Cena nie może być niespodzianką

W okresie wakacyjnym sprzedawcy i usługodawcy często próbują nieuczciwie zarobić na kliencie - manipulując cenami. Tymczasem konsument musi dokładnie wiedzieć, ile i za co płaci - nie tylko w sklepie, ale również w hotelu, lokalu gastronomicznym, w taksówce czy na stacji benzynowej.

W okresie wakacyjnym sprzedawcy i usługodawcy często próbują nieuczciwie zarobić na kliencie - manipulując cenami. Tymczasem konsument musi dokładnie wiedzieć, ile i za co płaci - nie tylko w sklepie, ale również w hotelu, lokalu gastronomicznym, w taksówce czy na stacji benzynowej.

Cena nie może być zaskoczeniem dla kupującego - ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) przewiduje wymóg uwidaczniania cen w sposób zapewniający konsumentowi prostą i niebudzącą wątpliwości informację. Nieuczciwe praktyki cenowe najczęściej mają miejsce w lokalach gastronomicznych - przykładowo, klient sądzi, że cena dotyczy całego dania, a okazuje się potem, że tylko jego 100 gram...

Zasady podawania cen drobiazgowo reguluje rozporządzenie ministra finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894 z późn. zm.).

Warto pamiętać, że cenniki potraw oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych powinny być wywieszone wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych. Za takie przedsiębiorstwa uważa się restauracje, bary, stołówki, a także inne placówki gastronomiczne, które przygotowują i sprzedają posiłki oraz napoje - zarówno do spożycia na miejscu, jak i na wynos.

Konieczne jest umieszczenie w cenniku pełnej nazwy potrawy lub wyrobu, określenia ilości potrawy w jednostce miary zawartej w jednej porcji (jeżeli towar sprzedawany jest na sztuki - w jednej sztuce). Należy zwłaszcza podać ilości głównego składnika (mięsa, drobiu, ryb), dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność usługową w gastronomii i hotelarstwie, muszą udostępnić swoim klientom wystarczającą ilość cenników po to, aby móc je przedłożyć zarówno przed przyjęciem zamówienia, jak i przy rozliczeniu końcowym.
W każdym pokoju noclegowym powinien znaleźć się katalog zawierający ceny noclegu, wyżywienia lub innych oferowanych usług.

Również w miejscu przeznaczonym w tego rodzaju lokalach na odbywanie rozmów telefonicznych klient musi mieć podaną cenę za jeden impuls, a także za usługi dodatkowe związane z łączeniem rozmowy.

Ceny paliw podawane na stacjach benzynowych powinny być oznaczone i podane w taki sposób, aby były wyraźne i czytelne dla kierowców poruszających się po drogach publicznych i zbliżających się do stacji benzynowej. Podobny wymóg dotyczy przedsiębiorców wynajmujących lub ochraniających garaże, zadaszone wiaty oraz miejsca parkingowe, a także przyjmujących na przechowanie samochody.

Cena jednostkowa uwidoczniona przy towarze powinna dotyczyć ceny za 1 litr lub 1 metr sześcienny (dla towarów sprzedawanych według objętości), 1 kilogram lub 1 tonę (dla towarów sprzedawanych według masy), 1 metr lub 1 metr kwadratowy (dla towarów sprzedawanych według długości i powierzchni), 1 sztukę (dla towarów sprzedawanych na sztuki).

Cena ta dla towarów sprzedawanych według objętości może także dotyczyć 100 mililitrów lub 0,1 litra, a towarów sprzedawanych według masy - ilości za 100 gramów albo 100 kilogramów, jeśli jednostki te stosowane są zwyczajowo i powszechnie dla tych towarów.

Towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej powinny zostać oznaczone cenami na poszczególnych egzemplarzach lub na pojedynczych opakowaniach.

Ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usługi. Przy określaniu ceny można podawać stawki godzinowe, stawki procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny.

Reklama

Ewa Usowicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: stawki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »