Franczyza na kredyt

Franczyza (ang. franchising) staje się w ostatnich latach coraz popularniejszym sposobem na prowadzenie biznesu. W Polsce, do tej pory, firmy funkcjonujące lub rozpoczynające działalność w ramach sieci franczyzowych finansowały ją zwykle za pomocą tradycyjnych kredytów dla przedsiębiorstw. Od niedawna mogą liczyć na specjalną ofertę - napisał specjalista z ARW IMAGE.

Franchising robi w Polsce prawdziwą karierę. W ponad 309 sieciach franczyzowych, handlowych i usługowych działa już ponad 17 tysięcy podmiotów gospodarczych. W większości są to mikrofirmy i małe przedsiębiorstwa. Szacuje się, że w Polsce liczba franczyzobiorców będzie w najbliższych latach rosła o około 20 proc. rocznie. W 2006 roku sprzedaż w placówkach franczyzowych wyniosła w 2006 roku niemal 50 mld zł.

Barierą, która ogranicza jednak rozwój franczyzy w Polsce, jest dostęp firm do środków na rozpoczęcie działalności w ramach sieci oraz wyposażenie jednostki franczyzowej (np. sklepu czy restauracji). Franczyzobiorcy, a także osoby myślące o uruchomieniu działalności gospodarczej na licencji franczyzowej, muszą posiadać własny kapitał. Tymczasem większość takich osób dopiero rozpoczyna działalność gospodarczą i często nie stać ich na podpisanie umowy.

Reklama

Sieć jako całość

Teoretycznie franczyzobiorca może skorzystać z pomocy banku. W zasadzie wszystkie polskie banki oferują w takich przypadkach tradycyjne kredyty dla firm. Trzeba jednak pamiętać, że na kredyty na rozpoczęcie działalności franczyzowej w Polsce mogą liczyć przede wszystkim przedsiębiorstwa, które działają na rynku co najmniej rok. Nic więc dziwnego, że zdarzają się sytuacje, kiedy właściciele małych firm biorą kredyt gotówkowy, wyżej oprocentowany, by w ten sposób zdobyć pieniądze na działalność franczyzową. Wówczas jednak trzeba się liczyć z tym, że bank wnikliwie zbada ich zdolność kredytową, co - w niektórych przypadkach - może skończyć się odmową udzielenia pożyczki.

Deutsche Bank PBC jako jedyny na polskim rynku zaoferował usługi z zakresu finansowania całych sieci franczyzowych w ramach usługi db FranchiseFinance. Tym, co różni tę ofertę od tradycyjnego kredytu dla przedsiębiorstw, jest sposób oceniania zdolności kredytowej. - Analizujemy system franczyzowy w całości, czyli z punktu widzenia sieci. To najistotniejsza różnica w porównaniu ze standardowym sposobem oceny zdolności kredytowej pojedynczych przedsiębiorców - mówi Paweł Łukasik, Specjalista ds. franczyzy w Deutsche Bank PBC. - Koncentrujemy się na relacjach wiążących partnerów franczyzowych z franczyzodawcą w różnych aspektach: od roli, jaką franczyzodawca pełni na etapie rozpoczynania działalności punktu franczyzowego, poprzez generalny model bieżącej współpracy, aż po rozwiązania, jakie system przewiduje w sytuacjach kryzysowych. Uwzględniamy również plany dalszego rozwoju, zarówno samej sieci, jak i poszczególnych partnerów funkcjonujących w jej ramach - dodaje P. Łukasik.

Rozwój zaplanowany

W wyniku analizy systemu franczyzowego prowadzonej przez Deutsche Bank PBC wyznaczane są brzegowe kryteria, które franczyzobiorca powinien spełniać, żeby móc otrzymać określony zakres finansowania. A są one często zbieżne z tymi, jakie franczyzodawca stosuje wobec firm należących do jego sieci. Trzeba tu jednak podkreślić, iż zasady finansowania partnerów danej sieci franczyzowej muszą zostać wcześniej ustalone wspólnie przez bank i franczyzodawcę. W sytuacji, kiedy wniosek składa samodzielnie franczyzobiorca sieci, która nie przygotowała jeszcze wspólnie z bankiem takiego projektu finansowania, bank może zaproponować jedynie klasyczne kredyty dla firm dostępne w ofercie. Wówczas badana jest zdolność kredytowa samego franczyzobiorcy na standardowych warunkach, co w przypadku młodych firm może czasem wręcz uniemożliwić otrzymanie kredytu.

- Modele finansowania ustalane są podczas wspólnych prac pomiędzy bankiem a franczyzodawcą. Polega to na uszeregowaniu typów franczyzobiorców. Na przykład: nowy franczyzobiorca w sieci obejmujący punkt własny franczyzodawcy, multi-franczyzobiorca otwierający kolejny punkt sieci, odświeżenie lub modernizacja istniejącego punktu itd. Wprawdzie każda sieć jest inna i ma swoją własną specyfikę działania, jednakże w każdej występują pewne regularności, które w toku wspólnych prac bardzo ładnie się krystalizują. Wynikiem końcowym takiego opracowania są konkretne rozwiązania finansowe, zawierające jasno określone parametry, takie jak: pułap wielkości i typy kredytów dostępnych dla franczyzobiorców, cel, na jaki mogą one być przeznaczone, a także zakres dokumentów, jakie dostarczać będą franczyzobiorcy rekomendowani przez sieć. Często jest to uproszczony zestaw, bowiem większość informacji jest taka sama dla całej sieci franczyzowej, więc nie ma potrzeby przedstawiania ich za każdym razem - potwierdza Wojciech Rynduch-Walecki, specjalista ds. franczyzy w Deutsche Bank PBC. Jasno określone modele pozwalają w łatwy sposób sprawdzić, do którego z nich dany franczyzobiorca się kwalifikuje. Dzięki temu zarówno on, jak i franczyzodawca od razu wiedzą, jaki typ finansowania jest w danym przypadku możliwy, w jakim zakresie i jakie specyficzne dokumenty dla sieci franczyzobiorca będzie mógł przedstawić bankowi. Z kolei bank zna już ich kształt i zaakceptował ich formę w toku wcześniejszych prac z franczyzodawcą. Usługi z zakresu db FranchiseFinance niosą ze sobą korzyści nie tylko dla przedsiębiorców chcących rozwijać działalność w ramach sieci, ale również dla franczyzodawców, którym łatwiej jest planować efektywny rozwój.

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: bank | kredyt | specjalista
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »