Dramatyczny spadek liczby polis OC

Liczba czynnych polis zmniejszyła się w ub.r. o 386 tys. - wynika z danych nadzoru. Mimo to przychody ze składek zwiększyły się o 1,55 mld zł. Jak to możliwe? Ubezpieczyciele podnieśli ceny ubezpieczeń majątkowych, głównie dla przedsiębiorców.

Liczba czynnych polis zmniejszyła się w ub.r. o 386 tys. - wynika z danych nadzoru. Mimo to przychody ze składek zwiększyły się o 1,55 mld zł. Jak to możliwe? Ubezpieczyciele podnieśli ceny ubezpieczeń majątkowych, głównie dla przedsiębiorców.

Część przedstawicieli środowiska ubezpieczeniowego odtrąbiła koniec zapaści na polskim rynku. Powodem miały być niespodziewanie dobre wyniki za 2003 r. Rzeczywiście, z danych Urzędu Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych wynika, że zakłady ubezpieczeń majątkowych zebrały o 0,29 mld zł składek więcej niż w 2002 r. Przyrost składki w sektorze ubezpieczeń na życie był ponad 4-krotnie wyższy i wyniósł 1,26 mld zł.

Graniczna zapaść
Ubezpieczyciele tracą klientów. Towarzystwa majątkowe w najważniejszym segmencie - ubezpieczeniach komunikacyjnych. Według nadzoru, liczba czynnych polis OC klientów indywidualnych zmniejszyła się w ub.r. o 1,04 mln, w tym obowiązkowego o 810,8 tys. Powód? Główny to sytuacja u wschodnich sąsiadów. Z danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika, że liczba zawartych umów OC granicznego spadła w ub.r. o około 380 tys., do 650 tys.

Reklama

Zmniejszeniu się liczby polis OC towarzyszył również spadek przychodów ze składek. Prywatni kierowcy wpłacili do kasy ubezpieczycieli niemal 280 mln zł mniej niż w 2002 r. To skutek wojny cenowej, jaka rozgorzała w ub.r. na polskim rynku.

Firmy ubezpieczeniowe zawarły również o 127 tys. mniej umów ubezpieczenia autocasco. I to w sytuacji, gdy sprzedaż nowych samochodów, po kilku latach spadku, zaczęła wreszcie rosnąć. Prawdopodobnie część właścicieli zrezygnowała z AC, po tym jak spłaciła kredyt na zakup samochodu (taki wymóg stawiają banki). Regres w tym segmencie rynku potwierdza również mniejsza liczba polis wypadkowych i assistance, które wchodzą w skład pakietów komunikacyjnych. Wpływy z autocasco jednak wzrosły, co oznacza, że firmy ubezpieczeniowe musiały podnieść cenę za ochronę.

Mimo dotkliwych strat w ubezpieczeniach komunikacyjnych, towarzystwom udało się w ub.r. sprzedać nieznacznie więcej polis niż rok wcześniej. Jak to możliwe? Stało się to za sprawą wzrostu o 1,54 mln liczby ubezpieczeń od tzw. pozostałych szkód rzeczowych (głównie od kradzieży). Nikła to pociecha, bo wpływy z nich zwiększyły się o 29,06 mln zł.

Ubezpieczyciele znaleźli jednak sposób na zrekompensowanie mniejszych wpływów od klientów indywidualnych. Jak? Sięgnęli do kieszeni przedsiębiorców - przychody z segmentu korporacyjnego wzrosły o 368,8 mln zł. Według nadzoru, ceny ubezpieczeń dla firm zwiększyły się w ub.r. średnio o 9,6%. Towarzystwa wiedziały dokładnie, gdzie szukać pieniędzy. Obowiązkowe OC komunikacyjne dla firm poszło w górę prawie o 236%.

Zawiedzeni na funduszach
Niestety, z ciągle niestabilną sytuacją mamy również do czynienia w sektorze ubezpieczeń na życie, gdzie, według nadzoru, liczba indywidualnych polis spadła o 16,04%. Z ubezpieczeń rezygnują głównie osoby, które opłacają tzw. składkę regularną (miesięcznie bądź kwartalnie), najbardziej cenione w biznesie ubezpieczeniowym. Największe spadki dotyczą dodatkowych umów wypadkowych (223,7 tys.), ubezpieczeń z funduszem inwestycyjnym (93,2 tys.) oraz posagowych.

Jednak ubezpieczyciele zebrali więcej składek niż przed rokiem. Głównie z polis na życie i dożycie oraz funduszów inwestycyjnych, których właściciele wpłacają jednorazowo duże kwoty (średnio 10-11 tys. zł). To efekt ucieczki Polaków od podatku Belki (świadczenia z umów na życie i dożycie są z niego zwolnione) lub poszukiwania wyższych stóp zwrotu z inwestycji, co umożliwiają polisy z funduszem. Ubezpieczalnie przejęły od banków 1 mld zł.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczyciele | liczb
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »