."
Szybko jednak zmienił zdanie, gdy okazało się, że sytuacja finansowania platformy X jest bardzo zła, bo serwisu opuścili nie tylko duzi reklamodawcy, ale także spora część użytkowników. Musk kupił platformę X za ok. 44 mld dol. Według analizy Fidelity wycena X spadła już do jednej trzeciej tej kwoty.
Podejście big techów do platformy X oraz samego Elona Muska znacząco się zmieniło po wyborach w USA. Miliarder jest teraz bardzo blisko administracji Donalda Trumpa, co nie jest bez znaczenia dla największych firm świata.
Serwis MacRumors zauważa, że na kontach Apple’a i AppleTV na X już trwają promocje dotyczące funkcji prywatności Safari oraz programu Apple TV Plus Severance. Natomiast według "The Wall Street Journal" także Amazon planuje wkrótce zwiększyć swoje wydatki na reklamę w tym serwisie.
Czy to zatrzyma konsekwencje decyzji tych firm sprzed ponad roku? Musk w imieniu swojej platformy już w 2024 roku składał pozew antymonopolowy przeciwko niewiernym firmom. W dokumencie miliarder oskarżył reklamodawców o "nielegalny bojkot" i że działały wspólnie oraz w porozumieniu na rzecz wstrzymania miliardów dolarów przychodu z reklam dla platformy X.