Jak wybrać najlepszą domenę dla twojej firmy?
Strona internetowa w wielu przypadkach jest pierwszym kontaktem potencjalnego klienta z twoją firmą. Zanim wejdzie on na stronę www, najpierw zobaczy jej adres, np. www.nazwatwojejfirmy.pl. Warto zatem przemyśleć, jak powinna brzmieć.
Załóżmy, że posiadasz firmę sprzedającą oraz serwisującą hulajnogi. Jaka domena będzie w twoim przypadku najlepsza? Na pewno się zgodzisz, że hulajnogi.pl. W ten sposób będziesz postrzegany jako firma z doświadczeniem w tej dziedzinie. Mówiąc wprost: wiesz, co robisz i można ci zaufać. Z pewnością przyznasz też, że domena hulajnogi.pl wygląda dużo lepiej niż np. hulajnogi2tanio.dev, prawda? Taka domena nie wzbudza zaufania i nie sprawia najlepszego wrażenia. Jak więc wybrać najlepszą domenę i co zrobić w momencie, gdy ta najlepsza jest już zajęta?
Najlepsza domena to taka, po której potencjalny klient od razu będzie wiedział, z jaką branżą czy usługą ma do czynienia. Innymi słowy, widząc hulajnogi.pl raczej nie uda się do twojej firmy z pytaniem, czy sprzedajesz laptopy. W pierwszej kolejności zastanów się więc, jakie słowo lub słowa najlepiej oddadzą to, czym się zajmujesz.
Warto rozważyć wykupienie domeny zawierającej nazwę prowadzonej firmy. Pozwoli to na utrwalenie marki w świadomości klientów, zbuduje jej świadomość oraz przełoży się na wzrost zaufania. O ile rozszerzenie musisz wybrać z katalogu, o tyle w przypadku nazwy nie ma już tego rodzaju ograniczeń. Pamiętaj jednak, żeby poświęcić na to trochę czasu i dokładnie zastanowić nad ostatecznym wyborem.
Prosta nazwa domeny ma także inne zalety, a największą z nich jest to, że pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony www. Liczba wyszukiwań słów kierujących na stronę przekłada się na ilość wejść na nią.
W lepszej sytuacji jesteś, gdy nazwa twojej firmy pozostaje unikalna i łatwa w zapisie. Wówczas istnieje spora szansa, że domena będzie wolna. Jeśli jednak tak nie jest, stawiaj na prostotę. Dobra domena powinna być łatwa do wymówienia i zapamiętania, możliwie najkrótsza oraz posiadająca walor informacyjny. Pierwsze skojarzenie i wrażenie, jakie wywołasz na potencjalnych klientach nierzadko przekładają się na sukces.
Kluczową kwestią są ponadto rozszerzenia domeny. Dobrym wyborem bez wątpienia będzie ".pl" - i na to rozwiązanie stawia najwięcej firm oraz osób prowadzących działalność. Nieco mniej popularne w naszym kraju są natomiast ".com", ".com.pl" oraz ".net", choć czasem tylko takie mamy do wyboru. Ale nie zawsze.
Jeśli zakładasz bądź już prowadzisz stronę, która stawia na informowanie użytkowników o konkretnych zagadnieniach (np. stronę z newsami), z pewnością sprawdzi się rozszerzenie domeny ".info". Z kolei, gdy swoich klientów szukasz przede wszystkim za granicą, powinieneś rozważyć domenę ".eu" lub ".com". W przypadku działalności handlowej często sprawdzają się domeny ".biz", blogerów - ".blog", a kanałów bądź serwisów wideo - ".tv". Co jednak w sytuacji, gdy najprostsze, czyli w dużej mierze także najlepsze domeny są już zajęte?
Duża grupa domen może być zajęta i należy się z tym liczyć. Jeśli tak się stanie, musisz wykazać się odrobiną kreatywności i poszukać alternatyw. W pierwszej kolejności rozważ zmianę rozszerzenia. Końcówka ".pl" nie jest dostępna? Spróbuj "com.pl".
Jeśli to nie pomogło, postaraj się lekko zmodyfikować swoją domenę i podążyć w stronę profilu działalności twojej firmy. Może zamiast nazwy firmy lepiej sprawdzi się jeden z produktów, które oferujesz?
Kupno domeny należy traktować jako inwestycję. Jako że to długoterminowy zakup, nie warto kierować się obecnie panującymi trendami na rynku. Te bowiem będą się zmieniać szybciej i dynamiczniej niż może ci się wydawać. O ile masz możliwość dopasowania swojej działalności do aktualnych oczekiwań klientów, o tyle domena w niezmiennej formie pozostanie z tobą na długie lata.
Podczas wyboru, musisz mieć świadomość, że zakup oraz wybór domeny można porównać do wyboru lokalizacji sklepu. Im lepsze miejsce (np. bliżej centrum miasta bądź ruchliwych ulic), tym lepiej. Do zmian siedziby firmy dochodzi bowiem niezwykle rzadko (choć oczywiście zdarzają się takie przypadki). Podobnie sytuacja wygląda z wyborem domeny - nie możesz jej edytować.
Wybór najlepszej domeny dla twojej firmy - nie popełniaj tych błędów
- nie decyduj się na nietypowe rozszerzenia domeny,
- unikaj trudnych w zapisie i zapamiętaniu słów,
- nie kieruj się chwilowymi trendami,
- wystrzegaj się nieoczywistych skojarzeń.
Domenę możesz w szybki i prosty sposób nabyć poprzez Interia Pakiet dla Firm - dostajesz skrzynkę bez reklam z własną domeną oraz prostą stronę www. To rozwiązanie, które łączy ze sobą prostą stronę internetową (może to być np. strona wizytówkowa) oraz pocztę we własnej domenie. Przez pierwszy rok użytkowania to koszt jedynie 9 zł, a przez kolejne lata - 99 zł.
Co ważne, Interia Pakiet dla Firm aktywujesz w bardzo łatwy sposób. To kilka prostych kroków, z którymi poradzi sobie każdy. Cały proces rejestracji w dużej mierze odbywa się automatycznie i nie wymaga żadnej fachowej wiedzy ani zdolności technicznych.
Do pakietu możesz przejść bezpośrednio, klikając w Interia Pakiet dla Firm lub z poziomu darmowej skrzynki na Interii, jeśli taką posiadasz. Wówczas wystarczy, że przejdziesz do ustawień konta, a następnie włączysz opcję Pakiet dla firm. Znajdziesz ją w lewym dolnym rogu ekranu.
Interia Pakiet dla Firm to także szansa na większe oszczędności dla twojej firmy. Wystarczy, że połączysz go z Google Workspace Essentials Starter, który daje dostęp do dokumentów, prezentacji oraz arkuszy kalkulacyjnych online. Z pewnością przydadzą ci się w praktyce! Szczegóły znajdziesz w artykule Google Workspace z pocztą we własnej domenie i www za 9 zł rocznie.