Akcje INTERIA.PL dla nowych inwestorów
Dzisiejsze nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy portalu INTERIA.PL zdecyduje o podwyższeniu kapitału w drodze oferty publicznej. Zarząd zaplanował ją na wrzesień. To w branży internetowej pierwsza emisja od kilku lat.
Krakowska INTERIA.PL planuje emisję 1,9 mln akcji serii F i podwyższenie kapitału zakładowego z 6,5 do 8,46 mln zł. Będą to papiery na okaziciela. Spółka skieruje je do inwestorów zewnętrznych. Zarząd argumentuje, że wyłączenie prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy (ComArch, RMF FM), jest konieczne, bo nie dysponują odpowiednio dużymi pieniędzmi.
Tajemnicze plany
Tomasz Jażdżyński, prezes INTERIA.PL, nie zdradził, jaka kwota jest potrzebna spółce. Nie powiedział też dokładnie, na co firma ją wyda. Wcześniej wspominał tylko, że INTERIA.PL chce świadczyć usługi w oparciu o szerokopasmowy dostęp do internetu.
- Wielkość emisji będzie zależeć od możliwości inwestycyjnych - stwierdził prezes. - Prowadzimy rozmowy. Mamy parę projektów, ale ze względu na konkurencję, nie chciałbym jeszcze mówić o szczegółach. Będziemy inwestować w naszej branży, a część planowanych inwestycji będzie mieć charakter kapitałowy. Dodał, że na szczegółowe informacje trzeba będzie zaczekać kilka dni, maksymalnie tygodni.
T. Jażdżyński powiedział też, że oferta publiczna INTERIA.PL jest planowana na wrzesień. Subskrypcję poprzedzi book-building. - Liczymy na wszystkich inwestorów - odpowiedział na pytanie, czy spółka liczy głównie na inwestorów instytucjonalnych, czy także indywidualnych.
Czy rynek pamięta?
Od pierwszej publicznej oferty INTERIA.PL minęły trzy lata. Spółka sprzedała wtedy nieco ponad 1,6 mln walorów po 23 zł za sztukę. Redukcja w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła 87,6%. Prawa do akcji portalu zadebiutowały na GPW 2 lutego 2001 r. Cena była o 21% wyższa niż emisyjna. Kilka dni po debiucie kurs portalu zaczął spadać i nigdy potem nie wrócił już do poziomu 23 zł. Dziś za akcję spółki można dostać 11-12 zł. - Pytanie, czy rynek przeprosił się ze spółkami internetowymi i czy zapomniał o internetowej hossie. Trzeba przyznać, że spółka przetrwała najgorsze, z kwartału na kwartał poprawia wyniki. Czy się sprzeda? Patrząc na jakość spółek, które oferowały akcje w tym roku - dlaczego nie? - powiedział nam anonimowo jeden z analityków branży TMT.
Portal zaskoczy wynikami
Michał Janik, analityk BDM PKO BP, jest optymistą. - Oferta INTERIA.PL może się udać. Wiele na to wskazuje. Z nieformalnych rozmów z inwestorami wynika, że zainteresowanie spółką jest duże i jest ona bardzo dobrze oceniana. W tym roku może zaskoczyć wynikami - wskazuje. 2004 r. będzie pierwszym, który spółka zakończy dodatnią EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację). - Obiecaliśmy to inwestorom, tak jak i zysk netto w przyszłym roku. Realizujemy prognozy - zapewnia T. Jażdżyński. Przyznaje, że sytuacja na rynku reklamy internetowej jest wyjątkowo dobra. W pierwszej połowie roku, informuje prezes, wartość tego rynku wzrosła o 50% w porównaniu z odpowiednim okresem 2003 r. W całym ubiegłym roku, według szacunków firmy IAB, na reklamę w polskiej sieci wydano 48-50 mln zł (bez barterów).